Uskonnonopetuksen tilalle yleistä opetusta uskonnoista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun lapsi on kastettu samaan uskonnolliseen ryhmään kuin vanhempansa, alkaa määrätietoinen aivopesu jo lastentarhassa: uskonnonopetus. Laki velvoittaa kuntia järjestämään kouluissa enemmistön mukaista oman uskonnon opetusta, joka käytännössä tarkoittaa, että lapsille tyrkytetään perinteisiä luterilaisia arvoja jo pienestä pitäen.

Mielestäni kaikenlainen uskonnonopetus ja hartaudenharjoitus tulisi kieltää kokonaan kouluissa ja tuoda tilalle yleistiedollista opetusta uskonnoista, jossa lapselle annetaan tietoa suurimmista uskonnollisista ryhmittymistä Maailmassa. Lapselle tulisi antaa mahdollisuus valita oma uskontonsa tai olla kuulumatta mihinkään uskontoon, mikäli hän näin haluaa, eikä opettaa häntä kuulumaan vain tiettyyn uskonnolliseen ryhmittymään.

Käytännössä:

1. Lasta ei saisi liittää kuuluvaksi mihinkään uskonnolliseen ryhmään kastamalla tai vastaavalla tavalla

2. Uskonnonopetuksen pitäisi olla kouluissa täysin neutraalia ja yleistietoa antavaa

3. Kun lapsi saavuttaa tietyn kypsyystason, tulisi hänelle antaa mahdollisuus liittyä johonkin uskonnolliseen ryhmään mikäli hän näin haluaa tai olla liittymättä mihinkään.

Omakohtaisesti jouduin kastetuksi luterilaiseen kirkkoon vain perinteen vuoksi ja näin ollen minulle tarjottiin luterilaista opetusta jo pienestä pitäen. Mitäpä siinä pienellä tietämättömällä lapsella on sanomista, kun aikuinen ihminen vakavasti julistaa jumalallisen olennon tarinaa ja kertoo maailman synnystä, Jumalan toimesta, faktana.

Milloinkohan ihminen vain hyväksyy sen, että kaikkea ei voi nykytieteellä selittää ja lakkaa keksimästä jumaluuksia omien tietoaukkojensa tilalle. Uskonnonopetuksen poistamisella astumme askeleen lähemmäksi tieteellistä ihmistä, joka kykenee hyväksymään tietojen puutteet ja etsimään itse vastauksia vallitseviin kysymyksiin. Sekä vapaaehtoisesti valitsemaan oman suuntansa ajattelumaailmalleen, toisten siihen vaikuttamatta.

Kommentit (10)

Vierailija

No aika tuon sisältöistä uskonnon opetus onkin. Eri asia sitten mitä Oulussa tapahtuu, mutta näin ruuhkasuomessa on jo mietittävä sitä että oppilaat ja uskonnonopetus on ihan muuta kuin tuo yhden uskonnon opettaminen. Lyhyesti voisi sanoa, että on eria asia opetetaanko uskonto vai opetaanko uskontoa vai opetetaanko uskomaan vai opetetaanko uskonnonsta. Nuo elementit on ainakin mukana perusopetuksessa, lukiossa sitten mukaan tulee etiikkaa ym.
Lasten kastamiselle ei valitettavasti voi mitään, kun ainakin toistaiseksi vanhemmilla on oikeus liittää ja kasvattaa lapsiaan siihen omaan kulttuurilliseen yhteisöön mihin itsekuuluvat tai haluavat kuulua. Sinun tapauksessa voisi sanoa helpotukseksi, että onneksi vanhemmat ovat liittäneet sinut tähän maallistuneeseen luterilaisuuden muotoon, kun osaat kuitenkin vielä kyseenalaistaaa koko homman mielekkyyttä. Tuollaista kyselyä tuskin edes L-positiivisissa piireissä sielläpäin tuskin mietittäisiin.

Vierailija

Kettu puhuu asiaa.

Ala-asteella pitäisi kertoa selvästi ettei uskonnon kirja ole mikään historiallinen teos, joka pohjautuu tositapahtumiin. Itse luulin niin, mutta onneksi sitä oppii ajattelemaan omilla aivoilla.

BluFF0
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt2.12.2007

Itse olen ateisti, ja olen sitä mieltä, että jollaintapaa on penskoille tapoja ja moraalia opetettava. Kristillinen opetus ei mielestäni ole yhtään kummempi tähän. Sehän on melkein uskottavakin, joten keksikää ite parempi tarina!

Vierailija
BluFF0
Itse olen ateisti, ja olen sitä mieltä, että jollaintapaa on penskoille tapoja ja moraalia opetettava. Kristillinen opetus ei mielestäni ole yhtään kummempi tähän. Sehän on melkein uskottavakin, joten keksikää ite parempi tarina!

Joo, mutta kun homma karkaa aina käsistä. Vähän sama kuin nykyiset fuusioreaktorit tai yliäänipatoputkimoottori. homma pysyy kasassa vain sekunnin ajan.

BluFF0
Seuraa 
Viestejä15
Liittynyt2.12.2007

Mutta onko se loppujenlopuksi niin pahaa se kristillinen opetus? Onhan se tietysti schaissee koko tarina ja jotkut arvot voisi jäädä opettamatta mutta eikös ydinajatus lähimmäisen rakkaudesta jne. ole hieno asia? Ettei olisi asiat ihan niinku maahanmuuttajanuoriso-malliin (en haluaisi yleistää)

Vierailija

Perusarvot ja moraalit oppii kyllä helposti yhteiskunnasta, eikä elämäntapakasvatus olisi lainkaan pahitteeksi. Yhteiskunnan kannalta yhteisten hyvien arvojen vaaliminen on välttämätöntä, mutta tähän ei tarvita uskonnonopetusta. Yksilöillä pitäisi olla oikeus vaikuttaa moraaliin ja tiedolliseen järjestelmään. Myös kriittisen ajattelun pitää sisältyä koulutuksen tavoitteisiin. Lisäksi yleistietoa korostavassa uskontojen opetuksessa / uskontojen historian opetuksessa tulisivat esille monien uskontojen arvomaailmat.

Vierailija
Kettu
Perusarvot ja moraalit oppii kyllä helposti yhteiskunnasta, eikä elämäntapakasvatus olisi lainkaan pahitteeksi. Yhteiskunnan kannalta yhteisten hyvien arvojen vaaliminen on välttämätöntä, mutta tähän ei tarvita uskonnonopetusta. Yksilöillä pitäisi olla oikeus vaikuttaa moraaliin ja tiedolliseen järjestelmään. Myös kriittisen ajattelun pitää sisältyä koulutuksen tavoitteisiin. Lisäksi yleistietoa korostavassa uskontojen opetuksessa / uskontojen historian opetuksessa tulisivat esille monien uskontojen arvomaailmat.

http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/nikl ... s-lopettaa

" Niklas Herlin: Pitäisikö uskonnonopetus lopettaa?
Pitäisikö uskonnonopetus lopettaa?

Niklas Herlin

Julkaistu: 5.10.2009

Aamulehdessä on käyty vähintään mielenkiintoista keskustelua uskonnon opettamisen tarpeellisuudesta. Suomessa.

Voimme kysyä monia kysymyksiä. Pitääkö Suomen kaltaisessa moniarvoisessa maassa opettaa mitään uskontoa? Pitäisikö kirkosta eronneen kastattaa lapset kristinuskoon (kuten tein) vai antaa heidän valita kristinusko vasta rippikouluiässä (kuten yhden kaverini siviiliin vauvana rekisteröity poika teki)? Ja varsinainen kysymys: voiko vapaassa maassa opettaa lapsille ja nuorille tunnustavaa kristinuskoa?

Ihan varmasti jotain kristinuskoa Suomessa pitää opettaa. Olkoon vaikka osana historiantunteja. Mutta jos tässä yhteiskunnassa aikoo elää (tai tähän kotoutua), on syytä jollain tavalla olla perillä kristillisyydestä. Ja varsinkin luterilaisuudesta. Ja Suomesta idän ja lännen kohtauspaikkana. Venäjän mysteeristä, itäkirkkoineen. Ei tätä pimeää maata muuten ymmärrä.

Seurakuntien toiminta nuorten kanssa on tärkeää, kuten Aamulehdestäkin käy ilmi. Leirikoulut ja aina tarpeelliset nuorisotilat harvemmin edellyttävät mitään uskontoa, vaikka erilaisia käännyttäjiä Suomessa piisaa.
Pitääkö Suomen kaltaisessa moniarvoisessa maassa opettaa mitään uskontoa?

Kolmen vuosikymmenen kuluttua pitää olla valmius muuttaa uskonnonopetuksen perusteita siinä yhteiskunnassa joka silloin vallitsee.

Aamen. "

Uusimmat

Suosituimmat