Absoluuttinen totuusko? Ateismin ja vaurauden korrelaatio?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Maailmassa on lukuisa määrä eri uskontoja ja niiden sisällä eri lahkoja uskonnoista jotka samanaikaisesti väittävät että juuri he ovat oikeassa. Silloin ollaan jokseenkin vahvalla pohjalla jos väitetään ettei ne kaikki voi olla samanaikaisesti oikeassa.

Oheisesta taulukosta* ”Wealth an religiosity” voidaan selkeästi todeta että uskonnollisuuden ja vaurauden välillä vallitsee käänteinen korrelaatio. Eli mitä uskonnollisempi maa yleisesti ottaen on sitä köyhempi se on.

Uskonnollisuutta edustavien maiden ääriopäissä on maita joissa keskivertokansalaisen odotettavissa oleva elinikä, terveet elinvuodet, päivittäinen ravinnonsaanti ja muu elämisen perustarpeisiin liittyvät asiat on paljon paljon heikommissa kantimissa kuin vauraissa teollisuusmaissa.

Tämä saattaa olla yksi syy sille miksi tuonpuoleinen kiinnostaa enemmän. Kaikki varmaan voivat allekirjoittaa jollakin tasolla seuraavanlaisesta tapahtumaketjusa johtuvan ilmiön. Oletetaan että 100 normi ateistia otettaisiin bussipysäkiltä kyytiin ja kuljettaja paljastuu ramadanin juhallisesti päättäväksi marttyyriksi länsimaiden hapatusta vastaan ja haluaa tehdä ”Prinsessa Dianan kuljettajat” eli ajaa ajoneuvo sillan pylvääseen. Niin suurella todennäköisyydellä on ainakin jonkin verran ateisteja jotka hiljaa itsekseen tai ääneen varmuuden vuoksi veikkaavat jonkinlaisen Jumaluuden puoleen, koska ei ole varma siitä mikä kuoleman jälkeen odottaa.

Eli yhteenvetona kun ihminen kohtaa kipua, särkyä, fyysistä kuin henkistä, kuoleman vaaraa useammin hän on alttiimpi turvautumaan mahdollisesti olemassa olevien näkymättömien voimien apuun, joihin normioloissa uhtautuu epäillen. Toki on voidaan perustellusti väittää että ateistit tee tätä yhtä usein kuin tapakristityt. Aiheeseen olisi mukava saada tutkittua tietoa onko hypoteesini ehdottomasti paikkansa pitävä.

Ateistisissa vauraissa teollisuusmaissa on suhteellisen korkea lääketieteen taso. Näissä maissa kuolema on siivottu kliinisesti pois tavallisen kansalaisen arkielämästä. Se ei itsessään ole negatiivinen asia.

Mutta sellaisen turvallisuuden tunteen tuomaan harhakuvitelmaan että ateismi olisi oikeassa juuri sen takia että kuolema on lakaistu maton alle on kestämättömällä pohjalla. Itseasiassa noutajan tuloa ei ole pysäytetty sen kohtaamisajankohta on vain viety tavallisen kansalaisen näkökulmasta kauemmaksi.

A) Se että ”ateististen maiden lääketiede on tuottanut paljon elämän kannalta hyvää” ei johda siihen että ateismi olisi osoitettu oikeaksi.
1) Lääketieteellä on aikalailla neutraalin etäinen suhtautuminen suhteessa siihen onko olemassa Jumaluutta vai ei.
1.1) Lääkäreillä itsellään voi olla henkilökohtaisia mielipiteitä siitä onko oikein väittää että on hyvää ja mielekästä että ”Elämä on saanut alkunsa itsestään ja sattumalta ja ilman mitään syytä” tai ”vielä toistaiseksi tuntemattoman aiheuttajan johdosta” tai ”jonkun tuntemamme uskonnon Jumaluuden/voimien toimesta”.

B) Se että ”joidenkin ateististen teollisuusmaiden kansantalous on ollut vauraampi kuin uskontopainotteisten kehitysmaiden” ei johda siihen että olisi osoitettu että ateismi olisi oikeassa.
1) Ongelma on että suuri ja mahtava Neuvostoliitto oli aikoinaan köyhempi kuin sitä luonnonvarojen antimien suhteen niukempi USA, näin ollen voidaan vetää johtopäätös ettei ateismin valta yhdessä hallitsevan ideologian kanssa ole ehdoton tae taloudelliselle menestymiselle. On huvittavaa että mikäli Neuvostoliitto olisi hyväksynyt uskonnnon ja ilmaisun vapauden se olisi silloin voinut tuottaa ajattelijoita ja toimijoita jotka olisivat vieneet maata teknillisesti ja taloudellisesti eteenpäin keksien kulloisiin maailmantaloudellisiin olosuhteisiin resurssit paremmin hyödyntäviä menetelmiä ja tuotantovälineitä.

Samalla kun hyväksytään ajattelun ja ilmaisun vapaus hyväksytään samalla se että sen seurauksena voi tulla lieveilmiöinä parempia keksintöjä. Mielestäni vauraiden teollisuusmaiden taloudellisen ja sotilaalisen ylivallan säilyttäminen onnistuu pitkälla aikavälillä vain siten että hyväksytään se että tiedetään ettei tiedetä ja se ettei anneta minkään ideologian, maailmankatsomuksen tai ajattelumallin muodostua diktatoriseksi instituutioksi niinkuin on tapahtunut keskiajalla katolisessa euroopassa, näivettyneessä ateistien johtamassa kommunistisessa neuvostoliitossa vaan suvaitaan niitä siihen mittaan asti kun ne suvaitsevat toisiaan.

* Wealth and religiosity: http://rbsp.info/rbs/RbS/PROCRUSTES/pew2.jpg

-

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat