Seuraa 
Viestejä19904

ESAn ensimmäinen rahtialus Jules Verne Automated Transfer Vehicles laukaistiin 9.3. kohti kansainvälistä avaruusasema ISS ja sen pitäisi telakoitua asemaan 3.4. jonne sen on määrä kuljettaa erilaisia tarvikkeita kuten happea,polttoainetta,vettä,ym.

Jules Verne on maailman ensimmäinen avaruusalus,joka on suunniteltu telakoitumaan itsenäisesti miehitettyjä avaruuslentoja koskevien erittäin tiukkojen turvallisuusrajoitusten mukaisesti ja se onkin tähän mennessä monimutkaisin ESAn avaruusaluksista,jonka erittäin tarkat navigointijärjestelmät ja lento-ohjelmisto ovat paljon mutkikkaampia kuin vastaavat tähän asti käytössä olleet Arianne 5:ssä käytetyt järjestelmät.

Rahtialus on myös suurin ja korkeatasoisin koskaan Euroopassa kehitetty avaruusalus,jossa yhdistyvät itsenäisesti lentävän liikehdintäkykyisen avaruusaluksen sekä avaruusaseman moduulin toiminnot,joita osa on tosin venäläisvalmisteisia kuten telakointijärjestelmä.

ESA on viimeaikoina ottanut suuria edistysaskelia avaruusteknologiassa ja mielenkiintoisia sovelluksia saadaan jo lähitulevaisuudessa kuten avaruuslinko,jonka ensimmäistä kehitysversiota ESA testasi vähän aikaa sitten Foton M3 sateliitilla ja n.30 km pitkällä ohuella kaapelilla onnistuneesti.(lopullinen kaapeli tulee olemaan paksumpi ja n.120 km pitkä.)

Avaruuslingolla voidaan tulevaisuudessa viedä rahtia avaruuteen paljon edullisemmin,kuin nykyisin.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (22)

Avaruusteknologian ja kaiken siihen liittyvän muunkin teknologian huima kehitys viittaa siihen, että ihmisen tekemä vierailu vaikkapa Mars-planeetalle lykkääntyy, koska robotit pystyvät tekemään kohta kaikki ne toimenpiteet, mitä ihminenkin päätekohteessa tekisi.
Lisäksi paluulento kivinäytteineen ilman ihmisen mukanaoloa on yhä todellisempi vaihtoehto. Venuksen tukahduttaviin olosuhteisiin tämä vaihtoehto sopii vieläkin paremmin.

John Carter
Seuraa 
Viestejä19904

Kyllähän robotit hoitavat jo Maapallolakin useimmat työtehtävät ihmistä nopeammin ja paremmin,niiden nimikin viittaa juuri työhön,joka juontuu tsekin sanasta robota eli pakkotyö.

NASA on tutkinut robotiikkaa jo kauan ja sen hyödyntämistä avaruustutkimuksessa:

http://www.nasa.gov/centers/ames/resear ... _coop.html

http://www.nasa.gov/vision/universe/rob ... eople.html

http://www.nasa.gov/home/hqnews/2003/ju ... ncept.html

http://www.nasa.gov/vision/universe/rob ... /ants.html

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
John Carter

ESA on viimeaikoina ottanut suuria edistysaskelia avaruusteknologiassa ja mielenkiintoisia sovelluksia saadaan jo lähitulevaisuudessa kuten avaruuslinko,jonka ensimmäistä kehitysversiota ESA testasi vähän aikaa sitten Foton M3 sateliitilla ja n.30 km pitkällä ohuella kaapelilla onnistuneesti.(lopullinen kaapeli tulee olemaan paksumpi ja n.120 km pitkä.)

Avaruuslingolla voidaan tulevaisuudessa viedä rahtia avaruuteen paljon edullisemmin,kuin nykyisin.

Käsittääkseni Foton-M3 satelliitin YES2 koe (jossa siis käytettiin siis tuota 30 km vaijeria) liittyi ennemminkin hyötykuormien edulliseen maahan palauttamiseen, eikä avaruuteen viemiseen. Vai olenkohan käsittänyt jotain ihan väärin?

Tuossapa sitten kävi niinkin ikävästi, että ilmeisesti jarrumekanismi ei toiminut ja naru napsahti lopulta poikki. Signaalia tuon kaapelin päässä olleesta fotino kapselista ei koskaan saatu. Homma ei kuitenkaan ollut aivan totaalinen floppi, sillä taisipa nuorten inssien satelliitti työryhmä saada nimiinsä ennätyksen tuon avaruuteen avatun kaapelin pituudessa, sillä kaikesta päätellen kaapeli kuitenkin purkautui kokonaan.

Avaruuslingosta sen sijaan en tiedä mitään. Mikäs se on?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä38421
Calerae
Avaruuslingosta sen sijaan en tiedä mitään. Mikäs se on?

Se on vanha idea, jossa sopivanpituisen (muistaakseni noin 50000 km) päiväntasaajalle ankkuroidun köyden päässä on paino. Jos systeemi mitoitetan oikein, kiipeämällä köyttä 36000 km:n korkeuteen voidaan kuljettaa tavaraa synkroniradalle minimaalisella energiankulutuksella.

Tuollaisen toteuttamisen keskeinen este on se, että köydeltä vaadittaisiin massayksikköä kohti paljon suurempi kestävyys kuin millään tunnetulla materiaalilla. Viime aikoina optimistisimmat arviot hiilinanokuitujen vetolujuudesta ovat kuitenkin samaa suuruusluokkaa, siksi avaruushissi on tullut taas "muotiin". Toistaiseksi se ei kuitenkaan ole mahdollinen ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Vaaditaan enemmän nanolankatutkimusta ennen kuin voidaan todeta idea edes teoriassa mahdolliseksi.

Niin siis, kyse olikin siis avaruushissistä. No se onkin jo tutumpi juttu. Tuo linko vaan kuulosti vieraalta. Lienee rakkaalla lapsella monta nimeä.

John Carter
Seuraa 
Viestejä19904

Joo,avaruuslingon periaate on aika yksinkertainen ja ajatuksena jo vanha,mutta käytännössä sen valmistaminen on hankalaa,koska valmiiseen avaruuslinkoon tarvitaan vähintään 100 km pitkä kaapeli.

ESAn testikaapeli oli siimanohut n.30 km pitkä kaapeli, jolla tutkittiin avaruuslingon kaapelin toimintaa käytännössä(kaapeli kiertyi auki juuri suunnitelmien mukaan).Toteutuessaan avaruuslinko voisi liikutella sateliitteja esimerkiksi näin: kantoraketti veisi sateliitin kiertoradalle,jossa avaruudessa kiertävä linko tarttuisi sateliittiin ja kiepauttisi sille lisää vauhtia,jolloin heittoliike veisi lingolta energiaa ja pudottaisi sateliitin matalammalle radalle ja kun sateliitti olisi optimi pisteessä se irtosaisi lingosta ja lennähtäisi korkeammalle kiertoradalle ja lopuksi lingon aurinkopaneelien keräämän energian ja Maan magneettikentän synnyttämän sähkövirran avulla linko palaisi alkuperäiselle radalleen.

Toteutuessaan oikea kaapeli jolla olisi pituutta yli 100 km voisi viedä rahtia vaikka Kuuhun asti.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Ja miksöhän ne tuhoaa miljoonien eurojen laitteen? Tosi hienostunut laite kun ei osaa tulla ehjänä takaisin.

John Carter
Kyllähän robotit hoitavat jo Maapallolakin useimmat työtehtävät ihmistä nopeammin ja paremmin,niiden nimikin viittaa juuri työhön,joka juontuu tsekin sanasta robota eli pakkotyö.

Asian vierestä: Tuo Carel Kapekin kirja R.U.R (Rossum Universal Robots)vuodelta 1920, missä käsite "robot" aikoinaan lanseerattiin, on edelleenkin ihan lukukelpoinen. Kirja löytyy suomennettunakin kirjastoista, ainakin varastosta ellei suoraan hyllystä.

Olen miettinyt tuota robotti jutskaa, ja mielestäni marsiin ei tarvitsisi edes lähettää ihmisiä kun robotit tekevät kaiken työn * kymmenen verrattuna ihmisiin.

Tosin miehitetty alus marsiin on virstanpylväs koska mars on kauempana kuin kuu jotenka kokemus karttuu miehitettyjen pitkänmatkan alusten saralla.

Vierailija
päkäpää
Ja miksöhän ne tuhoaa miljoonien eurojen laitteen? Tosi hienostunut laite kun ei osaa tulla ehjänä takaisin.

Koska lämpökilvet, laskuvarjot, ilmatyynyt jne. ovat niin kalliita kuljettaa avaruuteen. On halvempaa rakentaa joka kerta uusi alus kuin järjestää rahtikuljetus avaruudesta Maahan.

Jeps. Hyvin meni Galileon asettuminen radalleen

Tietoviikko
Onnistunut laukaisu
[size=120:ypiqhopt]Toinen Galileo-satelliitti kiiti kiertoradalle[/size:ypiqhopt]

27.4. 14:09 Euroopan satelliittipaikannusjärjestelmä Galileon toinen testisatelliitti saavutti Maan kiertoradan onnistuneen yöllisen laukaisun jälkeen.
....
Lähde Tietoviikko: http://www.itviikko.fi/page.php?page_id ... =200811732

Pikku hiljaa hanke etenee. Jenkit eivät tietenkään siitä tykkää, mutta tarpeellistahan se Euroopalle tietenkin on. Tuossa on hyvin uutta tekniikkaa:
Tietoviikko
...
Giove-B -satelliitti sisältää muun muassa erittäin tarkan atomikellon, jollaista ei ennen ole avaruuteen lähetetty, uutistoimisto AFP kertoo. Satelliitin avulla testataan myös paikannussignaalia sekä säteilyolosuhteita kiertoradalla. ...

Giove-B laukaistiin Baikonurin
avaruuskeskuksesta.

Kuva: ESA - S. Corvaja 2008

Neutroni
Seuraa 
Viestejä38421
päkäpää
Olen miettinyt tuota robotti jutskaa, ja mielestäni marsiin ei tarvitsisi edes lähettää ihmisiä kun robotit tekevät kaiken työn * kymmenen verrattuna ihmisiin.



Siitä ei ole epäilystä, etteikö fiksuutta vaativassa ajatustyössä, kuten kenttägeologiassa, ihminen olisi täysin ylivoimainen mihinkään robottiin verrattuna. Mutta onko ihminen hintansa väärtti, on kokonaan toinen asia. Tutkimuksen alkuvaiheessa, kun luodaan yleiskuva koko planeetasta, ihmisen lähettäminen on hyödytöntä. Sitten kun planeetta tunnetaan päällisin puolin hyvin, ihmisen lähettäminen mielenkiintoisimmille alueille tulee jossain vaiheessa perustelluksi.

Tiede ei kuitenkaan ole koskaan ollut miehitetyn avaruustoiminnan tosiasiallinen peruste. Mitään planeettaa, mukaanlukien oma Kuumme, ei tunneta niin hyvin, että ihmisen lähettäminen sinne olisi tieteellisesti perusteltua. Samalla rahalla saa satoja miehittämättömiä luotaimia, jotka antavat kertaluokkia enemmän tieteellistä tietoa ja kattavamman kuvan tutkittavasta kappaleesta. Sitten voisikin olla jo ihmisen vuoro. Miehitetty avaruustoiminta on kuitenkin ennen kaikkea suurvaltojen poliittista propagandaa. Sillä osoitetaan muille, että meillä riittää miljardikaupalla rahaa tuhlattavaksi ja teknologiamme on kehittynyttä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä38421
päkäpää
Ja miksöhän ne tuhoaa miljoonien eurojen laitteen? Tosi hienostunut laite kun ei osaa tulla ehjänä takaisin.



Kiertoradalta paluu vaatii lämpökilven. Ilman sitä alus palaa ilmakehässä. Lämpökilpi painaa paljon, mikä on pois aluksen hyötykuormasta. Ilmeisesti aluksen suunnittelijat ovat laskeneet, että ottamalla enemmän tavaraa ja uhraamalla alus saadaan avaruusasemalle kuljetetun tavarakilon hinta pienemmäksi. Kantoraketti on kuitenkin hyvin kallis osa laukaisua.

John Carter
Seuraa 
Viestejä19904

Galileon paikannusjärjestelmää voidaan periaatteessa kyllä käyttää myös sotilaallisiin tarkoitusperiin,mutta sitä ei tarvitse pelätä,että se valuisi Venäjälle,sillä heillä on jo käytössään oma vastaavanlainen järjestelmä.

Sojuz-Fregat kantorakettina lienee ollut myös taloudellisin sekä teknisesti helpoin ratkaisu toimittaa Giove-B 23200 km korkeudessa sijaitsevalle radalleen.(Lopullisessa Galileo-paikannusjärjestelmässä on 27 operatiivista sekä 3 varasateliittiä.)

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1517
Neutroni

Siitä ei ole epäilystä, etteikö fiksuutta vaativassa ajatustyössä, kuten kenttägeologiassa, ihminen olisi täysin ylivoimainen mihinkään robottiin verrattuna. Mutta onko ihminen hintansa väärtti, on kokonaan toinen asia.



Jeps, ja robotit valitettavasti kirivät ihmisen etumatkaa tuossa ajatustyössä jatkuvasti umpeen. Tästä syystä pidänkin ATV:ta aivan oikeana suuntauksena.

Neutroni

Tiede ei kuitenkaan ole koskaan ollut miehitetyn avaruustoiminnan tosiasiallinen peruste. Mitään planeettaa, mukaanlukien oma Kuumme, ei tunneta niin hyvin, että ihmisen lähettäminen sinne olisi tieteellisesti perusteltua. Samalla rahalla saa satoja miehittämättömiä luotaimia, jotka antavat kertaluokkia enemmän tieteellistä tietoa ja kattavamman kuvan tutkittavasta kappaleesta. Sitten voisikin olla jo ihmisen vuoro. Miehitetty avaruustoiminta on kuitenkin ennen kaikkea suurvaltojen poliittista propagandaa. Sillä osoitetaan muille, että meillä riittää miljardikaupalla rahaa tuhlattavaksi ja teknologiamme on kehittynyttä.



Enpä voisi olla enempää samaa mieltä

John Carter
Seuraa 
Viestejä19904

Niin, ATV huoltoalus suoritti kaikki nimelliset automaatiotoiminnot kuten pitikin eli ISS:n ratakorkeuden nostamisen, ISS:n suunnanhallinnan, kuivatarvikkeiden, ilman, veden ja polttoaineen siirtämisen.Viimeisenä tehtävänään ATV toimii "roska-autona", sillä se täytetään ISS:llä syntyneillä jätteillä ja se tulee palamaan ilmakehässä jätteiden kera tuhkaksi.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Neutroni
Mutta onko ihminen hintansa väärtti, on kokonaan toinen asia. - - -
Tiede ei kuitenkaan ole koskaan ollut miehitetyn avaruustoiminnan tosiasiallinen peruste. Mitään planeettaa, mukaanlukien oma Kuumme, ei tunneta niin hyvin, että ihmisen lähettäminen sinne olisi tieteellisesti perusteltua. Samalla rahalla saa satoja miehittämättömiä luotaimia, jotka antavat kertaluokkia enemmän tieteellistä tietoa ja kattavamman kuvan tutkittavasta kappaleesta.



Totta kyllä, mutta kukapa ei haluaisi olla ensimmäisenä (tai edes sadantenaseitsemäntenätoista) vieraalla planeetalla? Minä ainakin haluaisin, vaikkakaan se ei vaikuta kovin realistiselta mahdollisuudelta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat