Potkut valtion osalle?

Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Kävin keskustelua valtioiden hajoamisesta. Joskus valtio hajoaa hyvinkin väkivaltaisesti (Jugoslavia), joskus rauhanomaisella sopimuksella (Tšekkoslovakia).

Onko tapauksia joissa jollekkin alueelle annettaisiin potkut emämaasta. Siis tyyliin: jos Suomalaiset haluaisivat päästä eroon Ahvenanmaasta, pidettäisiin kansanäänestys, jonka jälkeen huiskutettaisiin rannalla jäähyväisiä riippumatta siitä mikä olisi saarelaisten toive.

Mitähän kansainväliset sopimukset asiasta sanoisivat?

Sinänsä Ahvenanmaan kohtalo on minulle täysin samantekevä. Periaatteessa kiinnostaa.

Kommentit (15)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Ahvenanmaalaiset ainakin itse haluavat itsenäisyyttä tai Ruotsiin liittymistä. Miksei sitä voisi antaa suosiolla, kun siitä ei kenellekään haittaakaan ole ?

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Kysymys oli nimenomaan tilanteesta jossa jollekkin valtion osalle annettaisiin yksipuolisesti potkut. Tottapuhuen minulle ei tule heti mieleen yhtään esimerkkiä.

Jos (hmmm...) vaikkapa jenkit päättäisivät erottaa esimerkiksi Arkansasin unionistaan. Jep, uskottava esimerkki .

Onko olemassa yhtään ennakkotapausta? Millainen sotku siitä syntyisi?

Vierailija

Ahvenanmaa menettäisi tulot verovapaasta myynnistä, jos se päättäisi itsenäistyä. Joku ruotsalaistutkija oli tutkinut asiaa ja päätynyt tulokseen, että ahvenanmaa pärjää tuosta syystä huomattavasti paremmin Suomen osana.

Tuosta yksipuolisesta erottamisesta valtiosta minulla ei ole tietoa. Veikkaisin sen kuitenkin olevan mahdotonta.

mirab
Seuraa 
Viestejä3017
Liittynyt30.4.2007
Ertsu
Ahvenanmaalaiset ainakin itse haluavat itsenäisyyttä tai Ruotsiin liittymistä. Miksei sitä voisi antaa suosiolla, kun siitä ei kenellekään haittaakaan ole ?

Siksi että 93,5% ahveanmaalaisista ei halua itsenäisyyttä ja tuskin kukaan haluaa liittyä Ruotsiin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaan_tulevaisuus

Rere väittää: Israel on rasistinen ja ihmisoikeuksien vastainen
"vihapuhetta saa tehdä kunhan kohde on juutalainen"
Sianliha on Israelissa kielletty
Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on paljon suurempi kuin Suomen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Finlandes
Kysymys oli nimenomaan tilanteesta jossa jollekkin valtion osalle annettaisiin yksipuolisesti potkut. Tottapuhuen minulle ei tule heti mieleen yhtään esimerkkiä.

Jos (hmmm...) vaikkapa jenkit päättäisivät erottaa esimerkiksi Arkansasin unionistaan. Jep, uskottava esimerkki .

Eiköhän Alaska ole lähellä tuota ennakkotapausta ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alaska
Pietari Suuri myi sen Yhdysvalloille 7,2 miljoonalla dollarilla.

Vierailija
Ertsu
Finlandes

Eiköhän Alaska ole lähellä tuota ennakkotapausta ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alaska
Pietari Suuri myi sen Yhdysvalloille 7,2 miljoonalla dollarilla.

Tuossa osa siirtyy toiselle valtiolle. Jos Ruotsi suostuisi ottamaan ahvenanmaan vastaan, niin siirron pitäisi onnistua. Mutta että erotettaisiin, se on hieman eri asia. Voi olla, että ennakkotapauksia asiasta ei ole.

Vierailija

Onkohan koskaan historiassa käynyt niin, että emämaa on pakolla myöntänyt osalle alueestaan itsenäisyyden.
Ahvenanmaan pakottaminen itsenäisyyteen toisi Suomelle runsaasti kansainvälistä cloriaattia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Minä ainakin toimin valinnoissani sen puolesta että Ahvenanmaa vapautuu Suomen ikeestä. Asiassa on vain hyviä puolia. Ahvenanmaalaiset saavat mitä haluavat ja suomalaisten verotus kevenee.

Myös voisi ajatella monenkeskistä vaihtokauppaa. Ruotsi ottaisi Ahvenanmaan, Norja saisi vastaavan maa-alueen Ruotsilta, Suomi saisi vastaavan rantapaikan Jäämereltä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Ahvenanmaalla oli suuri radiokampanja viime kesänä, koskien avoimia työpaikkoja.

Lehtijuttujakin oli, joissa valiteltiin työntekijäpulaa.

'Suomalainen, tule töihin Ahvenanmaalle'

Kuullostaa siltä, että sinne jopa voisi muuttaa tätä nykyä.

ps. Onhan se kansainvälisesti hyvin eksoottinen paikka. Siellähän oli joskus joku tenniksen MM:kin?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Valloniastahan on ollut puhetta vähän tuohon tyyliin, kun sekä flaamilainen, että ranskankielinen bisneseliitti haluaa siitä eroon.

Vierailija

Paljonkohan pitäisi maksaa Suomelle Ahvenanmaasta? Olisi kiva oma saarivaltio, taitaa vaan jäädä rahasta ja poliittisesta / kansan tahdosta vajaaksi...

Vierailija
Finlandes
Belgia ei tullut edes mieleen. Tunteeko joku tarkemmin tilannetta? Luulisin löytyvän muutamia palstalaisia, jotka toimivat siellä päin.

Voin selittää myöhemmin, paremmalla ajalla, mistä tässä on kysymys. Nyt en ehdi, mutta ehkä esim. ensi yönä. Muistuta, jos ei tällä viikolla tule pientä Belgian jakautuminen pakettia.

Alkuun voin antaa pari linkkiä :

Hallitus on saatu muodostettua - huomatkaa : puolen vuoden hallituksettoman kauden jälkeen.

Lyhyesti poliitisesta hajoamistilanteesta, tai vaalien jälkeisestä kriisistä.

Saman lehden sivuilta löytyy taustoja, joita on tiedettävä tilanteen ymmärtämiseksi; ihan asiallinen ja selventävä teksti näyttäisi olevan, jos osaat ranskaa siis.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005

Yleensähän tuo on ollut tapana toteuttaa riistämällä aluetta niin, että lopulta asukkaat ovat kapinoineet itsenäisyyden. Ainakin siirtomaista luovuttiin pitkälle siihen tapaan.

Eipä kai minään estä jonkun osan erottamista maasta, jos se tapahtuu maan lakien puitteissa. Esimerkiksi Suomessa 5/6:n enemmistä kansanedustajista voi päättää periaatteessa laillisesti mitä tahansa, vaikka koko maan (kaikkien valtion virastojen ja laitosten) lakkauttamisesta. Kansan kapinointi tietysti rajoittaa räikeimpiä älyttömyyksiä.

Uusimmat

Suosituimmat