Kesätyöt

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

No tämä ei todellakaan ole tiedeaihe, mutta voin naamioida sen sellaiseksi koska aion opiskella teoreettista fysiikkaa tulevilla vuosilla

Homma on näin, ettei opiskelu elätä leveästi ja jotain duunia olisi kiva tehä samalla, et sais vähä voita leivän päälle. Ajattelin näin, että aloitan näinkin varhaisessa vaiheessa kesätöiden tekemisen ja hankin sillä työkokemusta helpottaakseni tulevaisuuden työhakua.

Juttu onkin nyt siinä, että kiertelin tunnin verran kaupungilla ettimässä liikkeitä ja löysinkin sellaiset 5-7 paikkaa mitkä ottaa kesäduuniin porukkaa. Joka paikasta CM:ää lukuun ottamatta heitettiin: "Vapaamuotoinen työhakemus tänne ja blah blah..."

Niin onko teillä mitään vinkkejä/kokemusta työhakemuksen tekoon tai muusta siihen liittyvästä hommasta(CV:stä minun ei tarvitse huolehtia... ei ole kovinkaan hienoja saavutuksia toistaiseksi ehtinyt toteuttaa ) Olisi kiva saada myös kokeneemman vinkkiä mm. työhaastatteluun ja muuhun hakemuksen mahdollisen huomioimisen jälkeen tapahtuvaan setiin.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Unohda.
Suhteilla mennään jos sulla ei oo kokemusta.
Työnantajat on muutenkin hyvin erikoistuneita satumaassa seikkailemiseen:
jokainen paikka mihin ikinä haetkin (siivous/telemyynti lukuun ottamatta) vaatii vähintään 50v kokemuksen jne.
Mietin vain et kumpi oli ensin, työpaikka vai työkokemus, kana vai muna?
Jos töihin pääsee vain ne joilla on kokemusta alalta, niin mistä helvetistä tää kokemus on peräisin, sillä töihin otetaan vain ne joilla ON KOKEMUSTA !
Lievä dilemma...

Vierailija

Työnsaannin kannalta tärkeimmät asiat ovat hakemus ja haastattelu. Tämän sanon arkikokemuksesta. Olen toistaiseksi saanut jokaisen työn johon olen tajunnut rustata sellaisen hakemuksen, jolla pääsee haastatteluun asti. Haastattelussa taas persoona ratkaisee ja koska olen niin ihana, olen ollut nousujohteisen täystyöllistetty sitten valmistumiseni. Nykyään olenkin ajoittain työnantajan ominaisuudessa punnitsemassa hakijoiden hyvyyttä joten olkaa hyvät:

Vaikka internetissä säännöllisin väliajoin toisin julistetaan, on hakemuksen ulkoasu, kielioppi ja tyyli sekä erityisesti sen pituus (lyhyys) ratkaisevaa siinä, huomataanko sinut hakemusten tulvasta. Itse sysään automaattisesti syrjään kaikki hakemukset, joista löytyy yhdys sanoja, lennokkaita lihavointeja, kursiiveja tai muuta epäuskottavaa, joka antaa syytä epäillä hakijan kykyä tuottaa viranomaisten, asiakkaiden ja työnantajan vaatimusten mukaista tieteellis-teknillistä dokumenttia.

Haastattelussa pitäisi selvitä sitten se, minkälainen työkaveri olet ja mihin oikeastaan pystyt. Epävarman oloiset hakijat karsiutuvat, samoin liian tyrkyt. Klassinen "ole oma itsesi" toimii jälleen. Jos et omana itsenäsi kelpaa töihin, et todennäköisesti sitä paikkaa halunnutkaan. Falskius paljastuu koeajalla, minkä jälkeen olet jälleen etsimässä töitä.

Käytännöt tietenkin vaihtelevat sen mukaan, minkä tyyppistä työtä hakee. Kaupan kassan ei tarvitse skarpata samoissa asioissa kuin esim. insinöörin ja vuorovaikutustaidoille voidaan tällöin antaa enemmän painoarvoa. Täysin sosiaalisesti taidoton yksilö tuskin pääsee unelmahommiin vaikka kirjoittaisi millaisen hakemuksen.

Kuitenkin, ehdottomasti varmin tapa hoitaa työpaikka on suhteet. Nykyään yritysmaailmassa jopa rohkaistaan tähän tarjoamalla vanhoille työntekijöille ilmiantopalkkioita potentiaalisista uusista työntekijöistä.

Vierailija

No eipä kokemusta ole... siksi ajattelinkin hakevani mahdollisimman pian mahdollisimman moneen paikkaan. Jos ei töitä tipu niin eipä sitten voi mitään...

Vierailija
Ulabanderos
No eipä kokemusta ole... siksi ajattelinkin hakevani mahdollisimman pian mahdollisimman moneen paikkaan. Jos ei töitä tipu niin eipä sitten voi mitään...

Älä anna työnhaun näyttää ulospäin sarjatyöltä. Yritä tehdä spesifinen hakemus joka paikkaan. Sapluunalla tehdyt liukuhihnahakemukset tunnistetaan helposti joukosta ja sellaisilla heitetään yleensä vesinokkaeläintä.

Suosittelen kuitenkin aluksi hakemaan faijan tai naapurin sedän firmaan töihin. Varastoduunista on hyvä aloittaa - tulevaisuudessa saat helpommin duunia logistiikkatyöntekijänä kuin työttömänä retkuna. Logistiikka-alan kokemus luetaan myös teknisen alan työkokemukseksi, mistä on apua teknillisiin oppilaitoksiin haettaessa.

Vierailija
A. Ankka
Yritä tehdä spesifinen hakemus joka paikkaan.

Juu... parhaani olen tehnyt ainakin toistaiseksi.

A. Ankka
Suosittelen kuitenkin aluksi hakemaan faijan tai naapurin sedän firmaan töihin. Varastoduunista on hyvä aloittaa...

Eipä ole tällaisia suhteita, mutta varastoduunin olen hakenut...

Vierailija

Yes, kyllä on kova keuhkoaminen työvoimapulasta, eläkepommista ja muista. Mutta näyttää kuitenkin siltä, että yleisesti ottaen työnantajilla on mistä valita. Yritysten ilmoitettuihin avoimiin työpaikkoihin on monesti valtavasti hakijoita. Parhaiten näyttävät työllistyvän teknisen koulutuksen saaneet alle 30-vuotiaat nuoret. Tosin tässäkään tapauksessa ei ole mikään itsestään selvyys, että työllistyisi siltä istumalta.

Mielenkiintoista on myös, että vaikka työvoimapulasta työnantajat marisevat, niin osaavaa työvoimaa näyttää löytyvän kyllä. Ainoa ongelma näyttää tosiaan olevan se, että monet kyseisistä hakijoista ovat yli 30-vuotiaita.

Itse olen onneksi varsin hyvässä asemassa, sillä olen parikymppinen AMK-opiskelija, sekä koneistajan paperit ja parin vuoden alan työkokemus takataskussa. Vähän kuitenkin jännittää, että saanko kesätyöpaikan, vaikka olenkin hakenut useampaan paikkaan.

Kuitenkin surettaa suuresti alituisesti työtä hakevien puolesta, joiden ainoa syy työttömyyteen on ikä. Kuseekohan media silmäämme.

Sama muistaakseni Saksassa. Kovasti ovat huolestuneita työvoimapulasta siellä myös, vaikka työttömiä piisaa tekniikan insinööreihin asti...

Vierailija

Kyllä kait sitä jonkinlaisiin töihin aina löytää jos tahtoa riittää. Usein voi olla et ''En mä viitti tos likaantuu kädet'' asenne.

Toinen seikka on kuten eräs poliitikko perusteli, että suomi tarvitsee työttömiä ''reservinä''. Muutoinhan työntekijöiden asema kohoaa ja työnantajan valta laskee.

Kun katselee meidän mahtavia päättäjiä ja heidän fiksuja päätöksiä yms. fortumin optioita tekisi kyllä mieli heittää hanskat tiskiin ja sanoa en tee mitään tän paskan eteen. Oikeaa työtä ei tässä maassa/maailmassa arvosteta lainkaan.

Vierailija

Raksalle pääsee tosi helposti vaikkapa apumieheksi(meinaa kaikenlaista paskan kantamista yms et jos pelkää raskasta työtä ja kynsien katkeilua niin ei kannata). Työkokemuksena riittää kunhan vasara ja saha pysyy kädessä ja tietää mitä niillä tehdään, ruuvimeisseleiden ja muiden jännien kalujen käyttö opetetaan sitten paikan päällä. Firmasta riippuen palkka apparilla 10-13e pimeenä handuun tai verollisesti 12- 16e/tunti.

Vierailija

Niin, kyllä sitä varmaan aina jossakin jotakin työtä on tarjolla, siis nuorelle ainakin. Tässä onkin kysymys millaista työtä nuori haluaisi tehdä. Kyllä olen tehnyt myös noita "likaisempia" töitä, esimerkiksi metsätöitä, hitsaustöitä, koneistustöitä, sähkömiehen töitä ja alle 18-vuotiaana kunnan tarjoamia eri tyyppisiä talkoohommia. Hyviä ja opettavaisia työkokemuksia joiden antia en ole katunut. Kuitenkin kiinnostaisi päästä tekemään jotakin haasteellisempaa palkkatyötä ja oppia uutta, eikä jättää kehittyminen harrastuksien varaan...

Jaa, taitaa mennä vähän angstauksen puolelle.

Vierailija

Jos haluat oikeasti hyvän kesätyöpaikan sinun olisi pitänyt alkaa hakea paikkaa jo neljä kuukautta sitten - siis ennen joulua. Yritykset alkavat valita kesätyöläisiään aikaisemmin joka vuosi, ja tässä vaiheessa liikkeelle lähtevät ovat jo auttamattomasti myöhässä hyvien paikkojen suhteen. Siivoojaksi tai vaatemyyjäksi saatat vielä päästä, kyllä, mutta en itse kutsuisi noita ainakaan tulevaisuuden tai työkokemuksen kannalta kovinkaan /hyviksi/.

Paras keino on mennä itse/soitella ahkerasti mutta vainoamatta sinne firmaan mihin aiot hakea. CVn rooli on myös yllättävän tärkeä, sen pitää jotenkin jäädä työnantajan mieleen - itse hakemuskirjeestä puhumattakaan. Ei sellaista tavallista "olen 25-vuotias nuorimies Etelä-Suomesta ja haen blah blah blah" -hakemusta kukaan jaksa lukea, saati painaa mieleensä.

Vierailija
Vpää
Kyllä kait sitä jonkinlaisiin töihin aina löytää jos tahtoa riittää. Usein voi olla et ''En mä viitti tos likaantuu kädet'' asenne.

Joo. Melkeen mikä vaan homma kelpais kyllä mulle jos nyt ei iha lantaa tarvi rahtailla.

Antero
Raksalle pääsee tosi helposti... jne.

Niin no... enpä tiedä. Sanottiin, että pitäisi olla 16, et vois esim. YIT:lle mennä duuniin. En ole kylläkään varma tästä, kerro ihmeessä jos satut tietämään toisin.

Olli V
Kun lisää työhakemuksiin tuhdin Harrastukset osion, saa töitä mistä vain.

Juu... tähän paneuduin pistämällä lyhyen, mutta kattavan kuvauksen sekä liikunta- ja muista harrastuksista. Vaikka ei missään seurassa käviskään kyllä varmaan voi 4-8 tunnin viikoittaisen treenin laskea harrastukseksi vaikka laji olisikin parkour, kuntosali ja maastojuoksu yhdistelmää.
Ja sitten ne passiivisemmat harrastuksetkin tulee tossa esille jotenkuten.

Desi
Jos haluat oikeasti hyvän kesätyöpaikan sinun olisi pitänyt alkaa hakea paikkaa jo neljä kuukautta sitten - siis ennen joulua ... mutta en itse kutsuisi noita ainakaan tulevaisuuden tai työkokemuksen kannalta kovinkaan /hyviksi/.

No kyllähän se aina on työkokemusta oli se sitten paskan kantamista raksalla tai siivoamista... eipä mihinkään valkokaulushommiin vielä näin aikaisin pääse ja itellä ei sitä työkokemusta ole TETin lisäksi yhtään, mutta pohjaltahan puuhun kiivetään.
Oli ainakin oman kiertelyn pohjalta pääteltynä vielä tilanne ihan hyvä, kun löytyi semmoiset 5-7 (tänään yksi lisää) paikkaa mihin hakea niin ei pitäisi niinkään suurta hätää olla tän suhteen.

Vierailija

hae kesätöitä sieltä missä olet ollut työssäoppimassa, hanki hyviä suosittelijoita, leveile siinä missä sinua on kehuttu. Kaikki tommoset postit ja semmoset lajittelupisteet ottaa töihin vaikkei olisi kokemusta tai ammattiakaan.

Vierailija
Mokomakin
hae kesätöitä sieltä missä olet ollut työssäoppimassa, hanki hyviä suosittelijoita, leveile siinä missä sinua on kehuttu. Kaikki tommoset postit ja semmoset lajittelupisteet ottaa töihin vaikkei olisi kokemusta tai ammattiakaan.

Juu... miettisin TET paikkaa, mutta tulikin sitten ongelma. Katos olin eräällä Turkulaisella ATK-kaupalla PHP:tä ohjelmoimassa ja muokkasin näille erään chatin lähdekoodista heille sopivan chatin, johon tuli sitten muutama lisäjuttu aikaisempaan verraten.

Tässä on vaan se ongelma, ettei ohjelmointitaito ole niin hyvä (ainakaan verkkopuolella, mitä kyseinen kauppa tuotti), että voisi oikean projektin saada toteutettua. Ja ei taida kauppa tarvita apua esim. varastopuolella, kun on sen verran pieni liike. Kokoamisesta ei sitten ole mitään kokemusta ja BIOS:n asentamisen jätän ihan heille , joten eipä paljoa työnsarkaa sieltä jää. (Voisi tietty pyytää suosittelijoiksi... käytin tietysti hyvää todistustani TETstä apuna hakemusta tehdessäni).

Postia mietin itsekkin jonkin aikaa, mutta katsotaan nyt haenko sinnekin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat