Käsialan parannus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisi treenata tuota tekstausta, tavoitteena "siedettävää" tekstiä nopeasti.
Pitäisiköhän ruveta vain ruutupaperille tekemään kirjainten toistoja ala-asteen tyyliin? Ehdotuksia..

Sivut

Kommentit (26)

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
nooki
Pitäisi treenata tuota tekstausta, tavoitteena "siedettävää" tekstiä nopeasti.
Pitäisiköhän ruveta vain ruutupaperille tekemään kirjainten toistoja ala-asteen tyyliin? Ehdotuksia..

Oma kaunokirjoitukseni on hirveän näköstä, tulee nykyään kirjoiteltua tikkukirjaimilla vaikka tekstauskin on ihan selvännäköistä.

Vierailija
Pitäisiköhän ruveta vain ruutupaperille tekemään kirjainten toistoja ala-asteen tyyliin?

Kokeile niin voit saada muut vielä kiinni.

EDIT: Sori, en voinut vastustaa.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nääh, miksi pitäisi kirjoittaa niin selvää tekstiä nopeasti että muutkin saa selvää. Jos kirjoitat epäselvää niin voit kirjoitella vaikkapa jotain nerokkaita keksintöjä turvallisesti kun eivät muut ymmärrä sitä tekstiäsi. Jos kaipaat nopeata kirjoitustyyliä niin yritä harjoitella oikokirjoitusta. Siinä pyritään joka sanaa jossa on yli kolme kirjainta lyhentämään mahdollisimman paljon. Ennen ainakin sitä opeteltiin kauppiksessa mutta ei nykyään. En tiedä sitten opetetaanko sitä oikokirjoitusta jossakin enää.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

Onkos mitään selitystä miksi on sellainen kirjoitustapa kuin kauno(tai käsiala) kun se on jo alkujaan niin perkeleen epäselvää tekstiä. Ihminen jolla on ruma käsiala ylipäätään pystyy kirjoittamaan muita kirjoitustyyppejä paljon selvemmin kuin kaunoa.

Tosin kyllähän tos sukulaiskakaroitten kaunoa kattoes tuli huomattua että kaunonkin kirjoitustapaan jotain muutoksia on tehty mikä tekee siitä selvempää... Ärrät muistaakseni kirjoitettiin eri tapaan kuin mitä minulle koulussa opetettiin.

Vierailija

Varmasti yksi parhaista menetelmistä on alkaa kirjoittaa päiväkirjaa.

Kyseinen taito (siis päiväkirjan kirjoittamisen...) on nykyään lähes kokonaan jäänyt pois mm. liike-elämästä. Se on korvattu sähköisellä vastineella. Kun kysyy syitä niin niitä on yhtä monta kuin vastaajaa.

- Paljon helpompi pistää merkintä kännykän päivyriin...
- Ei kerkeä alkaa kynäileen, nopeampi näpytellä valmisohjelmaan...
- Ei paperiversioita voi kantaa mukana...
- Paljon tarkempi ja parempi tapa kun kirjaa ne koneelle..

jnejne

Jos kauniisti sanoisi : MAJOR BULLSHIT

Älykääpiöt (koulusta valmistuvat "ammatti-ihmiset") eivät oikeasti enää osaa kirjoittaa.
Kaikki paskapuhe "dokumentoinnin" tarkkuudesta, nopeudesta ja etenkin jäljitettävyydestä voidaan unohtaa siinä vaiheessa kun joku sanoo "kirjaavansa tiedot yksityiskohtaisesti tietokantaan".
(Toki poikkeuksia löytyy mutta ne todella vahvistavat säännön..)

On lähes mahdoton sanoa asiakkaalle että "kyllä minä sen kirjasin mutta jostain syystä päiväkirjasta puuttuu juuri se sivu..." jos nykyään edelleen kirjoitettaisiin PAPERILLE asiat.

Erittäin usein nykyään kuulee (ja myös joutuu kokemaan) ongelman sattuessa että "...virhe on ilmeisesti sattunut tietojärjestelmässämme.." tms. paskapuhetta.
Sattunut ? Siis KENELLE virhe on sattunut...softalle ?
Henkilö/yritys ei vaan ole viitsinyt toimia kuten kuuluu ja kaikki myös tietävät tämän. Silti asiat hyväksytään ja nyökytellää suu mutrussa kuinka tekniikka on niin hyvää/huonoa, varmaa/epävarmaa blablabla.

Nykyammattimies = uusavuton tollo joka ei osaa edes kirjoittaa mutta joka osaa vaatia kaikki mahdolliset edut tekemästään ala-arvoisesta työsuoritteesta

Niin...oikeasti ! Kirjoita päiväkirjaa. Ei sen tarvitse olla 200 sanaa per päivä. Ranskalaisin viivoin jokunen rivi päivässä riittää.
Tästä on kenties sitten myöhemmin muutakin iloa/hyötyä kuin käsialan parannus.

(Anteeksi että tuli paatoksella mutta puhun pitkällä kokemuksella)

Vierailija

Se on muuten perkele, ettei sillä vaivalla opetetulla kaunokirjoituksella tee elämässä mitään. Oman aikani ala-asteen kaunokirjoitus oli aivan idioottimainen luomus. Ei sillä voi kirjoittaa. Ja itse olen kirjoittanut käsin aivan helvetisti. Ei se kauno solju niin kuin pitäisi.

Normaali tekstauksella vaan mennään. Siihen kehittyy
omanlainen "kirjasintyyppi". Omalla tekstauksellani ei olisi päässyt mistään äidinkielentehtävästä läpi ala-asteella. Natsiopettajat olisivat heti laittaneet punaista viivaa lappuun, kun ei kirjaimet ole oikean näköisiä.

Vierailija

Itse olen miettinyt tosiaan tuota päiväkirjaan kirjoittamista. Olisi varmasti mielenkiintoista lukea joskus vanhoja kirjoituksiaan. Voisi myös oppia itsestään enemmän.

Onko muuten myynnissä olemassa kirjoja, jotka on juuri suunniteltu päiväkirjakäyttöön?

Vierailija
Poison dart frog
Itse olen miettinyt tosiaan tuota päiväkirjaan kirjoittamista. Olisi varmasti mielenkiintoista lukea joskus vanhoja kirjoituksiaan. Voisi myös oppia itsestään enemmän.

Onko muuten myynnissä olemassa kirjoja, jotka on juuri suunniteltu päiväkirjakäyttöön?

On. Erittäin hyviä sekä "bisnes" että "koti". Tuo bisnestyylinen on kuitenkin erittäin sopiva minkä tahansa kirjan kirjoittamiseen. Suosittelen.

P.S. Bisnesmalleissa on siis yleensä "vain" yksi sivu per päivä. Sivut otsikoitu ja lokeroitu osittain valmiiksi. Sopii kaikille.
Perinteisissä taas on vain tyhjät sivut...sopii erittäin innokkaille kirjoittajille.
Yksi negatiivinen asia kummassakin kirjamallissa on (vain pieni haitta !). Ne ovat yllättävän kalliita.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
pizze
Kaunoa on muutettu selvemmäksi:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kirjoituskirjaimet.htm...
Eihän tuo ole kaunokirjoitusta vaan tekstausta. Silloin kun minä olin koulussa 70- ja 80-luvulla, meille opetettiin vanha kunnon kaunokirjoitus, jossa kirjaimet yhdistyvät kauniisti toisiinsa, ja sanat saattoi kirjoittaa melkein nostamatta kynää paperista.

Opettelin minä tekstauskirjaimetkin, ja ne ovatkin joissain yhteyksissä käyttökelpoisempia kuin kaunokirjoitus. Molemmat kannattaa opetella.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding

Eihän tuo ole kaunokirjoitusta vaan tekstausta. Silloin kun minä olin koulussa 70- ja 80-luvulla, meille opetettiin vanha kunnon kaunokirjoitus, jossa kirjaimet yhdistyvät kauniisti toisiinsa, ja sanat saattoi kirjoittaa melkein nostamatta kynää paperista.

Opettelin minä tekstauskirjaimetkin, ja ne ovatkin joissain yhteyksissä käyttökelpoisempia kuin kaunokirjoitus. Molemmat kannattaa opetella.

Kyllä. Uudet kaunokirjaimet muistuttavat varsin paljon tekstausta.

TEKSTAUS

KAUNO

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

S-kirjain varsinkin on vaihtunut erilaiseksi eli normaaliksi ässäksi. Tämä on hyvä sillä itsellä tapasi kaunoa kirjoittaessa aina mennä r, s ja n-kirjaimet niin että jonkun muun oli hankala erottaa niitä toisistaan

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

Miksi taas uudet kirjaimet?

Kyseessä ei ole niinkään kirjainuudistus vaan edellisen kirjainmalliston täsmentäminen. Uusissa kirjain- ja numeromalleissa on pyritty ottamaan huomioon muualla maailmassa, etenkin Pohjoismaissa käytettävät kirjain- ja numeromerkit.

Tavoitteena oli myös, että lapset oppivat jo koulun alkaessa kirjaimet, joita vain vähän muuntamalla ja sitomalla voi kehittää oman sujuvan ja selkeän käsialan.

Taustaa:

Toivo Salervon tyyppikirjaimet tulivat käyttöön 1930-luvulla. Muutoksia kirjainmallistoon tehtiin 1950-luvulla. Kirjaimet olivat käytössä aina 1980-luvulle asti.

Kouluhallitus asetti 1970- luvulla työryhmän suunnittelemaan uusia tyyppikirjaimia, joita myös kokeiltiin. Uusiin Toivo Heiskasen suunnittelemiin kirjaimiin oli siirryttävä viimeistään vuonna 1991.

Vuoden 1994 opetussuunnitelman perusteissa ei kuitenkaan mainittu Toivo Heiskasen kirjaimia. Opettaja olisikin voinut halutessaan opettaa millaisia kirjaimia tahansa.

Pohjoismainen käsin kirjoittamisen ideointiryhmä perustettiin 1993 Pohjoismaisen kulttuurirahaston tuella. Ideointiryhmässä oli jokaisesta Pohjoismaasta 1-3 jäsentä. Ryhmän tavoitteena oli vahvistaa käsin kirjoittamisen taitoa Pohjoismaissa.

Vuosina 2000-2001 ilmestyi kaikissa Pohjoismaissa ryhmän kirjoittama kirjanen.

Käsin kirjoittaminen
VUONNA 2000

Kirjanen jaettiin Opetushallituksen toimesta kaikkiin kouluihin. Kirjasessa kerrotaan

käsin kirjoittamisen tärkeydestä
käsin kirjoittamisen opetuksesta
hyvän käsialan kehittymisestä
pohjoismaisista kirjoitustermeistä sekä esitellään kaikkiin Pohjoismaihin sopivat yhteiset kirjain- ja numeromallit.
Kalligrafi Toivo Heiskanen kehitti pohjoismaisista malleista Suomeen sopivat tekstauskirjaimet, joita käytettiin jo lukuvuonna 2001-2002.

Tekstauskirjaimia tarkennettiin ja kalligrafi Liisa Uusitalo suunnitteli yhdessä Toivo Heiskasen kanssa pohjoismaisista malleista Suomeen sopivat kirjoituskirjaimet (entiset tyyppikirjaimet), numerot ja muut merkit.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat