Haptiset mielikuvat (feat. äänimaailma)

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

No ei, se ei vain meinaa nyt loppua. Kun laitan silmät kiinni päässä vilisee kuvaa, kuuluu ääniä ja virtuaalinen tuntoaistikin on läsnä. Ihan kuin olisi haptisuudella varustetussa virtuaalimaailmassa, vaikka olen vain omassa mielessäni.

Sitkeästikin olen aiemmin eri yhteyksissä saattanut olla niissä aatoksissa, että jokin tietty ravintoaine, kemikaali tai molekyylikooste on se, joka vaikuttaa siihen, että mielikuvista ja mielessä aistituista asioista tulee kovin eloisan oloisia. Nyttemmin olen alkanut ottaa huomioon sitäkin mahdollisuutta, että asiaan saattanee merkittävässä määrin vaikuttaa se kuinka suuri muutos esim. ruokavalion vaihdos on suhteessa aiempaan ruokavalioon. Tai kuinka suuri muutos elimistölle on, jos alan käyttämään esimerkiksi Ritalinia.

Oli kyse ravinnosta tai lääkkeistä, niin molemmissa tapauksissa erityisesti muutama päivä suuren muutoksen jälkeen tunnen itseni erityisen elinvoimaiseksi ja mielikuvat ovat todella eloisia. Tätä ei kuitenkaan kestä loputtomiin samaa lääkettä tai ruokavaliota noudattaen, vaan elimistö vaikuttaa pyrkivän palauttamaan tilanteen johonkin elimistön (geenien?) määrittelemään normaaliin.

Mikä tahansa ruokavalion muutos tai lääke ei saa tätä kuvailtua muutosta aikaan, vaan siinä täytyy olla jotain erityistä. En esimerkiksi ollut pariin viikkoon syönyt kirjolohta ja kun sitä nyt annoksen tuossa aiemmin tänään söin, niin johon rupesi tuossa iltasella mielessä kuhisemaan. Noudatan suht kurinalaisesti ei kovin monista aineksista koostuvia ruokavalioitani, jotta olisi helpompi haarukoida esiin se ruoka-aines, joka saattoi olla jonkin muutoksen aiheuttaja.

Loikoilin huvikseni sohvalla ja loihdoin mieleeni näkyviin, kuuluviin ja tuntumiin, mitä vain osasinkin kuvitella. Saatoin huvikseni kuvitella jonkun kahlaamassa järvessä vaatteet päällä ja aistia miten mielikuvitushahmoni itse kokee omat liikkeensä vedessä märät vaatteet päällänsä. So real. Tai sitten tiputtelin huvikseni metallisia esineitä erilaisille alustoilla ja kuuntelin millaista ääntä ne pitivät. Voisin vaikka vannoa, että äänet kuuluivat tismalleen sellaisina kuin ne reaalimaailmassakin olisivat kuuluneet.

Erityisen kiehtovaa on se yksityiskohtien määrä, jonka pystyy kerralla hallitsemaan. Saatoin kuvitella jonkin esineen runsaasti polygoneja sisältävässä wireframe-moodissa ja kieputella sitä edessäni. Tai sitten valitsin katsovani esinettä sellaisena kuin sellaista esinettä yleensä tapaan nähdä ja seurata kuinka varjot ja heijastumat vaihtoivat paikkaa sen pinnalla, sitä mukaa kun esinettä mielessäni pyöritttelen. Samaan aikaan olin täysin tietoinen siitä maalaismiljööstä, johon olin itseni hetkellisesti kuvitellut.

Mielenkiintoista tässä on sekin, että saman saavat minussa aikaan sekä aineet, joista yksi voi vaikuttaa vahvoilla olevan teorian mukaan dopamiini välittäjäaineen määrään synapsiraossa (Ritalin), toisen vaikuttaessa lähinnä tiettyjen rasvahappojen määrään. Tai ainakin tapaan assosioida kirjolohen erityisesti rasvahappoihin. Toisaalta, pelkät rasvahappokapselit eivät moista saa aikaan. Ehkä kyse on myös jonkinlaisesta kombinaatiosta, jonka ehtojen täytyy täyttyä. Siltikin, hämmentävää on sekin, että saman saavat minussa aikaan sekä SNRI-lääkkeet (kohteena välittäjäaineet serotoniini ja noradrenaliini), että Ritalin. Hmm.. vai voisikohan vastaus löytyä noradrenaliinista? Joidenkin tutkimusten mukaan Ritalin vaikuttaa myös siihenkin välittäjäaineeseen. En tosin nyt käytä mitään lääkkeitä, mutta tuotakin on tullut kokeiltua.

Vai voisiko sittenkin kyse olla vaikkapa aineenvaihdunnan "vapaammasta virtaamisesta", joka mahdollistuu siksi aikaa kunnes ennalta ohjelmoitu parasympaattinen hermosto saa muutoksen jälleen hallintaansa? Tai ilmeneekö aivoissa joidenkin välittäjäaineiden purskeita samassa mielessä kuin shoppailun jälkeen on happy happy joy joy -olo? Meinaan, että koin näitä tuntemuksia myös silloin kun siirryin aikoinaan sitä-sun-tätä -ruokavaliosta paleo-ruokavalioon (vain perusruoka-aineksia, eikä mitenkään erityisen esim. proteiinivoittoinen), ja mielikuvien eloisuutta kesti sen muutaman päivän, kunnes taas.. back to boring normal.

Kommentit (1)

rita
Seuraa 
Viestejä65
Liittynyt30.4.2005

Sinun kannattaisi psykiatrin juttusilla vaikka mielenterveystoimistossa kuulemistasi äänistä ja näyistä. Voi olla, että mahdollinen lääkityksesi ei ole ihan kohdallaan. Psykiatri auttaa mielellään ja kertoo onko kokemuksesi mahdollisesti psykoottisia.

Uusimmat

Suosituimmat