Helppo matikkapähkinä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nauhan pituus on 6,4 m. Nauha katkaistaan kahteen osaan, joista toinen on 80 cm pitempi kuin toinen. Mitkä ovat osien pituudet?

Sivut

Kommentit (19)

Cargo
Seuraa 
Viestejä979
Liittynyt27.8.2007
Keijolol
Nauhan pituus on 6,4 m. Nauha katkaistaan kahteen osaan, joista toinen on 80 cm pitempi kuin toinen. Mitkä ovat osien pituudet?

Etkö yhtään häpeä kysyä täältä vastauksia kotitehtäviin??

" sähkö (se sähkö, jota tuotetaan mm. voimalaitoksissa) ei ole energiaa "
- Vastaaja_s24fi

“Jos et ole kaksikymppisenä vihreä, sinulla ei ole sydäntä. Mutta jos et ole nelikymppisenä perussuomalainen, sinulla ei ole aivoja.”
- Cargo

Vierailija
peippo
x + (x+0,8 )= 6,4

Ainiin joo

x= pienempi nauha

Osaatko laskea vai joudunko minä tekemään sen?

Periaatteessa kotitehtäviin ei saisi antaa valmista laskua, vaan korkeintaan vinkkiä mistä lähdetään ratkomaan. Eihän sitä opi muuten kuin itse oivaltamalla.

Vierailija
Cargo
Keijolol

en.

Vierailija
peippo
x + (x+0,8 )= 6,4

Ainiin joo

x= pienempi nauha

Joo, vähän harkintakykyä. Ei ole järin ihailtavaa antaa valmiiksi pureskeltuja vastauksia ihmisille, jotka ovat liian laiskoja opetellakseen perusasioita.

Jos halusit vain päteä, niin morjens. Ensimmäisen asteen yhtälönmuodostus ei tee vaikutusta.

Vierailija
Cargo
Keijolol

Heh, miksi kukaan häpeäisi mitään internetissä nimettömänä sanomaansa

Vierailija
A. Ankka
peippo
x + (x+0,8 )= 6,4

Ainiin joo

x= pienempi nauha

Joo, vähän harkintakykyä. Ei ole järin ihailtavaa antaa valmiiksi pureskeltuja vastauksia ihmisille, jotka ovat liian laiskoja opetellakseen perusasioita.

Jos halusit vain päteä, niin morjens. Ensimmäisen asteen yhtälönmuodostus ei tee vaikutusta.

Anteeksi

Olisiko tällainen ollut parempi
pienempi nauha=x
isompi=(x+0,8 )
?

Vierailija
peippo

Anteeksi

pienempi nauha=x
isompi=(x+0,8 )
?

Eipä oikeastaan. Olisi pitänyt selittää sanallisesti, eli muuttujat yms. olisi pitänyt jättää pois. Loppujen lopuksi matematiikassa tärkeintä on oivaltaa se, millä tavalla jotain ongelmaa voisi lähteä laskemaan (itse laskutaitoa ei kuitenkaan sovi väheksyä). Ei mitenkään järkevästi sanottu, mutta idea selviää varmasti.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Mitä yhtälöä tuossa nyt tarvitaan, pannaan nauha keskeltä kahtia ja sitten leikataan toisesta 40 cm pala ja lisätään se toiseen.

Vierailija
David
Mitä yhtälöä tuossa nyt tarvitaan, pannaan nauha keskeltä kahtia ja sitten leikataan toisesta 40 cm pala ja lisätään se toiseen.

Tuollaiset ruohonjuuri tason laskut ovat harjoittelua vaativampaan yhtälönmuodostukseen.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
kristitty
David

Tuollaiset ruohonjuuri tason laskut ovat harjoittelua vaativampaan yhtälönmuodostukseen.

Ihanko totta, minkähän takia oli. No turhaanpa minäkään tähän nyt sekaannuin, hupia kait.

Jos nyt oikein analyyttisesti haluaa ajatella niin s1+s2=6.4 ja s1-s2=0.8.

Vierailija
peippo

Anteeksi

pienempi nauha=x
isompi=(x+0,8 )
?

Noin pääsääntöisesti jos näyttää siltä, että joku on vain kopioinut laskun matikankirjasta ja sen suuremmitta selityksittä haluaa siihen vastauksen, on diagnoosi aika helppo ja voi hyvällä omallatunnolla olla vastaamatta.

Mitään yhtälönmuodostusta en kannata, sillä se ei kannusta ajattelemaan. Tällä foorumilla tuskin kukaan asiakirjoittaja tosissaan kyselee ensimmäisen asteen yhtälöpulmia (joidenkin olisi kyllä syytä, niin kurimuksessa on alkeellisimpienkin syy-seuraussuhteiden hallinta eräälläkin ydinkiimaisella) - tällöin ollaan poikkeuksetta läksyjensä parissa tuskailevien koululaisten alueella. Spesifimpiä ja haastavampia ongelmia olen itsekin kysellyt, mutta viitekehys yleensä erottaa tällaiset läksypinnareista. Jos kysyjän viestisaldo on pyöreät yksi kuten tässä tapauksessa, on myös syytä epäillä hämärähommia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat