apuja tähtikuvion tunnistamiseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täältä varmasti löytyisi joitain taivaantutkijoita, jotka osaisivat paikallistaa tietyn tähtiryhmän. Lyhyt selvitys etsinnästä:

Olen nähnyt tämän kuvion hyvin monta kertaa, ja se on aina jotenkin kiehtonut minua ja vienyt huomioni. En ole tutustunut alkuunkaan tähtitaivaan kuvioihin, kunhan joskus ihmeissäni tuijottelen taivaalle. Nyt näin sen yllättävissä yhteyksissä pari kertaa, ja sitten vielä elokuvassa. Menin selailemaan tähtikarttoja, mutta yllätyksekseni en löytänyt mistään kohdasta mitään tämänkaltaista.

http://www.abisara.com/kuvat/tahtikuvio.jpg

Tuo on siis piirretty käsin muistikuvien perusteella. Kaksi kolmen tähden suoraa linjaa, toinen osoittaa kohti toisen keskimmäistä tähteä, lähettyvillä ei juuri muita kirkkaita tähtiä, kumpikin kolmen sarja keskenään samaa luokkaa kirkkaudessaan ja tasaetäisyydellä toisistaan. Alemmat kolme hieman lähempänä toisiaan verrattuna poikittaiseen/ylempään suoraan. Kulma noin 40-50 astetta.

Tämän luulisi olevan tuttu kokeneemmille tähtien tutkijoille. Lieneekö osa jotain isompaa tähdistöä, enkä siksi osannut sitä kartoista paikallistaa..

Kiitän avusta.

Kommentit (3)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Se on osa Orionin tähdistöä, sen vyö. Tai niin ainakin luulen.

Suomalaiset kutsuivat sitä myös Kalevan miekaksi. Tai Väinämöisen viikatteeksi.

Tuossa pystyakselilla olevan kolmen tähden keskellä on muistaakseni hevosenpääsumu.

Seuraamalla noita kolmea vaakatasossa olevaa tähteä horisonttiin päin niin löydät kirkkaan Siriuksen.

Vierailija
Barbaari
Se on osa Orionin tähdistöä, sen vyö. Tai niin ainakin luulen.

Suomalaiset kutsuivat sitä myös Kalevan miekaksi. Tai Väinämöisen viikatteeksi.

Tuossa pystyakselilla olevan kolmen tähden keskellä on muistaakseni hevosenpääsumu.

Seuraamalla noita kolmea vaakatasossa olevaa tähteä horisonttiin päin niin löydät kirkkaan Siriuksen.

Kuten Barbaari asian sanoikin, kyseessä on Orionin vyö ja miekka. Sen verran korjaan, että Seston piirroksessa oleva kolmen pystyakselilla olevista tähdistä keskimmäinen ei ole tähti vaan Orionin suuri kaasusumu. Tämä sumu näkyy Barbaari liittämässä kuvassa punertavan sumu täplänä Orionin vyön alapuolella.

Hevosenpääsumu on myös Orionin vyön alueella, mutta se sijaitsee vyön vasemman puoleisen tähden vieressä. (Se ei näy kuvassa.)

Uusimmat

Suosituimmat