Lipeän laimennus kysymys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei päivää asiani on ehkä vähän tyhmä mutta kun ostin kaupasta 1 kilon viemäri rakeita eli 100% natriumhydroksidia ja haluaisin laimentaa sen 20% eli paljon tulee vettä? 4 vai 5 litraa vai paljon?

Kommentit (13)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Jos tarvitset massaprosentteja, 1 kg NaOHia ja 4 kg vettä antaa toivotun tuloksen. Kaada rakeet veteen vähän kerrallaan välillä hämmentäen. Niiden liukeneminen kuumentaa liuosta voimakkaasti. Kannattaa perehtyä natriumhydroksidin käyttöturvatiedotteeseen, se on vahvana liuoksena riskaabelia mömmöä.

Mihin noin vahvaa natriumhydroksidiliuosta tarvitaan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

"Viemäri rae" (yhdyssanavirhe kuuluu tuotemerkkiin) on natriumhydroksidia. Laimennukseen se ei vaikuta, kaliumhydroksidia käsitellään samoin varotoimin kuin natriumhydroksidia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ruutimies
Ei volitans, kyllä se oli ihan natriumhydroksidia ja kiitos vastauksista

OK, viimeksi, kun viemärin avausainetta ostin, niin se oli kaliumhydroksidia. Aiemmin olin ostanut natriumhydroksidia apteekista hurjaan hintaan. Hieno juttu, että löytyy nyt myös natriumhydroksidia, sitä voi käyttää piirilevyjen kehityksessä.

Vierailija
Ruutimies
Hei päivää asiani on ehkä vähän tyhmä mutta kun ostin kaupasta 1 kilon viemäri rakeita eli 100% natriumhydroksidia ja haluaisin laimentaa sen 20% eli paljon tulee vettä? 4 vai 5 litraa vai paljon?

Kemian koktaileissa seossuhde ilmoitetaan aina painoprosentteina, jos muuta ei ilmoiteta.
Laita vettä 4 tai 5 litraa, ei kai sillä niin väliä ole viemärin aukaisussa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Hieno juttu, että löytyy nyt myös natriumhydroksidia, sitä voi käyttää piirilevyjen kehityksessä.

Eikö kaliumhydroksidia sitten voi? Mitä sille lakalle tapahtuu kaliumhydroksidissa?

Ruutimies
Valmistan kylläkin vetyä mun omalla vedyn suodatus systeemillä

Ei kai se sekoitussuhde tuossa niin tarkkaa ole. Kyllä se alumiini liukenee kuitenkin.

Asiaan hieman hatarasti liittyen, mitä tapahtuu kun alumiinia panee ferrikloridiin? Sorvilastu liukenee kiivaasti kihisten, tuottaen ilmeisesti vetyä, mutta millainen reaktio se oikein on? Itse olen olut siinä uskossa, että Fe^3+ pelkistyy Fe^2+:ksi, ja vain ottaa ylimääräiset elekronit syövytettävältä metallilta, jolloin se liukenee ilman mitään dramatiikkaa. Kuparilla noin kai käykin.

Vierailija
Neutroni
Jos tarvitset massaprosentteja, 1 kg NaOHia ja 4 kg vettä antaa toivotun tuloksen. Kaada rakeet veteen vähän kerrallaan välillä hämmentäen. Niiden liukeneminen kuumentaa liuosta voimakkaasti. Kannattaa perehtyä natriumhydroksidin käyttöturvatiedotteeseen, se on vahvana liuoksena riskaabelia mömmöä.

Mihin noin vahvaa natriumhydroksidiliuosta tarvitaan?

Kaadapa samalla sekaan pari alumiini pakettia

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Asiaan hieman hatarasti liittyen, mitä tapahtuu kun alumiinia panee ferrikloridiin? Sorvilastu liukenee kiivaasti kihisten, tuottaen ilmeisesti vetyä, mutta millainen reaktio se oikein on? Itse olen olut siinä uskossa, että Fe^3+ pelkistyy Fe^2+:ksi, ja vain ottaa ylimääräiset elekronit syövytettävältä metallilta, jolloin se liukenee ilman mitään dramatiikkaa. Kuparilla noin kai käykin.

Ferrikloridiliuos on hapanta, Ferri-ionin happovakio on suunnilleen sama kuin fosforihapon. Niin että vetyioni siellä elektronit tempoo alumiinilta ja vetyä vapautuu.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
Volitans
Ruutimies
Ei volitans, kyllä se oli ihan natriumhydroksidia ja kiitos vastauksista

OK, viimeksi, kun viemärin avausainetta ostin, niin se oli kaliumhydroksidia. Aiemmin olin ostanut natriumhydroksidia apteekista hurjaan hintaan. Hieno juttu, että löytyy nyt myös natriumhydroksidia, sitä voi käyttää piirilevyjen kehityksessä.

NaOH jauhetta (kehite) on saanut aina niistä liikkeistä joissa myydään elektroniikan komponentteja. Huomattavasti halvemmalla kuin apteekista. Kannattaa edelleen ostaa se kehite puhtaana eikä röörin puhdistusaineena.

Syövytettä (Natriumpersulfaatti, NPS) saa myös alan liikkeistä joten tätäkään ei kannata korvata kakanirroitusaineilla. (PUH varmaan tykkäis tästä )

Hiukan lämmitystä ja NPS + metalli...naaam

Uusimmat

Suosituimmat