Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ikäväkseni totesin, että LED sukelluslampussa käyttämäni normaalit paristot olivat "turahtaneet", eli vuotaneet valkoista mössöä "paristotelineeseen", jossa on yhteensä 6 AAA paikkaa.

Noista kahdessa oli vaurioitumisen yhteydessä paristot ja neljässä akut. Akut kestävät lämpötilaeroja ilmeisesti paremmin, koska niissä vuotoja ei ole ollut ja uudet patterit turauttivat heti sisuksensa pihalle.

Millä tuosta möhnästä pääsee parhaiten eroon? Lamppu on muuten ehjä, mutta sisältä sotkuinen.

Edit: Lamppu on tällainen:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=16838

Sivut

Kommentit (31)

Leuka
Ikäväkseni totesin, että LED sukelluslampussa käyttämäni normaalit paristot olivat "turahtaneet", eli vuotaneet valkoista mössöä "paristotelineeseen", jossa on yhteensä 6 AAA paikkaa.

Noista kahdessa oli vaurioitumisen yhteydessäå paristot ja neljässä akut. Akut kestävät lämpötilaeroja ilmeisesti paremmin, koska niissä vuotoja ei ole ollut ja uudet patterit turauttivat heti sisuksensa pihalle.

Millä tuosta möhnästä pääsee parhaiten eroon? Lamppu on muuten ehjä, mutta sisältä sotkuinen.

Lihavoin kohdan, jota en usko tapahtuneen. Mietipä vielä kerran tätä asiaa, ja kysy sitten uudelleen.

Leuka
Korjataan kohta "heti", koska huomasin vuotaneet paristot vasta vuorokautta sukelluksen jälkeen alkaessani ladata akkuja.
Heh. Ja varmaan tiedätkin, mitkä AAA koon pikkurilliparistot ovat ladattavia, mitkä ei. Sattu olemaan usempaakin sorttia niitä.

Josku aikoinaan poksauttelin saman tyyppisellä paristolaturilla tollaisia pikkuparistoja. Hah. Durselleja olivat, mutta ei ladattavia. Tietävimmät kertovat täällä, mikä ero noilla on.

Onpas Lassi ärhäkäs Tarkennan vielä, että kuudesta AAA kokoisesta neljä oli ladattavia Ni-MH akkuja ja kaksi vioittunutta oli tavallisia alkaliparistoja, joita ei voi ladata.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Leuka
Onpas Lassi ärhäkäs Tarkennan vielä, että kuudesta AAA kokoisesta neljä oli ladattavia Ni-MH akkuja ja kaksi vioittunutta oli tavallisia alkaliparistoja, joita ei voi ladata.

NiMH kennojen jännite on 1.2 V, mutta alkaliparistoilla 1.5 V. En tiedä noiden käyttäytymistä tarkemmin, mutta oletettavasti jännitteet pyrkivät tasaantumaan - tämä on saattanut johtaa suuriinkin virtoihin, joka on lämmittänyt paristoa. Ehkäpä jossain välissä onkin sitten alkalit imautuneet tyhjiksi ja ne ovat alkaneet latautua NiMH:stä - tämä taas johtaa paineen nousuun alkaliparistoissa, jonka seurauksena kuori hajoaa

nimim. kerran suuren alkalipariston lataamalla räjäyttänyt.

Vanha kunnon CRC liutotus ja paperi/pumpulipuikkopuhdistus toimi.

Mitä ihmettä tuo paristoista vuotanut valkoinen möhnä oikein on?

Miten muuten kannattaa parhaiten "hoitaa" NiMH akkuja?

Purkaantuvatko itsestään kovinkin nopeasti?

Laturissa on asento NiMH ja NiCd, joista olen käsittänyt, että NiCd ensin purkaa akun ja lataa sitten täyteen.....

Jos edellä kuvattua miettii, tuntuu, ettei kannata sotkea samaan laitteeseen eri 1.2 voltin akkuja ja 1.5 voltin paristoja. Milliampeerimäärissä lie sama homma.

Kuinka isot lämpötilaerot on pinnalla / veden alla?

Kuinka isot lämpötilaerot on pinnalla / veden alla?

Maalla voi olla +25 ja vedessä 18 metrin syvyydessä esim +5. On siinä tietty paristot ja akut kovilla

Leuka

Mitä ihmettä tuo paristoista vuotanut valkoinen möhnä oikein on?

Se on pariston elektrolyyttiä eli ammonium- tai sinkkikloridia sisältävä hyytelöä. On syövyttävää, ainakin ammoniumkloridi siis. Sinkkikloridista en tiedä. Tästä päästäänkin siihen ettei kyseessä ole alkaaliparisto vaan Leclanchen pari.

Leuka
Kyllä tässä pariston kotelossa lukee ihan "4 Alkaline batteries". Merkki Industrial Energizer - Made in USA.

Jaa? Tietysti tuo alkaaliparisto on aikalailla yleisnimitys, joten sitä varmaan käytetään vaikka kyseessä ei aivan täsmällisesti ottaen olisi alkaaliparisto.

Leclanchen parin ja alkaalipariston ero on vain käytettävässä elektrolyytissä. Alkaliparistossa se on kaliumhydroksidin vesiliuos, josta myös nimi alkaaliparisto kait tulee (kalium=alkaalimetalli).

No en minä noista niin ymmärrä, joten josko sais sellaisen yleispätevän ohjeen, miten akkuja kannattaa latailla ja mitä akkuja voi sekoittaa samaan vehkeeseen... Tässäkin kun on 6 kpl noita AAA tarpeita.

Leuka
[...]joten josko sais sellaisen yleispätevän ohjeen, miten akkuja kannattaa latailla ja mitä akkuja voi sekoittaa samaan vehkeeseen[...]

Akkuja ei kannata sekoittaa, ei ainakaan akkuja ja paristoja.
Akut kannattaa ladata nimen omaan kyseiselle akkutyypille tarkoitetulla laitteella, näitä saa muun muassa rautakaupoista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat