Äidinkieltä ja väärinkirjotustaitoa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

niin voisiko joku kertoa että mikä on tässä lausessa väärin..."Matin ollessaan takapihalla hän huomasi kuolleen linnun." ......Pitäisikö olla, että "hän" tilalla olisi Matti? Ainakin niin äidinkielenopettaja oli sanonut. Eli onko muka siinä lauseenvastike virhe???

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija
pizze
Tuo on tyhmästi muotoiltu lause.

Ei vaan kuulosta mun korvissa tyhmältä...ei ollut kaverinkaan mielestä tyhmän kuulonen...eli ehkä selittäisit vähän lisää

Toope
Seuraa 
Viestejä23157
Liittynyt23.7.2006

Olisiko parempi sanoa esim. "Ollessaan takapihalla Matti huomasi kuolleen linnun" tai "Matin ollessa takapihalla, huomasi hän kuolleen linnun.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
WutaranG
:shock: niin voisiko joku kertoa että mikä on tässä lausessa väärin..."Matin ollessaan takapihalla hän huomasi kuolleen linnun." ......Pitäisikö olla, että "hän" tilalla olisi Matti? Ainakin niin äidinkielenopettaja oli sanonut. Eli onko muka siinä lauseenvastike virhe???
Takapihalla Matti huomasi kuolleen linnun.

Tuo lause on erillään kokonaisuudesta, joten on vaikea päätellä koko virkkeen/kappaleen rytmitystä. Tavallaan sanojen leikkiä. Jos on jo sana "takapihalla", niin ei tarvitse korostaa "ollessaan"

Vierailija
Toope
Olisiko parempi sanoa esim. "Ollessaan takapihalla Matti huomasi kuolleen linnun" tai "Matin ollessa takapihalla, huomasi hän kuolleen linnun.

Nimenomaan noin.

Vierailija

Tästä tulikin mieleen, että miten YLE ihmeessä sallii kuuluttajiltaan ala-arvoista suomenkieltä? Tälläkin viikolla kakkosen blonditytöllä oli päällä "Me ollaan"-kieli. Jotain rajaa degeneroitumisellekin.

Vierailija
Ding Ding
WutaranG
"Matin ollessaan"

Ei noin sanota suomen kielessä.

Itseasiassa kirjotin itse "olessa" mutta opettaja korjasi "ollessaan" punasella kynällä sinne ylös joten sen pitäisi olla oikein

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
WutaranG
pizze

Ei vaan kuulosta mun korvissa tyhmältä...ei ollut kaverinkaan mielestä tyhmän kuulonen...eli ehkä selittäisit vähän lisää

Joko:
Matti ollessaan takapihalla

tai

Matin ollessa takapihalla

Joku muu lauserakenne voisi myös olla selvempi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossahan linnun huomaaja voi olla joku muukin ja hän vain huomaa sillä aikaa kun matti on takapihalla.

Vierailija
Lassi
WutaranG
:shock: niin voisiko joku kertoa että mikä on tässä lausessa väärin..."Matin ollessaan takapihalla hän huomasi kuolleen linnun." ......Pitäisikö olla, että "hän" tilalla olisi Matti? Ainakin niin äidinkielenopettaja oli sanonut. Eli onko muka siinä lauseenvastike virhe???
Takapihalla Matti huomasi kuolleen linnun.

Tuo lause on erillään kokonaisuudesta, joten on vaikea päätellä koko virkkeen/kappaleen rytmitystä. Tavallaan sanojen leikkiä. Jos on jo sana "takapihalla", niin ei tarvitse korostaa "ollessaan"

Ei vaan "Matin" kumoaa "ollessaan", se on Matin ollessa. Tarpeeton korostus ei vielä ole suinkaan äidinkielellinen virhe, vaikkakin tarpeeton tosiaan.

Vierailija
pizze
WutaranG
pizze

Joko:

tai

Joku muu lauserakenne voisi myös olla selvempi. Jälkimmäisessä vaihtoehdossahan linnun huomaaja voi olla joku muukin ja hän vain huomaa sillä aikaa kun matti on takapihalla.

Vai menisikö peräti Matti, ollessaan takapihalla, huomasi... En kyllä ole aivan sata tuosta.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
WutaranG
Ding Ding
WutaranG
"Matin ollessaan"

Ei noin sanota suomen kielessä.

Itseasiassa kirjotin itse "olessa" mutta opettaja korjasi "ollessaan" punasella kynällä sinne ylös joten sen pitäisi olla oikein

Itse kirjoitin 17cm mutta tyttöystävä korjasi että 19cm.

Vierailija
WutaranG
Pitäisikö olla, että "hän" tilalla olisi Matti? Ainakin niin äidinkielenopettaja oli sanonut.

On kyllä perin pihalla opettaja.

Vierailija
skOh
WutaranG
Pitäisikö olla, että "hän" tilalla olisi Matti? Ainakin niin äidinkielenopettaja oli sanonut.

On kyllä perin pihalla opettaja.
Olisko perin juurin pihalla tuo opettaja Tai opettaja on takapihalla nurinnarin, taju kankaalla.

Lisäys: Menis se kyllä näinkin; "Matin ollessa takapihalla, hän huomasi kuolleen linnun" Noi on tyylikysymyksiä. Liittyy koko kirjoitukseen, sen sävyyn, lauserakenteisiin. Monet kirjoittajat venyttävät lauserakenteita, että saavat täytettä kirjoituksiinsa. Itse olen tottunut täsmällisiin ilmaisuihin. Tosin kirjoitus ei olekaan silloin "viihdyttävä" Lukija ei halua heti tietää kaikkea. Pitää kiertäen kaartaen kertoa asia.

Sit tulee tietenkin sana "pihalla" vai "pihallaan" jolla viimeksi mainutulla tavallaan paikallistetaan ao. henkilön sijaintia.

Toope
Seuraa 
Viestejä23157
Liittynyt23.7.2006
pizze
WutaranG
pizze

Joko:

tai

Aivan. Huomasin, että minun jälkimmäisessä esimerkissäni on sama ongelma.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat