vainaja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

en tiennyt mistä olisin saanut tietoa joten kysyn täältä. eli löysin tänään itsemurhan tehneen henkilön ja haluaisin tietää kuinka kauan kestää että ihmis keho alkaa jäykistyä kun kuolee.

Kommentit (9)

Vierailija

Therapia fennicasta:
" Kuolonkankeuden merkitys kuolinajan määrityksessä on myös melko vähäinen. Kannattaa kuitenkin käydä systemaattisesti lävitse raajojen nivelet ja mainita, missä kuolonkankeutta tavattiin. Kankeus tulee ensin esille pienten lihasten ympäröimiin niveliin ja leviää sitten muualle. Käytännössä riittää seuraava "kuuden tunnin nyrkkisääntö" kuolonkankeus alkaa ilmestyä ensimmäisen kuuden tunnin aikana, kehittyy täydelliseksi seuraavan kuuden tunnin aikana, pysyy seuraavat 12 tuntia ja alkaa hävitä seuraavan 12 tunnin aikana. Lämmin ympäristö nopeuttaa ja vastaavasti kylmä hidastaa kankeuden kehittymistä. Kuolonkankeutta ei tule sekoittaa jäätymisen aiheuttamiin muutoksiin.

Ruumiinlämmön, lautumien ja kuolonkankeuden antamaa informaatiota on syytä verrata keskenään. Löydösten tukiessa toisiaan kuolinajan arvioiminen helpottuu. Suurehkon ristiriidan ollessa kyseessä on aihetta miettiä sen syytä. "

Uskon, ettei sinun tuon kokemuksen jälkeen ole hyvä kovin paljon googlata aiheesta. Etsi pikemminkin ihmisiä, joiden kanssa voit käydä läpi kokemaasi.
Oon ihan luonnollista olla tolaltaan moisen jälkeen; tunteet kuohuvat varmaan useamman vuorokauden.

Koeta jaksaa!

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Hei,

Oliko tuttukin ja miten itse voit?
Noita voisi tietysti kysyä vastakysymyksinä.
Kaikki eivät aina jaksa tuollaisia, vaan paneutuvat tapahtumiin toista kautta, ikäänkuin etäisyyttä hakien. Ei huono vaihtoehto.

Siispä rigor mortis on tuon tapahtuman nimi ja se alkaa sydämestä ja palleasta laajeten ja suuret alaraajojen lihakset ovat jäykistyneet noin 6-8 tunnin kuluttua. Huipun se on saavuttanut 12-24 tuntia kuolemasta.

Ympäristön lämpötila ja liikkuminen ennen kuolemaa (ATP) vaikuttavat tuohon, joten tuolla ei oikein voida arvioida kuolinhetkeä. Sen kai haluaisit tietää.

Jäykkyys poistuu elimistöstä joidenkin päivien kuluttua. Joskus puhutaan 72 tunnista, mutta tuokin riippuu...

lisää aiheesta:

http://www.city.fi/artikkeli/Kuoleman+j%E4lkeen/1897/

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

kovasti mietityttää asia. en tuntenut miestä. olin eilen kyseisen tapahtuma paikan lähellä ja näin auton enpä pahemmin kiinnittänyt huomiota ja jatkoin matkaa. tänään auto oli vielä paikalla ja menin lähempää katsomaan auto oli käynnissä ja letku ikkunasta. soitin hätänumeroon ja tein ohjeitten mukaan mitä oli tehtävissä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Aika karu löytö.

Toivottavasti ei mitään entäpä jo -aatoksia risteile ajatuksissasi. Ne ovat turhia, sillä kukaan ei päätä päiviään oman käden kautta ilman syytä. Vastuu ei ole sinun!

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Bubo
kovasti mietityttää asia. en tuntenut miestä. olin eilen kyseisen tapahtuma paikan lähellä ja näin auton enpä pahemmin kiinnittänyt huomiota ja jatkoin matkaa. tänään auto oli vielä paikalla ja menin lähempää katsomaan auto oli käynnissä ja letku ikkunasta. soitin hätänumeroon ja tein ohjeitten mukaan mitä oli tehtävissä.

Tuosta päätellen se ei ole ollut kovinkaan kauaa siinä.

Teit ihan oikein että ilmoitit asiasta eteenpäin. Sen enempää et olisi voinut tehdäkkään. Olisihan sen voinut huomata myös joku toinenkin, ei voi pyytää ihmisiltä että huomaisivat kaikkea sellaista mitä pitäisi huomata. Ei tuollaisessa tilanteessa voi syyttää ketään muuta kuin henkilöä itseään. Ja ehkä yhteiskuntaa mutta ei siitä tämän enempää tässä.

Otan osaa.

Vierailija

jouduin ryskii ikkunan kautta sisään kun ovet oli lukossa kun pääsin miehen luo niin mies oli jäykkä hätäkeskuksesta sanottiin että pitää koittaa saada mies ulos sanoin moneen kertaa että mies on kankea eikä raajat liiku. oliko hätäkeskukselta oiken. no tämän illan jälkeen koitan unohtaa koko homman.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Hätäkeskuksessa on kai ohjeet, joita tuollaisessa tapauksessa käsketään noudattamaan. En tiedä, mutta luulisin, sillä ainakin itse olen joutunut tilanteeseen, missä minun kykyni arvioida onko joku kuollut vai ei on asetettu kyseenalaiseksi. Ovat aika tarkkoja tuon suhteen, sillä elvytysaika on jonkin pituinen sekin.

Mutta jos joku on kuollut, niin kyllä sen melkoisella varmuudella osaa sanoa kuka tahansa, vaikkei olisi kuollutta koskaan nähnytkään. Elvytysmahdollisuuden arviointikyky ei olekaan siten enää niin yksiselitteinen juttu ja siksi kai varmuuden vuoksi olivat pyytäneet siirtämään.

Tuo sinun tapauksesi mies oli avun tavoittamattomissa, siitä voit olla varma.

Tuollaisessa tapauksessa olisi luullut, että tarjoaisivat jotain jälkiapua sinulle. Toivottavasti antoivat mahdollisuuden, jos tulee tarvetta.

Parempi on jättää turhat pohtimiset, sinä teit sen minkä piti ja sillä selvä. Ja jos tuntuu, että vieraalle on helpompi huhuilla, niin lähes aina täällä joku päivystää. Vastaukset vaan voi olla ihan mitä sattuu, jos ei muuta niin puutaheinää, mutta huumori rikastaa elämää

Vierailija

Joo, ne käskee aina. Ensimmäinen koskaan löytämäni raato oli Järvenpäässä. (Ei niitä montaa yhteensä ole, pari kuitenkin. Tämä oli kai siinä helmikuun puolella 2000, joku lauantai-ilta se oli. Siinä Zapatan lähellä on sellainen lamppuliike, sen sivupihalla. Siellä oli viikkouutisten lehtilaatikko.) Tapaus oli ilmeisesti sairaskohtauksen saanut mies. Löysin kun olin lehtienjakajana. Se oli sivupihalla, ja ajattelin aluksi että oli humalassa. Kun sitä sitten töykin, (on opetettu että pidä huolta, tarkista. Tätä olen noudattanut. Itselle vaarallinen ja tyhmä tapa.) äijä kääntyi kuin halko, ulkona oli pakkasta, joten en tiedä oliko jäätymistä vai kankeutta. Hätäkeskus tosiaan ohjeisti myös ensiapuun jne. Piti kohdella kuin elävää.

EA -miehetkin antoi jotain hoitoa. Vaikka kyllä sitä tiesi jo soittaessa että ruumisauto olisi ollut oikea. No, varmuus kai paras. Ei kai ruumiin elvytysyritys hirveästi vahingoitakaan..

PS:
Kyllä se ohi menee. Kun lähdin soitin kavereille "täysjärkisen" puhelun, joka koostui lähinnä siitä että "hakekaa mut pois". En tietenkään kertonut että mistä. Mutta kyllä se siitä. Ei niille keisseille koskaan kyllä kai naura. (Tai ehkä joku ammattilainen peräti vitsailee?)

Uusimmat

Suosituimmat