Jakorasiassa räjähtää!!! ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulle on sattunut muutamia kertoja sellainen tapaus, että kun alan vetää pistotulppaa irti jakorasiasta tai seinärasiasta, iskee rasia tulta ja kuuluu pamahdus. Sulake palaa samalla. Tämä tapahtuu vain, jos takana on suurehko kuorma (väh. 1500w). Verkkoon liitetty laite toimii tämän jälkeen moittetta, joten syy ei voi olla viallisessa laitteessa tms. Kertokaas te lukeneemmat, että mksi näin joskus käy?
Myös tuttavani ovat kertoneen samanaisista kokemuksista..

Minun teoriani tapahtumaan on, että kun pistotulpan metalliset koskettimet irtoavat rasian koskettimista, syntyy sopivissa olosuhteissa valokaari, joka kuumentaa nopeasti ympäröivän ilman rasian sisällä. Tämä kuumentunut ilmahan johtaa sähköä huomattavasti paremmin. Tällöin pääsee syntymään kuumentuneen ilman kautta oikosulku virtakoskettimien tai maakoskettimen väliin. Kun sulake palaa, sammuu valokaari, ilma jäähtyy ja ei johda enää sähköä. ....

Olenko ihan hakoteillä?

Tosin, kun testasin asiaa 1500w silitysraudalla, Välähti valokaari eräässä irtojakorasiassa hyvin herkästi. Joissakin testaamissani roikissa valokaarta ei saa syntymään juurikaan ollenkaan..
Sitä suurta pamausta ja sulaketta en saanut testauksissani poltettua, elikkä jokin muu harvinaisempi tekijä pitää tulla kysymykseen.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Siis pistorasiassa. En ole koskaan kuullutkaa moisesta, vaikka olen ollut alalla lähes koko ikäni. Milloinka sähköasennukst on tehty. Onko rasiat pinta- vai uppomallia? Maadoitetut, maadoittamattomat.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Sininen välähdys ja pieni napsaus on käynyt monesti, mutta koskaan en ole pamahdusta kuullut tai sulaketta polttanut tuolla tavalla.. Onko tuo kivi- vai puutalo? Jos on kylmä/huonosti eristetty seinä, on kai periaatteessa mahdollista, että rasiaan tiivistyy kosteutta.

Vierailija

Pieni kipinöinti huonossa kosketinparissa ionisoi ilmaa ja se johtaa sähköä. Syntyy valokaari, joka ehkä polttaa eristettäkin.
Tuo sama ilmiö on suurjännitehommissa tappanut ihmisiä, kun otsoni on myrkyttänyt heidät.

Vierailija

JOO, kyllähän valokaari räiskähtää rasiassa, kun vedän läppärin verkkolaitteen johdon irti, talo on 9v vanha kerrostalo ja huoneiston
sulaketaulussa ( siis ei vanhanaikaisia sulakkeita, vaan nämä uudet lämpölaukaisijat vai mitä ne musta nappulat on ? ) on
vikavirtasuoja ... ???

Vierailija

Onkohan kukaan koskaan kertonut että pistotulppaa ei vedetä irti rasiasta jos laite on päällä ? Totta helvetissä valokaari iskee jos niin tekee.

Vierailija
jumalauta

sulaketaulussa ( siis ei vanhanaikaisia sulakkeita, vaan nämä uudet lämpölaukaisijat vai mitä ne musta nappulat on ? ) on
vikavirtasuoja ... ???

Johdonsuojakatkaisijoita.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
MalcomX
jumalauta

vikavirtasuoja ... ???

Johdonsuojakatkaisijoita.

Johdonsuojakatkaisin on yhtä kuin automaattisulake. Vikavirtasuoja taas katkaisee virran, jos lähtevän ja palaavan virran ero ylittää kynnysarvon - tyypillisesi 30 mA.

Vierailija
KBolt
Onkohan kukaan koskaan kertonut että pistotulppaa ei vedetä irti rasiasta jos laite on päällä ? Totta helvetissä valokaari iskee jos niin tekee.

Onkohan kukaan keronut, että esim. silitysraudoissa ei juurikaan ole erillistä kytkintä.....

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
patskula
KBolt

Onkohan kukaan keronut, että esim. silitysraudoissa ei juurikaan ole erillistä kytkintä.....

Ainakin kaikissa mitä itse olen käyttänyt, niin niissä on ollut kytkin.

Vierailija
Lassi
Siis pistorasiassa. En ole koskaan kuullutkaa moisesta, vaikka olen ollut alalla lähes koko ikäni. Milloinka sähköasennukst on tehty. Onko rasiat pinta- vai uppomallia? Maadoitetut, maadoittamattomat.

Viimeinen tapaus tuli tietooni, kun toisella paikkakunnalla asuva tyttäreni soitti, että mitä teen, hiuksia kuivatessa föönillä pamahti ja kämppä pimeäksi. Aika uusi kerrostalo, joten tuskin asennusten iällä väliä ko. tapahtumaan. Fööni oli kiinni jatkoroikassa, josta se irtosi kesken hiusten kuivaamisen. Eukon veljellä pamahti viime kesänä. Irrottaessa lämmitintä jatkoroikasta pamahti. Meni autotallin 16 a sulake ja meni keskuksesta 20 a sulake.. Mitään vikaa emme laitteista löytäneet jälkeenpäin.
Minulla pamahti samoin jokunen vuosi sitten aivan yhtäläisin seurauksin.
Siis, minun omat kokemukset ja tietooni tulleet tapaukset ovat aina sattuneet jatkoroikkien rasioissa. Ei koskaan kiinteästi asennetuissa pistorasioissa.

Vierailija
Volitans

Ainakin kaikissa mitä itse olen käyttänyt, niin niissä on ollut kytkin.

Kysyin eukolta, joka silittelee aika paljon. On silitellyt lähes 40 vuotta. Ei muista yhtään rautaa, jossa olisi ollut erillinen virtakytkin.

Vierailija

Piti oikein tarkistaa. Ei ole minunkaan höyrysilitysraudassa mitään varsinaista kytkintä. Tollainen kierrettävä säätörulla vain.

Kyllä normaalit, ja hyväksytyt pistorasiat kestävät tehot päällä olevan laitteen irroittamisen pistorasiasta mennen tullen. Mitä sitä kiusaa ja tökki hitaasti eestakas. Noissa vanhanajan isoissa littoisissa (metallirunko) 40 ja 80 amperin pistorasioissa ilmeni kylläkin tuollaista. No eipä niitä irroiteltukaan kuin pakkotilanteessa. Nythän ei ole siitä kyse.

Viallisia sähkölaitteita. Arvelen

Vierailija
Denzil Dexter
Sininen välähdys ja pieni napsaus on käynyt monesti, mutta koskaan en ole pamahdusta kuullut tai sulaketta polttanut tuolla tavalla.. Onko tuo kivi- vai puutalo? Jos on kylmä/huonosti eristetty seinä, on kai periaatteessa mahdollista, että rasiaan tiivistyy kosteutta.

Taisin selittää huonosti tuon asian. Siis pamaus on syntynyt aina irtojakorasiassa, ns. jatkoroikassa. Ei koskaan kiinteästi asennetussa pistorasiassa. Viimeinen pamaus syntyi 6-osaisessa kytkimellisessä jatkoroikassa, kun ilmeisesti siitä pääsi irtoamaan föönin pistotulppa kesken hiusten kuivaamisen..

Onko todellakin niin, että kellään ei ole palanut sulaketta tai lauennut automaattivaroketta ko. tianteessa?

Vierailija
patskula
Minulle on sattunut muutamia kertoja sellainen tapaus, että kun alan vetää pistotulppaa irti jakorasiasta tai seinärasiasta, iskee rasia tulta ja kuuluu pamahdus. Sulake palaa samalla. Tämä tapahtuu vain, jos takana on suurehko kuorma (väh. 1500w). Verkkoon liitetty laite toimii tämän jälkeen moittetta, joten syy ei voi olla viallisessa laitteessa tms. Kertokaas te lukeneemmat, että mksi näin joskus käy?
Myös tuttavani ovat kertoneen samanaisista kokemuksista..

Minun teoriani tapahtumaan on, että kun pistotulpan metalliset koskettimet irtoavat rasian koskettimista, syntyy sopivissa olosuhteissa valokaari, joka kuumentaa nopeasti ympäröivän ilman rasian sisällä. Tämä kuumentunut ilmahan johtaa sähköä huomattavasti paremmin. Tällöin pääsee syntymään kuumentuneen ilman kautta oikosulku virtakoskettimien tai maakoskettimen väliin. Kun sulake palaa, sammuu valokaari, ilma jäähtyy ja ei johda enää sähköä. ....

Olenko ihan hakoteillä?

Tosin, kun testasin asiaa 1500w silitysraudalla, Välähti valokaari eräässä irtojakorasiassa hyvin herkästi. Joissakin testaamissani roikissa valokaarta ei saa syntymään juurikaan ollenkaan..
Sitä suurta pamausta ja sulaketta en saanut testauksissani poltettua, elikkä jokin muu harvinaisempi tekijä pitää tulla kysymykseen.

Et ole hakoteillä, teoriasi sulakkeen palamisesta on oikea.
Alkukipinä tulee sitä, että virta aiheuttaa johtimen ympärille magneettikentän. Kun virtapiiri katkeaa magneettikenttä pyrkii ylläpitämään virtaa, jännite nousee korkeaksi ja tapahtuu läpilyönti, joka kuuluu napsahduksena ja näkyy valokaarena. Kytkimissä ei tapahtumaa yleensä huomaa, koska kytkin napsahtaa myös ja estää näkyvyyttä. Kipinä on suuri, kun virtapiiri katkeaa virran huippuvaiheen aikana. Mitään kipinää ei synny, kun virtapiiri katkeaa virran ollessa nolla. Kyseessähän on vaihtovirta. Kipinä riippuu myös johtimen pituudesta ja kapasitansseista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat