miten muutetaan neliömaili neliökilometreiksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

terve, teen maantieteen tutkielmaa, ja eteeni sattui pieni ongelmakohta.

miten pystyn muuttamaan neliömaileissa ilmoitetun väentiheyden neliökilometreinä ilmoitetuksi?

esim. japanin ventiheys on jollakin alueella yli 650 ihmistä/maili^2.
mitä se olisi neliökilometreinä ja miten lasku suoritetaan?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija
kenkka
terve, teen maantieteen tutkielmaa, ja eteeni sattui pieni ongelmakohta.

miten pystyn muuttamaan neliömaileissa ilmoitetun väentiheyden neliökilometreinä ilmoitetuksi?

esim. japanin ventiheys on jollakin alueella yli 650 ihmistä/maili^2.
mitä se olisi neliökilometreinä ja miten lasku suoritetaan?

Yksi maili on 1.609 km, joten yksi neliömaili = 1 maili x 1 maili = 1.609^2 neliökilometriä. Voit kirjoittaa tämän suoraan väentiheyteesi neliömailin paikalle. Oikea menetelmä on siis jakaa 1.609:n neliöllä.

Tervetuloa foorumille!

Vierailija

Minä laskisin (yksinkertainen kun olen) tuon laskun siten, että koska 1609 m on 62% suurempi ala kuin 1000 m, siitä seuraa, että 650:sta ihmisestä 62% on 403 ihmistä.

Vierailija

Derivahan laskee aivan päin persettä. Vaihda ihmeessä nikkiä.

Kirjoitappa GOOGLEn riville "square miles to square kilometers".

Saat alle vastauksen : 1 square miles = 2.58998811 square kilometers

EDIT: Äääh...itse luen päin persettä ...siis derivasta seuraava laskoo kakkaa..

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Tarkkailija
Minä laskisin (yksinkertainen kun olen) tuon laskun siten, että koska 1609 m on 62% suurempi ala kuin 1000 m, siitä seuraa, että 650:sta ihmisestä 62% on 403 ihmistä.

Laskisit pieleen, silla yksi neliomaili on n. 2.589 neliokilometria.

EDIT:
Ts. asukastiheys 650 ihmista / neliomaili = 650/2.589 = n. 250 ihmista / neliokilometri.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Kiitos Seppo; minähän sanoin, että olen yksinkertainen...

Eli unohdin aamutokkurassa sen, että 1609 m ei ole pinta-ala, vaan pituus.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Tarkkailija
Kiitos Seppo; minähän sanoin, että olen yksinkertainen...

Eli unohdin aamutokkurassa sen, että 1609 m ei ole pinta-ala, vaan pituus.

No pbm. Me kaikki olemme yksinkertaisia silloin talloin...

Pelkaanpa, etta minulla "aamutokkura" ei ole ainoa yksikertaisuuden
manifestoitumisajankohta...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Aslak
No muttako ne Naskaarat ajjaa 195 mailija , niin kuinka luijjaa ne mennee kilomeetreissä ?
Son televisijossa monesti näyttäny ko mittari pikkusuoralla nousee
yli 190 mailin. Pysyskö fofmulaatti ollenkhan matkassa ?

Pysyy helposti, ei Nascarilla tai millään muullakaan koppiautolla ole mitään mahdollisuuksia formula-rakenteista autoa vastaan kuin täysin suoralla kiihdytysradalla. Aerodynaaminen etu on niin suuri. Niillä amerikkalaisilla ovaaliradoilla sikäläiset formula-tyyppiset autot menevät paikoin yli 250 mph (400 km/h). F1:set on optimoitu hitaille mikroautoradoille, joissa on jurkkiä kurveja ja lyhitä suoria, joten niitä on hieman huono verrata amerikkalaisiin formuloihin, jotka on tarkoitettu nopeilla radoilla suoritettavaan ajoon. Ovaaleilla ei F1:sellä tee mitään, sen jäähdytys ja voimansiirto ei ole suunniteltu pitkää yhtäjaksoista täydellä teholla ajoa varten, mutta niillä radoilla joilla F1:set ajavat, ne pesevät Amerikan ihmeet selvästi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
iisti
Monzallakin?

Käsittääkseni F1 pesee muut Monzassakin. Se on kuitenkin rata jolla joutuu jarruttamaan ja kiihdyttämään monta kertaa kierroksella, vaikka nopea onkin. Kun nyt tuli mieleen, niin muistaakseni noissa ameriikanformuloissa (molemmissa) on teräsjarrut, kun F1:ssä on hiilikuituiset. Niissä on iso ero.

F1:sten tehoja on nyt alennettu, kun ottivat käyttöön pienet V8:sit. V10-aikoihin niiden tehopainosuhde oli myös ameriikanformuloita (niitä molempia IRL:ää ja mikä se toinen oli) parempi. En tosin ole vuosiin seurannut, miten ne ovat jenkeissä sääntöjä muuttaneet. Ilmeisesti huonoon suuntaan sielläkin, kun esimerksi Indianapolis 500 -kisan aika-ajoennätykset ovat vuodelta 1996. Tyly lukema yli 381 km/h neljän kierroksen keskinopeutena kyllä on, vuonna 2006 paalupaikan on saanut "vaatimattomalla" 367 km/h:n vauhdilla. [viite]

Saisivat ajaa F1:sten Indianapolisin kisan sillä oikealla radalla, niin otettaisiin hieman miehistä ja koneista mittaa. (joskin käytännössä se vaatisi erillisten ovaaliautojen suunnittelua, josta markkinapuolen kaverit voisivat saada harmaan hiuksen jos toisenkin)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Aslak
Niin ovaliraalle suunniteltu auto?
Olen mie senki hoksannu , non riethat ne Naskaarat kallellaan vasemalle kyljelleen , elikkä oikeja puoli on vähäsen korkeampi.
Vishin son vaatimus autolle jolla kierrethän vain yhthensuunthan ympyrää.

Joo, niissä on jousituksen säädöt aivan erilaiset eri puolilla. Ja luultavasti toisella puolella käytetään hieman isompia renkaita. Ainakin niissä formulamallisissa autoissa on ovaaleilla hieman isommat pyörät ulkokaarteen puolella. Se vähentää rasituksia kaarteissa, vaikka hintana on se, ettei auto ole kovin vakaa suorilla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Neutroni
Aslak
Niin ovaliraalle suunniteltu auto?
Olen mie senki hoksannu , non riethat ne Naskaarat kallellaan vasemalle kyljelleen , elikkä oikeja puoli on vähäsen korkeampi.
Vishin son vaatimus autolle jolla kierrethän vain yhthensuunthan ympyrää.

Joo, niissä on jousituksen säädöt aivan erilaiset eri puolilla. Ja luultavasti toisella puolella käytetään hieman isompia renkaita. Ainakin niissä formulamallisissa autoissa on ovaaleilla hieman isommat pyörät ulkokaarteen puolella. Se vähentää rasituksia kaarteissa, vaikka hintana on se, ettei auto ole kovin vakaa suorilla.

Muutama vuosi sitten jollain urheilukanavalla haastateltiin jotain NASCAR -ajajaa. Han sanoi, etta kaikki NASCAR -autot ovat ajettevuudeltaan kuin banaanit suoraa ajettaessa. Lahes kaikki saadot ovat ilmeisesti tehdyt
nopeuden maksimoimiseksi vasemmalle kaantyvissa pitkissa kaarteissa ja suorilla vaan sitten vaannetaan vastaan hampaat irvessa...

--
Seppo P.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat