miten tämän voi laskea? (ilmanvastuskertoimia)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tangon päässä pyörii tuulen voimalla 2kpl tuommoista aukinaista kulmaa..

mikä näille olisi se paras mahdollinen kulma että saadaa paras hyötysuhde..

esitin tämän kysymyksen joskus aikaisemmin mutta kukaan ei osannut vastata.

tästä kaavastahan se lähtee:

arvelisin että Drag coefficient eli Cd on 1 kun tuommoinen kulma on auki 180 astetta. ja kun kulma on 0 niin Cd on 0.
hmm.. mutu tuntumalla paras kulma voisi olla 30-45 asteen välissä.

tarkoitus ois tehdä tuon tyylinen "mylly".

EDIT: noi kulmat tulee olemaan kiinteät!

Kommentit (5)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
PoLe

arvelisin että Drag coefficient eli Cd on 1 kun tuommoinen kulma on auki 180 astetta. ja kun kulma on 0 niin Cd on 0.
hmm.. mutu tuntumalla paras kulma voisi olla 30-45 asteen välissä.

tarkoitus ois tehdä tuon tyylinen "mylly".

Kokeile pienellä koeversiolla, jossa kulma on säädettävissä. Ilmanvastuskeroimien laskeminen turbulenttisessa virtauksessa vaatii hieman korkeampaa matematiikkaa kuin kaavan kaivamisen kirjasta ja lukujen syötämisen siihen.

Tai pane puolipallot tai sylinterinpuolikkaat. Niille voisi löytyäkin valmiiksi kokeiltuja ratkaisuja (Savonius). Tuskin tuollainen kulma on sen parempi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Tuossa on sekin ongelma, että kuperan kupin/nurkan ilmanvastus on melko paljon suurempi kuin nolla, koska jouhevasta etureunasta huolimatta jättövirtaus haittaa melko paljon. Yritä virittää joku säätömekanismi joka vetää siivet suppuun vastatuulessa

Jonkinlaisia säätöjä on tehty keskeiskiihtyvyyden, tuulenpaineen ja vipuhässäköiden avulla, mutta en tiedä onko niitä saatu toimimaan paremmin kuin kiinteitä laitteita. Linnuilla ainakin toimii..

Vierailija

tarkoitus ois tehdä siis tämmöinen:

pienillä tuulilla siipiprofiili olisi auki ja suurilla tuulilla keskipakoisvoima vetää siipiprofiilin yhteen.
kestomagneeteilla voidaan tehdä tuohon hommaan hystereesiä niin siipiprofiili ei jää "läpättämään" eli:
6m/s siivet suppuun -> siipiprofiilin noste.
4m/s siivet auki -> ilmanvastus työntö.

Uusimmat

Suosituimmat