Raakadieetti

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Pohdiskelen tässä mitkä ruuat kannattaisi syödä raakoina keittämisen sijaan. Ainakin vihanneksista, siis kurkut, salaatit, porkkanat, tomaatit teeämäs, niistä pidän itse enemmän raakoina kuin pehmeiksi kypsytettyinä. Lihakin on oikeastaan varsin hyvää raakana, tartarpihvi on suurta herkkua, ja graavilohi kanssa (vaikkakaan tuo jälkimmäinen ei nyt teknisessä mielessä ihan täysraakaa ole).

Ainakin kaksi juttua puhuisi näin MuTumielessä raakadieetin puolesta:
- Keitettäessä tuhoutuu monia tärkeitä ravinteita, esim. proteiinit denaturoituvat ja monet vitamiinit hajoavat
- Raaka liha sulaa helpommin, sillä kökkäröityneiden proteiinien sulattaminen teettää vatsalla enemmän töitä.

Kypsyttämisen puolesta taas nämä seikat:
- Loiset ja taudinaiheuttajat kuolevat keitettäessä. Ainakin jotkut.
- kypsytetty liha säilyy pidempään (eikös kypsyttäminen ollut aikoinaan säilöntämenetelmä eikä ruuanvalmistusmenetelmä?)
- Joitakin ruokia, esim. kananmuna, ei todellakaan kannata vetää raakana. Raaka munanvalkuainen sitoo ja deaktivoi biotiinia eli B-vitamiinia, eli tulee B-vitamiinin puutos.

Mitäs itse olette mieltä tämmöisestä raakalaismaisuudesta?

Kommentit (12)

Vierailija

Immuunipuolustus voi kehittyä jatkuvasta bakteeritulvasta, jossa voi olla sitten mukana pahiksiakin, varsinkin ulkomailtatuoduissa. Yleensä tämä toimii omasta maasta tuotetuilla em. syystä. Tosin muuttolinnun Salmonellakakka salaatissa voi pilata päivän.
Raakaa lihaa syövä on sosiaalisella miinakentällä hortoilija.

Vierailija
PeterH
tietää
Raakaa lihaa syövä on sosiaalisella miinakentällä hortoilija.

Miksi sosiaalisella?

Etsi joku rafla joka suostuu tarjoilemaan raa'an pihvin ja katso miten lähipöydissä suhdaudutaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
tietää
Etsi joku rafla joka suostuu tarjoilemaan raa'an pihvin ja katso miten lähipöydissä suhdaudutaan.

No mitä, kyllä esmes Manalassa menyyn kuuluu tartarpihvi. Ja en minä sitä naapuripöytäläisten tähden jättäisi tilaamatta.

Vierailija
PeterH
Pohdiskelen tässä mitkä ruuat kannattaisi syödä raakoina keittämisen sijaan. Ainakin vihanneksista, siis kurkut, salaatit, porkkanat, tomaatit teeämäs, niistä pidän itse enemmän raakoina kuin pehmeiksi kypsytettyinä.

Porkkanaa lukuunottamatta nuo kaikki ovat käytännössä kokonaan vettä, joten rakenteen tuhoutuminen vie myös suutuntuman. That's it. Osa kasviksista vaatii kypsennyksen (esim. peruna), jotta ne kelpaisivat ravinnoksi. Vitamiinikatoahan siitä kypsennyksestä tulee.

PeterH

Lihakin on oikeastaan varsin hyvää raakana, tartarpihvi on suurta herkkua, ja graavilohi kanssa (vaikkakaan tuo jälkimmäinen ei nyt teknisessä mielessä ihan täysraakaa ole).

Ihminen on oikeastaan omnivori raadonsyöjä. Kun liha on vähän pilalla, se maistuu suussamme paremmalta. Lihan omat entsyymit hajottavat proteiineja varsin tehokkaasti ja aiheuttavat lihan mureutumista. Nuo mainitsemasi ruoat ovat kyllä tosi herkkua.

PeterH

Ainakin kaksi juttua puhuisi näin MuTumielessä raakadieetin puolesta:
- Keitettäessä tuhoutuu monia tärkeitä ravinteita, esim. proteiinit denaturoituvat ja monet vitamiinit hajoavat

Proteiinien denaturoituminen on aika pieni riesa, koska kehosi omat proteiinit eivät ole niitä samoja proteiineja. Ruoan preteiinit hajotetaan ensin pienemmiksi paloiksi ja kootaan oikealla tavalla elimistössä ihmisen proteiineiksi. Mitä hajonneempi, sitä nopeammin se imeytyy kehon käyttöön.

Vitamiinikato on oikea ongelma. Esim. C-vitamiinista tuhoutuu keitettäessä kymmeniä prosentteja. Sehän ei sinulle ole ongelma, jos syöt raakoja kasviksia.

PeterH

- Raaka liha sulaa helpommin, sillä kökkäröityneiden proteiinien sulattaminen teettää vatsalla enemmän töitä.

Mielenkiintoinen teoria, mutta sanoisin, että hieman virheellinen. Ne proteiinit hajoavat joka tapauksessa ruoansulatuksessa. Mitä pienemmissä pätkissä ne ovat, sitä nopeammin ne hajoavat. Kypsennyksen aiheuttama denaturoituminen ei ole kovinkaan merkittävä asia ruoansulatuksen nopeudelle. Suurin osa ehtii hajota ihan normaalistikin.

PeterH

Kypsyttämisen puolesta taas nämä seikat:
- Loiset ja taudinaiheuttajat kuolevat keitettäessä. Ainakin jotkut.

Tämä on ylivoimaisesti tärkein syy kypsennykselle. Lähes kaikki taudinaiheuttajat kuolevat. Osasta jää itiöitä, jotka voivat pitkän varastoinnin aikana kasvaa ja myrkyttää elintarvikkeen. Lisäksi raaka luonnoneläimen liha on hiton hyvä keino saada trikiini.

PeterH

- kypsytetty liha säilyy pidempään (eikös kypsyttäminen ollut aikoinaan säilöntämenetelmä eikä ruuanvalmistusmenetelmä?)

Se oli kumpaakin. Kuivaaminen, suolaaminen, savustaminen, jne... perustuvat kaikki siihen, että veden aktiivisuutta lasketaan tai mikrobit tapetaan.
Myös maku ja rakenne ovat tärkeitä. Kyllä minä ainakin mieluummin maitohappobakteereilla kypsytettyä meetvurstia, kuin raakaa meturaa. Maku on aivan eri planeetalta. Ja kyllä, se on myös raakaa lihaa.

PeterH

- Joitakin ruokia, esim. kananmuna, ei todellakaan kannata vetää raakana. Raaka munanvalkuainen sitoo ja deaktivoi biotiinia eli B-vitamiinia, eli tulee B-vitamiinin puutos.

Ulkomailla raaka kananmuna on todella hyvä keino hommata salmonella.
Keltuaisessa taas on biotiinia niin paljon, ettei asialla ole suurta merkitystä. Tuo biotiininpuute on enemmän kissan ja koiran ongelma, koska niillä annoskoko ruumiinpainokiloa kohti on niin paljon isompi. Esim. B-vitamiinien kohdalla alkoholi on paljon suurempi ongelma. Siitä kun saat beriberin.

PeterH

Mitäs itse olette mieltä tämmöisestä raakalaismaisuudesta?

Varaudu alussa pariin ylimääräiseen ruokamyrkytykseen / vuosi. Kyllä sinä sen kestät. Maha tottuu nopeasti. Toivottavasti et ole kuitenkaan töissä elintarvikkeiden kanssa, koska siellä olisit suuri riski.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Pestis
Toivottavasti et ole kuitenkaan töissä elintarvikkeiden kanssa, koska siellä olisit suuri riski.

Juuei, meidän firman tuotteita ei kukaan syö. Ainakaan toivottavasti.

rita
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt30.4.2005

Joskus koulussa meille opetettiin, että tartar-pihviä ei saa tehdä valmiista paistijauhelihasta liiallisten mikrobien takia. Kotitalousopettaja suositteli jauhamaan pihvin itse paistista monitoimikoneella. Myöhempien opintojeni aikana minulle on opetettu, että tartar-pihviä ei saisi syödä lainkaan juuri mikrobien takia. Tavallisista pihveistäkin on jo sanottu, että nekin pitäisi olla hyvin kypsennettyjä mediumin sijaan. Isoäidilläni oli tapana maistaa lihapullataikinaa ennen pullien paistamista, mutta itse en siihen uskalla sortua mikrobivaaran takia.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
rita
Kotitalousopettaja suositteli jauhamaan pihvin itse paistista monitoimikoneella.

Tuo pätenee ainakin silloin jos monitoimikone on pesty kunnolla viime käytön jälkeen, eikä lihanmuruja ole jäänyt mihinkään nurkkiin.

rita
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt30.4.2005

Itse syön paljon raakoja kasviksia ja hedelmiä, kun on ongelmia painon kanssa. Tuntuu, että vatsa pitäisi saada täyteen ja laihtua samalla. Laihtuminen on ollut hidasta, mutta kyllä se paino näinkin lopulta putoaa.

Tiede-lehden uutisissa oli kuitenkin juttu kysentämisen puolesta: "Vaikka kuumennus tuhoaa vihanneksista mm. folaatin ja c-vitamiinin, se parantaa heikosti imeytyvien ravintoaineiden, kuten karotenoidien hyväksikäyttöä elimistössä. Valmistusvaiheesa lisätty rasva, solurakenteiden rikkominen ja kuumennus ilmeisesti parantavat näiden yhdisteiden imeytymistä suolistossa."

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
rita
Itse syön paljon raakoja kasviksia ja hedelmiä, kun on ongelmia painon kanssa. Tuntuu, että vatsa pitäisi saada täyteen ja laihtua samalla. Laihtuminen on ollut hidasta, mutta kyllä se paino näinkin lopulta putoaa.

Siitä, että vatsa on täynnä, ei ole paljoakaan apua jos kroppa kärsii silti puutteesta. Kokeile ottaa vihannesten kaveriksi heraproteiinijauhetta. Vihannekset tuovat kuitua, ja proteiinijauhe taas, no, proteiinia, joka vie nälän pitkäksi aikaa. Tällä tavalla kalorimäärä pysyy edelleen melko pienenä, mutta kroppa ei mene säästöliekille.

Vierailija

Harjoittivatko isovanhempasi ihmedieettejä? Silti suurin osa ihmisistä elää about 80 vuotiaaksi.

Ennen syötiin voita - nyt "täyssynteettistä korviketta". Esimerkkejä on lukemattomia.

Eivät eskimotkaan 200 vuotiaiksi elä, vaikka syövät hyvin paljon kalaöljyjä. Eivätkä välimeren rantojen asukit - olkoonkin, että ruoka siellä on erittäin maukasta pitkistä perinteistä johtuen.

Vierailija

[quote="PeterH"]Pohdiskelen tässä mitkä ruuat kannattaisi syödä raakoina keittämisen sijaan.

Veri ei ole muuten ruoka. Se on jäte. Raaka veri aiheuttaa aversioreaktion kehosta.
Raakaan lihaan keho reagoi kuin mitä tehkkaimpaan antigeeniin. Natiivi proteiini on antigeeni, ja voi aiheutta suihkuoksennukset. Kun proteiinin keittää, peptidit denaturoituvat ja niiden antigeenisyys vähenee.

Käsien pesu ruokaa laitettaessa on erittäin tärkeä. Keitetty liha ja kala antavat 100 asteen denaturaation, mikä yleensä riittää . Uunissa valmistettu ja öljyllä suojattu liha voidaan steriloida vielä suuremmassa lämpötilassa.
Jos on immunologista heikkoutta, heikot valkosolut, ei kannata syödä kovin bakteeripitoista.
Hyviä aminohappoja saa papuruoasta joiden keittämiseen kuuluu ryöppääminen että saa poistettua epätoivottuja tekijöitä.
Pastorisoidut maitotuoteet ovat hyvä proteiinilähde.
Öljyiset siement, pähkinät, mantelit antavat arvokkaita aminohappoja. Käsihygieniä on tärkeää jos käyttää sellaista sormilla poimittavaa ruokaa.Paistinöljy kannattaa valuttaa pois, mutta sen sijaan asettaa kylmää öljyä valmiisen ruokaan.

Uusimmat

Suosituimmat