Tosi ongelma köpösellä

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Matematiikan kokeessa oli kysymys, jossa kuutiometrin kokoisen kuution sivun pituutta kysyttiin... ongelma vain on siinä, ettei heille opetettu kuutiojuurta eikä yhtälön ratkaisua. Kysymyksen ilmeisestä vastauksesta huolimatta miten tehtävä on mahdollista ratkaista ilman kyseisiä esitietoja ja ilman intuitiota?

Lierikki Riikonen

Kommentit (8)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Tätä kannattaisi kysyä opettajalta.

Ne ottaa valmiita kokeita jostain opettajien oppaasta tai vastaavasta, ja niissä on opeille valmiit vastauksetkin. Jos vastaus poikkeaa annetusta valmiista vastauksesta, niin saattaa tulla ko. tehtävän hylkäys, jos ope ei ole perehtynyt tehtäviin vaadittavalla intensiteetillä.

Ite oon oikonu ja laskenu likan koelappuihin useampaakin vaihtoehtoista vastausta. Sanalliset koekysymykset eivät ole tekijälleen helppoja, sillä riippuen mitä sanaa oppilas näkee painotettavan, niin sen mukaan yhteen tehtävään voi olla kolmekin oikeaa vastausta. Perin juurin mälsää lasten kannalta.

Vaan kun isä osaa noit hommelit, niin eiköhän Köpönen jo ole valmennettu vastaaviin tehtäviin.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
lierik
Matematiikan kokeessa oli kysymys, jossa kuutiometrin kokoisen kuution sivun pituutta kysyttiin... ongelma vain on siinä, ettei heille opetettu kuutiojuurta eikä yhtälön ratkaisua. Kysymyksen ilmeisestä vastauksesta huolimatta miten tehtävä on mahdollista ratkaista ilman kyseisiä esitietoja ja ilman intuitiota?

Ilmeisesti tuossa on tarkoitus tutkia, tietääkö oppilas ylipäätään mitä termi kuutiometri tarkoittaa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Neutroni
lierik
Matematiikan kokeessa oli kysymys, jossa kuutiometrin kokoisen kuution sivun pituutta kysyttiin... ongelma vain on siinä, ettei heille opetettu kuutiojuurta eikä yhtälön ratkaisua. Kysymyksen ilmeisestä vastauksesta huolimatta miten tehtävä on mahdollista ratkaista ilman kyseisiä esitietoja ja ilman intuitiota?



Ilmeisesti tuossa on tarkoitus tutkia, tietääkö oppilas ylipäätään mitä termi kuutiometri tarkoittaa.

Vastaushan sinänsä helppo, mutta miten sen voi ratkaista tietämättä ^3 mitään euklidesellä menetelmällä? Piirtäämättäkin. Minusta kysymys on siinä mielessä vaikea, itse en ole ratkaisua löytänyt. Köpösen kokeesta tuli kyllä10-, mutta itseä vaivaa onko se edes mahdollista? Älä sotke ympyröitäni, sanoi Arhimedes aikoinaan.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Oikeastaan kun mietin vähän aikaa, niille sivuillehan voi antaa mitä tahansa arvoja, joiden kuutio on ilmeinen (esim. 100 * 100 * 100 = 1 000 000). Mutta kaavaa ei taida olla? Kuutiojuurihan ei kuulunut matemaattiseen työkalupakkiin.

Lierikki Riikonen

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Kokeilemalla 1m * 1m * 1m = 1m^3. Kuution ehtohan on, että sivut on oltava yhtä pitkät. Ei siis tarvitse osata kuutiojuurta, kyetäkseen ratkaisemaan tehtävän. Iteroinnilla onnistuu myös, tosin iterointi nyt on matemaattisesti vaativampi ehkä kuin kuutiojuuri.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
lierik
Vastaushan sinänsä helppo, mutta miten sen voi ratkaista tietämättä ^3 mitään euklidesellä menetelmällä?



No sen voi tietää, että kuutiometri on määritelmänsä mukaan kuutio, jonka ivun pituus on metri.

Ja kyllä koulun kokeissa joskus pitää yksinkertaisia asioita keksiä loogisella päättelylläkin. Ne ovat tehtäviä, joilla asioita osaavat erotetaan ulkolukuapinoista.

Minusta kysymys on siinä mielessä vaikea, itse en ole ratkaisua löytänyt. Köpösen kokeesta tuli kyllä10-, mutta itseä vaivaa onko se edes mahdollista? Älä sotke ympyröitäni, sanoi Arhimedes aikoinaan.

Ratkaisu on mahdolista löytää myös arvaamalla ja kokeilemalla. Sellaisiakin tehtäviä koulussa on. Yleensä vastaukset ovat silloin pieniä kokonaislukuja, niin kuin tässäkin tapauksessa.

Vierailija
Neutroni
lierik
Matematiikan kokeessa oli kysymys, jossa kuutiometrin kokoisen kuution sivun pituutta kysyttiin... ongelma vain on siinä, ettei heille opetettu kuutiojuurta eikä yhtälön ratkaisua. Kysymyksen ilmeisestä vastauksesta huolimatta miten tehtävä on mahdollista ratkaista ilman kyseisiä esitietoja ja ilman intuitiota?



Ilmeisesti tuossa on tarkoitus tutkia, tietääkö oppilas ylipäätään mitä termi kuutiometri tarkoittaa.
Kyllä. Nimenomaan. Tehtävän ratkaisu ei vaadi mitään "esitietoa" tms. , ainoastaan oivalluksen että kyse on kuutiosta.

Eri asia olisi ollut jos tehtävässä olisi sanottu "tilavuudeltaan kuutiometrin vetoinen blabla..". Sitten ei olisikaan ollut kyse kuutiosta enää.

Uusimmat

Suosituimmat