Lapsen psykogeeninen vatsakipu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toistuva vatsakipu voi olla lapsen tapa reagoida emotionaaliseen stressiin kotona ja koulussa.
Psykogeenisistä vatsakivuista kärsivät lapset ovat tyypillisesti luonteeltaan ujoja, tunnollisia ja herkkiä. He voivat vaatia paljon itseltään, ja heillä voi olla vaikeuksia ilmaista tunteitaan.

Kuinka aikuinen voi parhaiten auttaa lasta ilmaisemaan tunteitaan, sanallisesti tai muilla keinoin?

Kommentit (6)

Vierailija

Joo, sulkeutunut lapsi. Hän varoo kohdistamasta huomiota itseensä. Jokin uhka perusturvallisuutta vastaan. Onko aviollisia riitoja, eroa tai omaisen kuolemaa? Muutto ja ystäväpiirin menetyskin voi aiheuttaa tuota.
Oletko kontrolloiva ahdisteluun saakka? Sitä vain ei itse tunnista.

Herkkä ja ujo lapsi ei parane millään. Se on hänen ominaisuutensa, ei vika. Jos lapsen käytös selvästi muuttuu sulkeutuneeksi, se voi olla merkki jostain ulkopuolisesta asiasta, jonka voi muuttaa.

Vierailija

Aloitus on lähes suora lainaus Duedecumin sivulta. Ja kyseessä on tempperamenttityyppi. Maineitsemasi asiat voivat vaikuttaa lapseen, riippuen täysin siitä miten vanhemmat tilanteen hallitsevat.

Herkkä ja ujo lapsi jolla on "terve" persoona ja hyvä itsetunto voi kaikista elämän vastoinkäymisistä huolimatta kasvaa sosiaaliseksi ja huonoa seuraa välttäväksi.

Ja lähinnä tarkoitan persoonia jotka ovat ujoja vieraassa seurassa, voivat halailla paljon niistä joista pitää, ovat sosiaalisesti tasapainoisia eli eivät koe/tunnista/ilmaise vihaa, surua näkyvästi.

Sanoittamisen tiedän olevan yksi apukeino opettaa lasta purkamaan tunteita. Eli vanhempi joka tuntee lapsen pukee sanoiksi lapsen tunteet ja lapsi joko osoittaa tunteen tuntuvan juuri sanotulta tai pyrkiä korjaamaan vanhemman puhetta tai ohjaamaan vanhempaa löytämään oikeat sanat.

Luovuus, taiteet, luonto, eläimet myös ovat hyviä tunteita purkavia keinoja, mutta onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa lapsen emotionaalisesta avautumisesta. Käsittääkseni tunteiden käsittelemättömyys/purkamattomuus voi jatkossa aiheuttaa psyykkisiäkin ongelmia kuten masennusta, päihdeonegelmia..

Vierailija
White-Dove
Luovuus, taiteet, luonto, eläimet myös ovat hyviä tunteita purkavia keinoja, mutta onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa lapsen emotionaalisesta avautumisesta. Käsittääkseni tunteiden käsittelemättömyys/purkamattomuus voi jatkossa aiheuttaa psyykkisiäkin ongelmia kuten masennusta, päihdeonegelmia..

hmm.. olet oikeassa...

olin/olen itse juuri tämänlainen tapaus :/ ujot lapset tarvii enemmän aikaa tutustua ja tottua asioihin, mutta aika harvoin tarpeeks aikaa annetaan ja lisäks kaikki luovuttaa aivan liian helpolla. eli luottamus ihmisiin menee aika nopeasti. mun tapauksessa sulkeuduin ja masennuin : ( luova toiminta auttaa, musiikki, maalaaminen/piirtäminen, kirjottaminen, tanssi..... JA LEMMIKIT : D

Vierailija
scholle
White-Dove

hmm.. olet oikeassa...

olin/olen itse juuri tämänlainen tapaus :/ ujot lapset tarvii enemmän aikaa tutustua ja tottua asioihin, mutta aika harvoin tarpeeks aikaa annetaan ja lisäks kaikki luovuttaa aivan liian helpolla. eli luottamus ihmisiin menee aika nopeasti. mun tapauksessa sulkeuduin ja masennuin : ( luova toiminta auttaa, musiikki, maalaaminen/piirtäminen, kirjottaminen, tanssi..... JA LEMMIKIT : D

Aivan. Valitettavasti tempperamenttierot usein kääntyy dominoivamman tempperamentin eduksi. On aina kiire ja joka tarvitsee aikaa, tuntee ja aistii asioita syvemmin, niin aikaa sellaiseen ei löydy ja usein jokin itsestä poikkeava ominaisuus ehkä koetaan ehkä vaikeana käsitellä. Oma minuus toimii peilinä normaaliudelle ja jos jokin siitä poikkeaa onkin epänormaali.
Sekin ettei nopeatempoisempi pinnallisemmin tuntevampi näe asioita mitä herkkä ihminen ehkä näkee voi o lla myös herkälle ihmiselle järkytys.
Suosittelen lukemaan Lea Keltinkangas-Järvisen kirjan "Tempperamentti - ihmisen yksilöllisyys". Mielestäni siinä kuvataan hyvin eri tempperamentteja. Tsemppiä!

rita
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt30.4.2005

Lapsen vatsakipu voi olla psyykkistä, mutta mielestäni ei saa yksinkertaistaa lasten kipuja liikaa aina psyykkisiksi. Ajattelin tässä, että ennen puhuttiin lasten vaivojen kuin vaivojen olevan kasvukipuja, mutta nyt tiedetään, että lasten jalkakivut saattavatkin olla revähtymiä jne. Joskus tulee mieleen, että kun puhutaan lapsista sana kasvukivut korvataankin helposti sanalla psyykkiset kivut. Lasten vatsakipujen aiheuttajana saattaa myös olla laktoosi-intoleranssi, keliakia, rasvainen ruoka, liian paljon kuituja esim. lapsi on saattanut syödä paljon tuoretta kaalia kokoonsa nähden jne. Lapset eivät osaa useinkaan yhdistää vatsakipua ja syömäänsä ruokaa toisiinsa. Meillä aikuisilla on usein käsitys, että lapsilla ei ole vaivoja, vaan vaivat alkavat vasta aikuisiässä. Lapsen äkillinen vatsakipu saattaa johtua esim. umpilisäkkeen tulehduksesta, joka täytyy aina hoitaa. Joillakin umpilisäke saattaa oireilla pitempäänkin, mutta umpilisääkkeen ollessa kyseessä, on myös puhkeamisen vaara.

Uusimmat

Suosituimmat