BW-372 Suomessa!

Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Aika hieno juttu:


Ilmavoimien Esikunta tiedottaa: Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

Vapaa julkaistavaksi 6.3.2008 09:00

Maailman ainut Brewster-hävittäjä visiitille Suomeen

Suomen ilmavoimien täyttäessä 90 vuotta Yhdysvaltain Floridassa toimiva National Naval Aviation Museum lainaa maailman ainoan Brewster-hävittäjän Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin useammaksi vuodeksi. Kone saapui Suomeen viime viikolla, ja se esitellään tiedotusvälineiden edustajille Ilmavoimien vuosipäivänä torstaina 6. maaliskuuta. Lisätietoja asiasta annetaan vasta tiedotustilaisuuden jälkeen.

Kyseinen BW-372 -koneyksilö on yksi Suomelle talvisodan aikana hankituista hävittäjistä. Jatkosodan aikana Brewsterit muodostivat Suomen ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon, ja niillä saavutettiin lähes viisisataa ilmavoittoa. Hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki nyt Suomessa nähtävällä koneella pakkolaskun nykyisen Venäjän puolelle vuonna 1942. Kone hankittiin Pensacolan kokoelmiin vuonna 2004.

Kone entisoidaan Suomessa ja pysyy taalla ainakin vuoteen 2009 saakka.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Kommentit (18)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Brewsteri on tien varressa myös erään kahvilan tms. katolla - en muista tarkalleen missä, mutta jossain Lahden ja Jyväskylän välillä, kun ajaa hieman pienempiä teitä. Tai ainakin oli vielä muutama vuosi sitten.

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:

Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.

Jäljelle jääneet rippeet ovat nähtävissä Luonnetjärvellä ja Ilmailumuseossa Vantaalla. On kovin surkeaa, että ainoa Brewster on säilynyt itäkarjalaisessa suossa alasammuttuna. Suomessa ehjät koneet romutettiin, kuten myös sotasaalis-harvinaisuudet ja kotimaisen lentokonetuotannon erikoisuudet.

"Puu-mersu" l. Pyörremyrsky lienee jälleenrakennettu, mutta toivottavasti paremmilla liimoilla kuin alkuperäinen??

Brewster:

"Puu-mersu":

Tunnus "PM-1" tarkoittaa virallisti "Pyörremyrsky", mutta oikeesti "Puu-Mersu". Huomatkaa, että Suomessa korjattiin Messerschmittien laskuteline-ongelma tähän kotimaiseen versioon. Me Bf:thän olivat tuotantoystävällisiä l. käyttömukavuus ei ollut ykkösprioriteetti. PM-rekonstruktion olisi saanut jättää maalaamatta, ja sivellä pelkällä uv-suojaavalla lakalla? Mäntyriman ja koivufanerin kompositiona se olisi ollut todella taideteos!?

http://www.airventure.de/tips_luftfahrtmuseum_mittelfinnland.htm
-

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:



Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.



EDIT: Kylla tuo tuhoaminen saatiin melko totaalisesti tehtya
jo 50-60 luvulla, 70-luvulle ei enaa jaanyt paljon tuhottavaa...

Pyorremyrsky ja Humun ehka pelasti se, etta ne ovat puurakenteisia, alumiinista oli kova pula ja se oli arvokasta 50-luvulla.
Ei silloin historialliset arvot paljon painaneet...

Tuo oli erittain suuri vahinko, silla Suomon Ilmavoimien kalusto
oli kaiken kaikkiaan maailman mittakaavassakin kirjavuudessaan erittain poikkeuksellinen.


Jäljelle jääneet rippeet ovat nähtävissä Luonnetjärvellä ja Ilmailumuseossa Vantaalla. On kovin surkeaa, että ainoa Brewster on säilynyt itäkarjalaisessa suossa alasammuttuna. Suomessa ehjät koneet romutettiin, kuten myös sotasaalis-harvinaisuudet ja kotimaisen lentokonetuotannon erikoisuudet.



Tuo itakarjalaisessa suossa (oikeammin jarvessa) lojunut Brewster
on juuri tuo BW-372, joka joutui varikkaiden vaiheiden kautta
Moskovaan (?), Shannoniin Irlantiin ja nykyiselle omistajalleen
Yhdysvaltain Laivaston Ilmailumuseolle Pensacolaan Floridaan ja on
nyt Suomessa Suomen Ilmavoimien hallussa pitka-aikaisessa lainassa ja entisoitavana (tiettyyn tasoon) Tikkakoskella.


"Puu-mersu" l. Pyörremyrsky lienee jälleenrakennettu, mutta toivottavasti paremmilla liimoilla kuin alkuperäinen??



PM-1 on entisoity erittain hyvin ja myoskin samassa museossa.


Brewster:

"Puu-mersu":

Tunnus "PM-1" tarkoittaa virallisti "Pyörremyrsky", mutta oikeesti "Puu-Mersu". Huomatkaa, että Suomessa korjattiin Messerschmittien laskuteline-ongelma tähän kotimaiseen versioon.




Tuo "Brewster" ei muuten ole Brewster, vaan suomalainen "aito" kopio Brewsterista - Humu. Tehtiin vain yksi kappale. Moottorina venalainen
Shvetsov M-62/M-63/M-64. Ei tullut kalua...

Pyorremyrskylla ei ole mitaan muuta yhteista Me-109:n kanssa kuin moottori. Koneet ovat rakenteeltaa taysin erilaisia ja
mm. PM:n siipi edustaa (muistaakseni) silloin hyvinkin edistyksellista laminaarivirtausrakennetta (tosin puurakenteisena). PM:n siipi eli
viela uuden elaman Vihuri-koulutuskoneen siipena, metallirakenteisena silloin.


Me Bf:thän olivat tuotantoystävällisiä l. käyttömukavuus ei ollut ykkösprioriteetti.



Jep, oli luultavimmin koko 2. maailmansodan eniten valmistettu havittajakone.


PM-rekonstruktion olisi saanut jättää maalaamatta, ja sivellä pelkällä uv-suojaavalla lakalla? Mäntyriman ja koivufanerin kompositiona se olisi ollut todella taideteos!?



Ei minusta. Tuollaisena se on alkuperaisessa asussa parempana.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Bf-109 on itse asiassa kaikkien aikojen runsaimmin valmistettu hävittäjälentokone kaikkine malleineen.

Hieno juttu tuon viimeisen Brewsterin entisöinti ja näytteillepano Suomessa. Pitää varmaan käydä Jyväskylässä tässä jossain vaiheessa ennen kuin vievät tuon pois...

Suomessahan oli sotien jälkeen pitkän aikaa semmoinen mentaliteetti että vanha tavara oli turhaa ja tuhlausta, joka piti saada pois uuden tieltä. Koneiden varastointi/museointi olisi kuluttanut rahaa, joten ne romutettiin... murheellista kieltämättä, olisivat nyt edes muutaman säästäneet tai myyneet yksityisille. Saattaisi olla vieläkin yksilöitä lentokunnossa, ja se jos mikä olisi melkoinen yleisömagneetti lentonäytöksiin...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Volitans
Brewsteri on tien varressa myös erään kahvilan tms. katolla - en muista tarkalleen missä, mutta jossain Lahden ja Jyväskylän välillä, kun ajaa hieman pienempiä teitä. Tai ainakin oli vielä muutama vuosi sitten.

Ei oo ollut, Brewster on aika erikoinen tapaus...

EDIT:

Kaikki sodasta selvinneet 16 Brewsteria paatyivat metalliromuksi.

Olisihan se toki tosi hienoa jos jostain varastosta sattuisi
loytymaan jonkun hieman huijanneen romukauppiaan perintokaluista
yksi Brewster, yksi JU-88, yksi Fiat G-80, yksi Morane Saulnier jne...

Valitettavasti vaan aarimmaisen epatodennakoista.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Olen nähnyt kuvauksia siitä kun nyt mittaamattoman arvokasta lentokalustoa pilkottiin romiksessa kirveellä palasiksi tai poltettiin juhannuskokossa, jos se oli puurunoinen.
Eräänkin rekonstuktiohankeeseen harrastaja seuloi, perimätiedon mukaan neuvotun, juhannuskokon paikan hiekkaa jotta sai metalliheloja koneeseen.

Juuri äskettäin kaivettiin Suomen rannikolta Me-109 jäännökset ylös merestä. Se oli sodan jälkeen harjoituksissa tehnyt pakkolaskun ja silloinen nostoyritys lopetettiin kun se kolhi veneen pohjaa roikkuessaan köyden päässä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
tietää
Olen nähnyt kuvauksia siitä kun nyt mittaamattoman arvokasta lentokalustoa pilkottiin romiksessa kirveellä palasiksi tai poltettiin juhannuskokossa, jos se oli puurunoinen.
Eräänkin rekonstuktiohankeeseen harrastaja seuloi, perimätiedon mukaan neuvotun, juhannuskokon paikan hiekkaa jotta sai metalliheloja koneeseen.

Juuri äskettäin kaivettiin Suomen rannikolta Me-109 jäännökset ylös merestä. Se oli sodan jälkeen harjoituksissa tehnyt pakkolaskun ja silloinen nostoyritys lopetettiin kun se kolhi veneen pohjaa roikkuessaan köyden päässä.

Aivan...

Tuo Porin edustalla moottorihairion vuoksi pudonnut mersu mahdollisesti viela nostetaan (jos ei ole jo nostettu). Suomessa on kuitenkin kaksi entisoitya Me-109 -konetta
(MT-452 ja MT-507), joten se ei ehka ole Suomelle niin arvokas
(ja on kuitenkin melko romuna).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Kavin tuossa tammikuun lopulla muuten Galvestonissa Teksasissa katsomassa paikallista yksityisin varoin toimivaa "Lone Star Flight Museum":ia.

http://www.lsfm.org/

Museon koneet olivat entisoity todella hienosti ja valtaosa 2. maailmansodan aikaisista koneista olivat lentokunnossa ja niilla myos lennetaan tiettyina juhlapaivina. Kyytiinkin paasee: $425:lla saa kyydin B-17:ssa, $375:lla paasee B-25:n kyytiin.

Museossa ei kuitenkaan ole mitaan erityisia harvinaisuuksia lentokunnossa.

En kylla kovin mielellani nakisi Suomen ilmailumuseoiden kalustolla lennettavan, vaikka olisikin entisoity lentokuntoon, riski olisi mielestani liian suuri...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:



Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.



EDIT: Kylla tuo tuhoaminen saatiin melko totaalisesti tehtya
jo 50-60 luvulla, 70-luvulle ei enaa jaanyt paljon tuhottavaa...



Noin kai se meni?

Seppo_Pietikainen

Pyorremyrsky ja Humun ehka pelasti se, etta ne ovat puurakenteisia, alumiinista oli kova pula ja se oli arvokasta 50-luvulla.
Ei silloin historialliset arvot paljon painaneet...

Tuo oli erittain suuri vahinko, silla Suomon Ilmavoimien kalusto
oli kaiken kaikkiaan maailman mittakaavassakin kirjavuudessaan erittain poikkeuksellinen.




Meillä oli mm. Curtis "Kittyhawk", joka oli saatu "lahjana" venäläisiltä (pakkolasku). Sitten nämä sotasaaliskoneet ja niiden muunnokset ("Mörkö-Morane")...

Seppo_Pietikainen

Tuo "Brewster" ei muuten ole Brewster, vaan suomalainen "aito" kopio Brewsterista - Humu. Tehtiin vain yksi kappale. Moottorina venalainen
Shvetsov M-62/M-63/M-64. Ei tullut kalua...



Kiitän korjauksesta.

Seppo_Pietikainen
Me Bf:thän olivat tuotantoystävällisiä l. käyttömukavuus ei ollut ykkösprioriteetti.




Jep, oli luultavimmin koko 2. maailmansodan eniten valmistettu havittajakone.



Me Bf-109 oli palveluskäytössä Espanjassa vuoteen 1968, jolloin siellä siirryttiin suihkuhävittäjiin. Kun Mersun suunniteltu käyttöikä oli lyhyt, nämä veteraanit lienee jouduttu peruskorjaamaan useita kertoja. Moottoriksi oli vaihdettu Merlin, jota Willy Messerschmitt oli alunperin ajatellut? Tai ei aivan sama kone, mutta englantilainen kuitenkin?

Seppo_Pietikainen


PM-rekonstruktion olisi saanut jättää maalaamatta, ja sivellä pelkällä uv-suojaavalla lakalla? Mäntyriman ja koivufanerin kompositiona se olisi ollut todella taideteos!?



Ei minusta. Tuollaisena se on alkuperaisessa asussa parempana.



Kyllä puu on aina puuta. Jos näyttelykone on alkuperäinen, maali kuuluu asiaan, mutta luin jossain vaiheessa rekonstruktio-aikeesta. Johtiko se mihinkään konkreettiseen?? Sellaisen koneen toki kuuluu olla lakattu ja puleerattu kuin flyygeli tai vanhan ajan purjevene!

Autokin on tehty puu-kauniina:

Tälläinen, Suomessa suunniteltu, 1:1, ja lentävä! Pitäisi murisevaa Jumo-moottorin ääntä...?

http://www.aviastar.org/air/finland/vl_pyorremyrsky.php

Seppo_Pietikainen
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:



Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.



EDIT: Kylla tuo tuhoaminen saatiin melko totaalisesti tehtya
jo 50-60 luvulla, 70-luvulle ei enaa jaanyt paljon tuhottavaa...



Noin kai se meni?

Seppo_Pietikainen

Pyorremyrsky ja Humun ehka pelasti se, etta ne ovat puurakenteisia, alumiinista oli kova pula ja se oli arvokasta 50-luvulla.
Ei silloin historialliset arvot paljon painaneet...

Tuo oli erittain suuri vahinko, silla Suomon Ilmavoimien kalusto
oli kaiken kaikkiaan maailman mittakaavassakin kirjavuudessaan erittain poikkeuksellinen.




Meillä oli mm. Curtis "Kittyhawk", joka oli saatu "lahjana" venäläisiltä (pakkolasku). Sitten nämä sotasaaliskoneet ja niiden muunnokset ("Mörkö-Morane")...



Muidenmuassa nuo, eipa ole enaa...


Seppo_Pietikainen

Tuo "Brewster" ei muuten ole Brewster, vaan suomalainen "aito" kopio Brewsterista - Humu. Tehtiin vain yksi kappale. Moottorina venalainen
Shvetsov M-62/M-63/M-64. Ei tullut kalua...



Kiitän korjauksesta.



No pbm.


Seppo_Pietikainen
Me Bf:thän olivat tuotantoystävällisiä l. käyttömukavuus ei ollut ykkösprioriteetti.




Jep, oli luultavimmin koko 2. maailmansodan eniten valmistettu havittajakone.



Me Bf-109 oli palveluskäytössä Espanjassa vuoteen 1968, jolloin siellä siirryttiin suihkuhävittäjiin. Kun Mersun suunniteltu käyttöikä oli lyhyt, nämä veteraanit lienee jouduttu peruskorjaamaan useita kertoja. Moottoriksi oli vaihdettu Merlin, jota Willy Messerschmitt oli alunperin ajatellut? Tai ei aivan sama kone, mutta englantilainen kuitenkin?



Close enough. Bf-109:n syntyessa R&R Merlinia ei viela ollut olemassa,
ja W. Messerscmittin ajatuksena oli kayttaa R&R Kestrel -moottoria,
joka oli Merlinin edeltaja.

Me-109 oli useita vuosia 2. maailmansodan jalkeen myos Israelin ilmavoimien kaytossa, tuolloin vain tsekkoslovakialaisen Avia:n valmistamana tsekkilaisella moottorilla varustettuna. Ei ilmeisesti ollut
mikaan sahikainen, mutta lensi paremman kaluston puutteessa...

Seppo_Pietikainen


PM-rekonstruktion olisi saanut jättää maalaamatta, ja sivellä pelkällä uv-suojaavalla lakalla? Mäntyriman ja koivufanerin kompositiona se olisi ollut todella taideteos!?



Ei minusta. Tuollaisena se on alkuperaisessa asussa parempana.



Kyllä puu on aina puuta. Jos näyttelykone on alkuperäinen, maali kuuluu asiaan, mutta luin jossain vaiheessa rekonstruktio-aikeesta. Johtiko se mihinkään konkreettiseen?? Sellaisen koneen toki kuuluu olla lakattu ja puleerattu kuin flyygeli tai vanhan ajan purjevene!

Autokin on tehty puu-kauniina:

Tälläinen, Suomessa suunniteltu, 1:1, ja lentävä! Pitäisi murisevaa Jumo-moottorin ääntä...?

http://www.aviastar.org/air/finland/vl_pyorremyrsky.php

Seppo_Pietikainen
[/quote]

[size=200:mwx6l2bz]EN OTA KANTAA!!![/size:mwx6l2bz]

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Close enough. Bf-109:n syntyessa R&R Merlinia ei viela ollut olemassa,
ja W. Messerscmittin ajatuksena oli kayttaa R&R Kestrel -moottoria,
joka oli Merlinin edeltaja.

Me-109 oli useita vuosia 2. maailmansodan jalkeen myos Israelin ilmavoimien kaytossa, tuolloin vain tsekkoslovakialaisen Avia:n valmistamana tsekkilaisella moottorilla varustettuna. Ei ilmeisesti ollut
mikaan sahikainen, mutta lensi paremman kaluston puutteessa...

Jotain muistelin, mutta Kestrel ei palautunut mieleen.

Israelin vapaussodassa Avian tehtaiden -Mersun sodanaikaisen valmistajan- versiot olivat ainoat joita Haganahin ilmavoimat saivat käyttöönsä. Kun Jumo-moottoreita ei ollut saatavissa tsekit käyttivät saman tehtaan Heinkel-pommittajiin alunperin tarkoitetun moottori-erän, mutta modifioinnissa sattui jokin moka. Potkurin kehän läpi ampuvien konetuliaseiden synkronointi saattoi pettää, joten jotkut israelilaislentäjät ampuivat itse itsnsä alas kun propelli lensi taivaan tuuliin....

Tsekit möivät juutalaisille vähän yli 20 tsekkimersua, ja lentäjien koulutus kuului pakettiin. Sodan alussa Avian "mersut" olivat siis ainoat sotakoneet, ja niillä oli pärjättävä parisen kuukautta. Sen jälkeen saatiin muutakin kalustoa, mm. Spitfireä ja Mustangia, mutta nämä olivat käytettyjä.

Tsekkoslovakiassa nämä mersu-kloonit päätyivät sitten muuhun viranomaiskäyttöön, mutta ilmavoimat pitivät pitkään itsellään Avian version Me-262 -suihkuhävittäjästä, joten Tsekkoslovakia oli ensimmäinen maa maailmassa, joka siirtyi hävittäjäkoneiden osalta suihkukauteen jo 1940-luvulla.

Tässä Haganahin "mersu" tositoimissa kesäkuussa 1948:

Israelin "mersu" vastaan egyptiläinen spitfire.
http://angelsproject.com/

Lisää israelilaisia mersu-pilotteja: http://nobleheartmedia.com/page14/page14.html

-

Vierailija
The So-Cal Speed Shop belly tank was built using a 315 gallon surplus P-38 centerline fuel tank (belly tank) as its body. Using the streamlined belly tank was a natural to this Air Corps veteran who knew that Lockheed had spent lots of time in the wind tunnel with these tanks making them aerodynamically “slippery” and they were available as war surplus for $5!

http://www.diecast.org/diecast98/html/a ... iewpix.htm

Lisäpolttoainesäiliöstä tehty kisa-auto.

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:



Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.



EDIT: Kylla tuo tuhoaminen saatiin melko totaalisesti tehtya
j
-
[/quote]
Käsittääkseni Pariisin rauhansopimus asetti Suomen ilmavoimien konemäärälle ylärajan, joten ylimääräiset oli tuhottava. Niitä ei siis olisi saanut varastoida museoihin parempaa käyttöä odottelemaan.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Moses Leone
Seppo_Pietikainen
Joku Toinen
Seppo_Pietikainen
Aika hieno juttu:



Eikö olekin! Suomessa oli sodan jälkeen hetken aikaa hämmästyttävä kokoelma erilaisia sotakoneita, mutta ne hävitettiin joko välinpitämättömyydellä tai suoranaisella pahalla tahdolla 70-luvulle mentäessä.



EDIT: Kylla tuo tuhoaminen saatiin melko totaalisesti tehtya
j
-

Käsittääkseni Pariisin rauhansopimus asetti Suomen ilmavoimien konemäärälle ylärajan, joten ylimääräiset oli tuhottava. Niitä ei siis olisi saanut varastoida museoihin parempaa käyttöä odottelemaan.[/quote]

60 taistelukonetta, ei sisaisia pomminripustimia.

Lisaksi koneiden myynti romuttamoille edellytti, etta koneet todella romutetaan, eika museoida. Ja kyllahan valvontakomissiollakin oli nappinsa pelissa.

Huolimatta noista rajoituksista JU-88 ja DO-17 -koneet lensivat viela
v. 1948 saakka ja BL-koneet viela -50 luvulla, sailyipa 1 BL (BL-200) viela
Tikkakoskella entisoitavaksi. No, ehka niista oli poistettu pomminripustimet rauhansopimuksen mukaisesti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat