10 käskyä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu

Siinä on Teille 10-käskyä ihmeteltäviksenne, jos ovat päässet unohtumaan tai ei ole ennen tullut tutustuttua.

Ihmettelen vain minkä takia 9. ja 10. käsky ovat päällekkäisiä 7. käskyn kanssa.
Eikö olisi ollut viisampaa laittaa uusia käskyjä 9. ja 10. käskyn paikalle, jotta olisi päästy tautologiasta tai sitten pienetää käskyjen määrää.

No, joka tapauksessa, kun näillä foorumeilla tunnetusti pyörii paljon ateisteja, niin laittakaa jokainen mielestänne 2 kpl käskyjä näiden päällekkäsiten paikalle, välittämättä mitä mieltä olette aiemmista käskyistä.
Käskyjen moraalia ja sisältöä jokainen arvostelkoon mielensä mukaan.
Tai tehkää omat 10 käskyänne tai ohjettanne.

Olisi mielenkiinoista nähdä, mitkä aisat ovat foorumilaisille tärkeitä.

Sivut

Kommentit (361)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Starman

Eikö olisi ollut viisampaa laittaa uusia käskyjä 9. ja 10. käskyn paikalle, jotta olisi päästy tautologiasta tai sitten pienetää käskyjen määrää.

Olen itsekkin ihmetellyt samaa.

Siihenhän olisi voinut laittaa että geenimanipulaatio ja kloonaus on kiellettyä. Se ainakin puuttuu siitä.

Vierailija
Starman
Ihmettelen vain minkä takia 9. ja 10. käsky ovat päällekkäisiä 7. käskyn kanssa.

Niillä on eri merkitys. Osa koskee esim. ihmisten välistä sudetta, kun taas toinen koskee ihminen-luonto suhdetta, kolmas ihminen-Luoja suhdetta. Jos esim. kaadat puun, sinä tapat ja jos et istuta uutta tilalle, varastat Luojalta ja tulevilta sukupolvilta.

Vierailija
Matti E Simonaho
Starman

Niillä on eri merkitys. Osa koskee esim. ihmisten välistä sudetta, kun taas toinen koskee ihminen-luonto suhdetta, kolmas ihminen-Luoja suhdetta. Jos esim. kaadat puun, sinä tapat ja jos et istuta uutta tilalle, varastat Luojalta ja tulevilta sukupolvilta.

Miksei sitä sitten sanottu selvästi, että minäkin sen 2000- luvulla
ymmärtäisin!!!

Vierailija
Starman
Matti E Simonaho
Starman

Miksei sitä sitten sanottu selvästi, että minäkin sen 2000- luvulla
ymmärtäisin!!!

Siksi koska osia on pyyhitty pois. ihan samalla tavalla kuin sinä olet pyyhkinyt osan pois.

1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Vierailija

14 Älä tee huorin.

Esimerkiksi, jos maksat "Jumalan rakkaudesta" missään mielessä, sinä teet huorin, koska Jumalan rakkaus on ilmasita ja kumpuaa meistä.

Jos opetat lapselle, "Älä tee huorin?" niin lapsi kysyy "Mikä on huora?", ja kun vastaat, teet huorin. Jos olet mies, ja lapsesi kutsuu pappia isäksi, niin lapsen äiti on silloin huora. Lapsen ainoa Pyhä Äiti ja Pyhä Isä on biolooicinen Äiti ja biolooicinen Isä.

Vierailija
Matti E Simonaho
14 Älä tee huorin.

Esimerkiksi, jos maksat "Jumalan rakkaudesta" missään mielessä, sinä teet huorin, koska Jumalan rakkaus on ilmasita ja kumpuaa meistä.

Jos opetat lapselle, "Älä tee huorin?" niin lapsi kysyy "Mikä on huora?", ja kun vastaat, teet huorin. Jos olet mies, ja lapsesi kutsuu pappia isäksi, niin lapsen äiti on silloin huora. Lapsen ainoa Pyhä Äiti ja Pyhä Isä on biolooicinen Äiti ja biolooicinen Isä.

Jos vastaan lapselleni Hänen kysyessään. " Mikä on huora "?
Sekö vastaus tekee minusta huoran????

Isä "Roomalaiskatollisessa" uskonnossa on kyllä aivan eri asia kuin biologinen isä.

Asiat voi saada näyttämään sekavilta, jos tahallaan yrittää sekoittaa
Jumala / Isä - termejä haluamallaan tavalla ja liittäen ne uskonnosta
biologiaaan.

Tuntuu MES, että "uskontosi" perustuu pelkästään sanoihin ja niiden
merkityksien määrittelemiseen!

Tosiasiat, eivät muutu ja niiden merkitystä ei voi sanaleikeillä muuttaa.
Totuus on , valhe täytyy keksiä.

Vierailija
Starman
Jos vastaan lapselleni Hänen kysyessään. " Mikä on huora "? Sekö vastaus tekee minusta huoran????

"huora" sana tulee sinun suustasi ja sinä teet huorin.

Starman
Isä "Roomalaiskatollisessa" uskonnossa on kyllä aivan eri asia kuin biologinen isä.

Hän ei voi kenenkään muun isä olla, kuin omien lapsiensa. Jos hän esittää itseään muiden lapsien isänä kuin omiensa, hän valehtelee.

Starman
Asiat voi saada näyttämään sekavilta, jos tahallaan yrittää sekoittaa Jumala / Isä - termejä haluamallaan tavalla ja liittäen ne uskonnosta biologiaaan. Tuntuu MES, että "uskontosi" perustuu pelkästään sanoihin ja niiden merkityksien määrittelemiseen!

Jumalan sana on "ON" tai "EI", eli perustuu absoluuttiseen totuuteen joka kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa on sama. Sanat ja lauseet ja oppi määritellään sen mukaan mikä "ON", ja ne sanat lukitaan, ja niitä ei sen jälkeen tarvitse määritellä, koska totuus on sama kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa kielestä riippumatta.

Starman
Tosiasiat, eivät muutu ja niiden merkitystä ei voi sanaleikeillä muuttaa. Totuus on , valhe täytyy keksiä.

Se mikä on "EI", eli EI ole totuus kaikille ihmisille maailmassa, k.e. että Lutherin maa on "EI". Sitä maata ei ole olemassa, ja niin ei myöskään Lutherilaisia ole olemassa. Se on Jumalan totuus kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa.

Vierailija

Homo istuu valtaistuimella, ja ihmiset siittää hänelle lapsia, ja maksavat veroa maalle jota ei ole olemassa. He tekevät kaiken työn, ja maksavat "Fat Herrille"; ovat orjia. Pakanallisuuden perikuva.

Vierailija
liis@
Onko keskustelun aloitus tieteellinen?

Mielellään ainakin enemmän kuin edellä käyty, joka jatkaa vanhoja uriaan, ilman, että toisten mielipiteitä huomioitaisiin.

Vierailija

Niin mitkä ne kymmenen käskyä taas olivatkaan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ritual_Decalogue

Suomeksi:

------------------------------
10 Herra sanoi:
"Minä teen liiton, ja sinun kansasi saa nähdä ihmeitä, joita ei koskaan ennen ole tapahtunut missään maan päällä eikä minkään muun kansan keskuudessa.
"Kansa, jonka parissa elät, saa nähdä ne pelottavan voimalliset teot, jotka minä, Herra, teen sinun hyväksesi.

11 Noudata tarkoin niitä käskyjä, jotka minä sinulle nyt annan, niin minä karkotan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.

12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.

13 Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*.

14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.

15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen.

16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin.

17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.

21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.

22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.

25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.

"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.
----------------------------------

Vierailija

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Jos joku sanoo että lapsi on syntinen, niin "ON" tai "EI"; Todista.

Vastasyntynyt lapsi ei ole elämänsä aikana sanonut sanaakaan, ja lapsi ei ole ottanut askeltakaan; Lapsi on puhdas, syytön, synnitön ja viaton.

Tunnustus tulee siitä joka puhuu, jonka mielessä syntinen ja perisyntinen on. Ja se on niin järkyttävän tyhmä; Se ei voi esittää todisteena muuta kuin Lakia rikkovia sanoja, sillä se ei voi esittää konkreeettisia todisteita ("ON") siitä, että 5 miljoonaa Suomalaista, vastasyntyneestä vanhimpaan ja Suomen Tasavallan johtoon, on kaikkien lakien rikkojia.

Vierailija
Starman
liis@
Onko keskustelun aloitus tieteellinen?

Mielellään ainakin enemmän kuin edellä käyty, joka jatkaa vanhoja uriaan, ilman, että toisten mielipiteitä huomioitaisiin.

Koska uskonnollinen pohdinta on joillekin punainen vaate, siksi kysymys.

Mielestäni näilläkin sivuilla olisi n.s. uskovaisten ja muitten pystyttävä keskustelemaan normaalisti. Muuten iso osa ihmisistä lukittaisiin ulos foorumista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat