Toimiva Vetygeneraattori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli julkaisen toimivan version vetygeneraattorista joka on melko helppo tehdä. Silikoniletku tosin on kallista 9 €/metri itse otin 60cm ja maksoi jotai about 5 €

Elikkäs tuo kohta tuossa vasemmassa pullossa että letkun loppuosa on tiivistetty teipillä ja kuumaliimalla eli

Eli teippiä (ja vaikka kuumaliimaakin väliin että tiiviimpi) letkun ympärille että menee tiukasti pullon suusta sisään _HELEVETIN_TIUKASTI!!_ koska vety nyt vuotaa mistä vaan... mutta myös sillein, että sen saa poiskin sieltä

Ja vesipullo _täyteen_ vettä ja sitten kääri melko tiukasti vaahtomuovia tuppo tai vastaava siihen täynnä olevan vesipullon suulle että kovin helposti ei pääsisi vesi sinne palloon mutta vetykaasu menee läpi.

Ja sitten sinne vaan putkimiestä (mikä sisältää NaOH) (itse ostin kilon 100% ja laimensin 20%) ja folio palloja ja letku kiinni tiukasti ja sitten vain odotellaan että tuonne kuvassa oikeanpuoleiseen pulloon pulpahtelee vetykuplia jotka menevät vaahtomuovifiltterin kautta palloon.

Näin epäpuhtaudet liukenevat veteen ja puhdasta vetyä saadaan.

Itsellä toimi. Koitin noin tunti sitten ja kyllä se pallo nousi

Pelkällä yhdellä pullolla ei tule puhdasta vetyä kokeilin kerran eikä noussut. Suosittelen lämpimästi rakentamaan tälläisen suodatusjärjestelmän.

Kommentoikaa&kokeilkaa ja sanokaa jos jotain on unohtunut.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Todella, todella wanha!

Me keksittiin toi jo aikoja sitten!

Ja tiedoksi, että vety pääsee vuotamaan pallostakin ulos.

Se kannattaa säilöä johonkin muuhun kuin palloon ja ei se mitään 100% vetyä ole melko lailla siellä on silti epäpuhtauksia.

Toisekseen en usko, että natriumhydroksidi ja alumiini ovat niin helposti saatavia ja halpoja, että niiden avulla voisi aloittaa laajamittaisen vedyn valmistuksen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005

Eiköhän kemistit ole käyttäneet kaasun johtamista veden läpi vuosisatoja. Jos haluaa kuivaa vetyä, kannattaa pistää vesikylvyn tai parin jälkeen rikkihappokylpy. Ilmapallossa pieni vesihöyrypitoisuus ei kuitenkaan haittaa (ainakaan niin paljoa kuin rikkihappohöyryt).

Kyllä tuo toimii. Ei sillä tietenkään ole mielekästä tuottaa vetyä "suuria määriä", mutta ilmapallojen täyttöön ja vastaaviin lelusovelluksiin se kelpaa. Nuo teippikuumaliimaliitokset vaikuttavat kyllä kertakäyttöisiltä, ja tuo kaasun tuotanto limsapullossa epäkäytännölliseltä, koska alumiinin tunkeminen pullon suusta on hankalaa. Parempi olisi johtaa läpiviennit korkin läpi kovalla putkella (esim. kupari) ja sikaflexillä tiivistämällä. Tuollaisen laitteiston käyttö on syytä rajoittaa ulkotiloihin, ettei vuotava vety ja roiskuva natriumhydroksidi aiheuta ongelmia.

Vierailija
Toisekseen en usko, että natriumhydroksidi ja alumiini ovat niin helposti saatavia ja halpoja, että niiden avulla voisi aloittaa laajamittaisen vedyn valmistuksen.

Helposti saatavia kyllä. Halpuus taas on suhteellista. Valmistus tuskin kannattaa.

Itse kävelisin paikalliseen hitsaustarvikeliikkeeseen ja vuokraisin vetypullon. Puhdasta vetyä. Hiukan helpompaa ja turvallisempaa.

Samasta liikkeestä saa myös hyvin eksoottisia kaasuja jotka ovat huomattavasti mielenkiintoisempia...

Vierailija
KBolt
Itse kävelisin paikalliseen hitsaustarvikeliikkeeseen ja vuokraisin vetypullon. Puhdasta vetyä. Hiukan helpompaa ja turvallisempaa.
Turvallisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Onhan vetypullossa kuitenkin aika paljon enemmän vetyä kerta-annoksena kuin itse tehtynä. Ei muuten mitään, mutta tulipalon sattuessa saattaa jysähtää komiasti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
KBolt

Voihan sitä käydä, mutta tyypillisen opiskelijan hupibudjetin tuntien sieltä luikkii hinnan kuultuaan häntä koipien välissä natriumhydroksidin ostoon.

Imperator
Turvallisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Onhan vetypullossa kuitenkin aika paljon enemmän vetyä kerta-annoksena kuin itse tehtynä. Ei muuten mitään, mutta tulipalon sattuessa saattaa jysähtää komiasti.

Kaasupullojen käsittelyyn on tiettyjä paloturvallisuusohjeita. Rakennuspalot ovat sen verran korkeaenergisiä tapahtumia, etteivät räjähtelevät kaasupullot mitään ihmeellistä aikaansaa. Palokunnan pitää vain tietää tilanne, etteivät lähetä miehiä vaaraan.

Ainakin teollisuudessa vetypullot ovat yleensä rakennusten ulkopuolella konteissa. Siten pulloista vuotava vety ei keräänny rakennuksen sisään ja aiheuta räjähdysvaaraa. En sitten tiedä, mitä yksittäisestä vetypullosta määrätään. Joihinkin metallitöihin vetyä kai käytetään asetyleenin sijasta.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
KBolt

Käytetäänkö vetyäkin hitsauksessa?

Vierailija

Ei hitsauksessa mutta plasmaleikkauksessa kyllä.

P.S. Vetypullon vuokra ei ole mikään este. Halvemmalla sitä pullossa saa kuin itse tehtynä.

Vierailija
Neutroni
Jos haluaa kuivaa vetyä, kannattaa pistää vesikylvyn tai parin jälkeen rikkihappokylpy. Ilmapallossa pieni vesihöyrypitoisuus ei kuitenkaan haittaa (ainakaan niin paljoa kuin rikkihappohöyryt).

Kyllä tuo toimii. Ei sillä tietenkään ole mielekästä tuottaa vetyä "suuria määriä", mutta ilmapallojen täyttöön ja vastaaviin lelusovelluksiin se kelpaa. Nuo teippikuumaliimaliitokset vaikuttavat kyllä kertakäyttöisiltä, ja tuo kaasun tuotanto limsapullossa epäkäytännölliseltä, koska alumiinin tunkeminen pullon suusta on hankalaa. Parempi olisi johtaa läpiviennit korkin läpi kovalla putkella (esim. kupari) ja sikaflexillä tiivistämällä. Tuollaisen laitteiston käyttö on syytä rajoittaa ulkotiloihin, ettei vuotava vety ja roiskuva natriumhydroksidi aiheuta ongelmia.

Kyllähän väkevöity rikkihappo tietysti imee vettä, mutta ei se kovin hyvä vaihtoehto ole kaasujen kuivaamiseen.
Itse käyttäisin kalsiumkloridia, natriumsulfaattia tms.
Letkun ja korkin välisen liitoksen voi tiivistää teippiviritelmiä tiiviimmäksi tekemällä korkkiin vähän putkea suuremman reiän, reikään pari senttiä silikoniletkua ja tunkee letkuun putken, jonka päähän voi laittaa kuivausputken.

Vierailija
KBolt

P.S. Vetypullon vuokra ei ole mikään este. Halvemmalla sitä pullossa saa kuin itse tehtynä.

Plasmaleikkuri toimii valokaaren avulla, lisäksi tarvitaan paineilmaa.

Vierailija
Ruutimies

Näin epäpuhtaudet liukenevat veteen ja puhdasta vetyä saadaan.
Pelkällä yhdellä pullolla ei tule puhdasta vetyä kokeilin kerran eikä noussut. Suosittelen lämpimästi rakentamaan tälläisen suodatusjärjestelmän.

Ei sieltä mitään epäpuhtauksia tule, mitkä estäisivät pallon nousun, paitsi pulloissa oleva ilma, joka sekoittuu vetyyn.
Jos haluat ilmatonta vetyä, tarvitset aika erilaisen systeemin.
Vety räjähtää mm. staattisen sähkön aiheuttamasta kipinästä, sitä ei siksi käytetä ilmapalloissa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10629
Liittynyt16.3.2005

Kyllä käytetään vetyä hitsauksessa. Useimmiten typellä seostettuna ja formier-kaasuksi nimitettynä ruostumattomien terästen juurensuojakaasuna.
http://www.aga.fi tai sitten ihan goooglettamalla formier 10.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
fenomenologi
KBolt

niipä varmaan juu.

Et varmaan ole kyseistä laitetta koskaan käyttänyt.

Paineilmaplasma on ainoastaan yksi tapa leikata. Paineilmaa ei kuitenkaan tarvita erityyppisen polttimen/laitteen kanssa.

o_turunen
Kyllä käytetään vetyä hitsauksessa. Useimmiten typellä seostettuna ja formier-kaasuksi nimitettynä ruostumattomien terästen juurensuojakaasuna.

Sitä ei käytetä hitsaustapahtumassa. Kuten asian itse kirjoitit sitä käytetään SUOJAkaasuna juuren puolella. Juuren suoja on aivan eri asia kuin polttimen puolen suojakaasu. Vetyä näissä suojakaasuissa on ERITTÄIN vähän sen takia että vety on palava kaasu. Hitsauksessa ei tietenkään käytetä palavia kaasuja.

Vierailija
KBolt
fenomenologi
KBolt

niipä varmaan juu.

Et varmaan ole kyseistä laitetta koskaan käyttänyt.

Paineilmaplasma on ainoastaan yksi tapa leikata. Paineilmaa ei kuitenkaan tarvita erityyppisen polttimen/laitteen kanssa.

o_turunen

Sitä ei käytetä hitsaustapahtumassa. Kuten asian itse kirjoitit sitä käytetään SUOJAkaasuna juuren puolella. Juuren suoja on aivan eri asia kuin polttimen puolen suojakaasu. Vetyä näissä suojakaasuissa on ERITTÄIN vähän sen takia että vety on palava kaasu. Hitsauksessa ei tietenkään käytetä palavia kaasuja.

Jos leikataan kaasulla, kyseessä on polttoleikkaus.
Vetyä on juurikaasussa siksi että happijäämät poistuvat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat