Kevätuhri

Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Oletteko kuunnelleet tätä modernin musiikin alkuteosta?

Itsellä on juuri syventymisvaihe päällä = kuunnellut noin puolitoista kertaa.

Mitä mielipiteitä herättää? Ainakaan en haluaisi olla tuota itse soittamassa, tahtilajit ovat hivenen harjaantumista vaativia

3/16 vaihtuu heti 5/16 ja taas 3/16, 4/16, 5/16..

v.1913 Igor Stravinskin vallankumouksellisen Kevätuhrin ensi-illassa syntyi kunnon mylläkkä. Yleisö yltyi solvaamaan esitystä niin kovaäänisesti että musiikki hautautui mölyämisen alle, sekä tappelemaan keskenään kunnes poliisivoimatkin oli kutsuttava paikalle. Poliisikaan ei saanut tilannetta hallintaan.

Asiaan vaikutti myös Nijinskin ennennäkemättömän brutaali ja kulmikas balettikoreografia, eikä aihepiirikään – neitsyen uhraaminen luonnonjumalille – varmaan kuulunut kaikkein turvallisimpiin keväänylistysvisioihin.

Massiivista tykitystä, riitasointuisia äänivalleja, pahaenteistä tunnelmointia, epäsäännöllisiä rytmityksiä ja yllättäviä äkkikäänteitä.

Monet laskevat Kevätuhrin (”Le Sacré Du Printemps” / ”The Rite Of Spring”) kaiken modernin musiikin alkupisteeksi.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Hieno avaus ja osallistun mielelläni jatkossa keskusteluun - täytyy tosin hankkia tuo kappale jostain, että voin kuunnella sitä samalla, en ole kuunnellut aikoihin -, mutta aihealue taitaa olla vähän väärä : tämä kulunee historia, kulttuuri ja yhteiskunta -osioon. Voiko ketjuja siirtää ?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
kuningas
Tuossa on joku lyhyt pätkä siitä. Siinä on kaksi osaa joiden yhteispituus on puolen tunnin ja tunnin väliin.

Kyllä ensimmäinen minuutti kertonee mistä on kyse muille kuin nykymusiikin ystäville ja asiantuntijoille. Eipä tuota kilkutusta miellyttäväksi voi parhaalla tahdollakaan sanoa.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006
kuningas

Massiivista tykitystä, riitasointuisia äänivalleja, pahaenteistä tunnelmointia, epäsäännöllisiä rytmityksiä ja yllättäviä äkkikäänteitä.

tässähän laitetaan parasta.

(uskotellut tottumukset kuullostaa kummasti hyvältä. hakkaan pianostani oman sävellykseni, se toimii toki kalloottisesti niillä äänillä...(kaukaa, kaukaa, lähelle, ohitte heitolla, ylös, alas, ylös) ja jos siitä poikkean se on Virhe)

Koko pianohan on julma, kova, terävä. Se on sitä aina vaikka kuinka hellästi soittaisi tai miten tahansa, vaikka päällään seisten.

(itse kuuntelin lapsena radiosta vain uutiset joskus, että siinä musikaalinen kokemus. )

Ratkaisuna: Kakofooninen piano?

ylös
alas
ylös
alas

vedän shaisat päähäni. joo, moro

Hyvin polkee.

Vierailija

Kaikki poikkeava tyrmätään massojen puolesta. Ihmiskunta on suurensuuri skinilauma, joka yksinkertaisuuttaan ei kykene ymmärtämään erilaisuutta.

Vierailija

Jestas sentään; voisivatko ehkä musiikkia tajuamattomat jättäâ tämän ketjun rauhaan ja olla ihan itsekseen kestämättä kolmea varttia hienoa musiikkia. On ihan silkkaa urpoilua pianoversion minuutin alun kuuntelemisen jälkeen tulla kertomaan mistä ko. kappaleessa on kysymys, vielä haukkua sitä, hermostuttavaksi, kestämättömäksi, miksi ikinä. Se ei ole edes mikään maailman oudoin moderni eliittikappale, vaan ehkä koko modernin musiikin tärkeimmästä perustavasta teoksesta, jota on radikaaleista ratkaisuistaan huolimatta erittäin onnistuneesti popularisoitu myös laajalle yleisölle.

Tässä on orkesteriversio ja ehkä tunnetumpi kohta

http://www.youtube.com/watch?v=cOMt-MiI018&feature=related

Jos ei sytytä, niin johtuu kyllä omasta sivistymättömyydestänne ja suosittelen lämpimästi, että hankitte jonkin levytyksen käsiinne ja kuuntelette tämän kappaleen. Ja jos ette, niin mitä hittoa te teette tässä ketjussa ? Oikeasti tätä palstaa eivät pilaa pahiten kreationistit, ei Savor eivätkâ muutkaan ammattihäiriköt, vaan ne "tavalliset" kirjoittajat, joiden on pakko mennä kirjoittamaan kaikkiin niihinkin ketjuihin, joiden aiheista he eivät ole oikeasti kiinnostuneita siinä määrin, että vaivautuisivat tekemään mitään työtä niiden ymmärtämiseksi, ja siten täyttävât ketjut viesteillä, jotka vain estävät tai katkovat niillä aiheesta käytäväâ keskustelua.

Vierailija

Itse asiassa työ ei alun perin ollut "kilkutus". Tässä Salosen johtamana:

http://www.youtube.com/watch?v=SgHMpYsv ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=psyPlT4a ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=lfAcl7FI ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=svA5uIsP ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=cOMt-MiI ... re=related

Sanoisin että atonaaliselta puolelta parhaita teoksia mitä itse olen kuullut (en ole erikoistunut moderniin), ehkä paras (ja ko. taltiointi loistava).

Kaikki musiikki ei ole "helppoa" (onneksi). Vaatii kuitenkin musikaalisempaa luonnetta ymmärtää esim. Stravinskya nautinnollisella tavalla, samaan tapaan kuin progressiivista metallia/rockia eivät kaikki "ymmärrä", koska "avain" ei ole löydettävissä, jos sitä edes on.

Epävarmuutta täytyy molemmissa sietää paljon enemmän kuin Britney Spearsilla tai (sanokaamme) Eminemillä, Antti Tuiskulla tai Metallicalla.

Vierailija

Yhdyn Faustuksen kommenttiin täysin. Kyseessähän on musiikin historian tärkeimpiä ja komeimpia kappaleita. Kuvaileminen 'ärsyttäväksi' tai 'käsittämättömäksi' kuvastaa vain itseäsi - ihmisistä suurin osahan on valmiiksipureskellun muovisen kertakäyttömusiikin kuluttajia.

Harmittaa peräti, että Stravinsky niin monen muun mestarin tapaan oli elinaikanaan väärinymmärretty ja aliarvostettu. Nykyäänhän tilanne on tuotetun poppipaskan ylitarjonnan vuoksi jopa synkempi - esim. metallin mestariteokset jäävät vaille suuren yleisön huomiota...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat