Autojen väistämisvelvollisuus suojateillä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Näinhän se on että jalankulkijoilla on oikeus esteettömään suojatien ylitykseen ja autojen pitää pysähtyä odottamaan jos jalankulkija on jo astunut suojatielle.

Mutta miksi? Muistan että joku oli kirjoittanut johonkin lehteen jonkun jutun asiasta siihen tyyliin että ihmisten pitäisi puolustaa tätä oikeuttaan enemmän ja melkeinpä hyppiä autojen eteen jotta nämä alkaisivat kunnioittaa jalankulkijoiden oikeutta suojatien ylitykseen. Minusta tämä on ihan naurettavaa.

Kuvitellaan tilanne että auto ja jalankulkija lähestyvät samaa suojatietä. Jalankulkija ehtisi ensin, ja näin hän myös tekee, kävelee siitä. Auto joutuu jarruttamaan. Kaksi tonnia terästä hidastaa vauhdin 60km/h -> 0km/h, eikä vain tuo auto, vaan ehkä myös sen perässä tuleva ja sen perässä.. koko jono saattaa pysähtyä. Yhteensä siis kymmenen tonnia terästä tekee tämän pysähdyksen. Sitten ne joutuvat kiihdyttämään uudelleen 0km/h -> 50-60km/h. Siihen menee energiaa.

Sen sijaan, jos tämä vitun toope jalankulkija olisi jäänyt odottamaan viideksi sekunniksi, tuo jono olisi päässyt menemään vauhtiaan hiljentämättä. Energiaa tässä tapauksessa olisi hävinnyt mitättömän vähän, ei käytännössä yhtään. On ihan eri asia pysäyttää 70 kilon keho kuin kymmenien tonnien rautakaaos. Eivät junatkaan pysähdy odottamaan jokaista autoa rautatien yli ja jatka matkaansa vasta tämän jälkeen.

En tiedä miten paljon tälläinen pieni seikka vaikuttaa esimerkiksi kasvihuoneilmiöön tai bensankulutukseen yksilöiden taloutta ajatellen, mutta sanomattakin on selvää että olisi paljon paljon kätevämpää kun ihmiset odottaisivat sen 5 sekuntia rauhassa ja antaisivat autojen mennä. Kenelläkään ei voi olla niin pahuksen kiire, varsinkaan jos kävelee. Voi sitten kävellä aavistuksen reippaammin hetken aikaa niin saa tuon menetetyn kallisarvoisen ajan takaisin. Energian kulumisesta ihmisruumiissa ei edes ole haittaa, päinvastoin. Useimmille se tekee ihan hyvää.

Ei tällä asialla varmaan paljoa merkitystä sinänsä ole, mutta minua vain ärsyttää, kyse on periaatteista.

くそっ!

Kommentit (6)

Vierailija

Kyllä minä voin hidastaa ja päästää jalankulkijan ensin. Monta kertaa jalankulkija kuitenkin jää kuikuilemaan sinne tien reunaan eikä tule yli. Tästä syystä en pysähdy ennen suojatietä, paitsi jos kävelijä on selkeästi aikomassa ylittää tien. Ja eikös lakikin sano niin, että jos kävelijä on tulossa suojatielle, niin pitää päästää, mutta muuten ei tarvitse.

Sama juttu on risteyksissä. Jos tulet risteykseen ja haluat päästää risteykseen tulevan auton ensin ennen kuin itse käännyt, niin tietenkin se toinen auto alkaa hidastelemaan. Tästä syystä ajan aina reippaasti risteykseen, ettei tarvitse odottaa hidastelijoita.

Vierailija

Romani-Manne ajoi taksilla maalta kaupunkiin. Auto oli Mersu. Manne kysyi kuskilta:
- Hai, mikä tuo tähtimerkki on tuos siun autois keulassa?
Taksari ajatteli olla vähän leikkisä ja vastasi:
- Se on tähtäinmerkki. Minä yritän sen avulla osua jalankulkijoihin.
Manne tyytyi selitykseen. Jonkun ajan kuluttua taksi saapui kaupunkiin ja kuinka ollakaan, eräällä suojatiellä huolimaton jalankulkija oli vähällä jäädä taksin alle, mutta taksimies sai nipin napin väistettyä; samalla hetkellä kuului kova kolahdus.
Taksinkuljettaja pysäytti auton ja kääntyi katsomaan taakse:
- Mikä kolahti?
Manne vastasi:
- Hai, sie tähtäsit vähän huonosti, mut onneksi mie sain ovella lyötyy!

Vierailija

Olenpas nähnyt kaksi tapausta, joissa jalankulkija aiheutti kiuikuilullaan ketjukolarin. Homma toimii näin. Ollaan lähtevinään ja jono seisahtuu, sitten ootellaan ja kun jono lähtee niin sitten rynnätään suojatiellä ja kallis muovi kolisee.

Toisaalta, jos ajaa jalankulkijan yli, niin mitä tuo nyt sitten. Pieni sakko ja vakuutusyhtiö korvaa auton naarmut (jos on kasko).

Vierailija

Olen miettinyt samaa, ja pienempien pitäisi aina väistää isompia käytännön syistä.

Tosin voisin kuvitella tästä seuraavan joitain ongelmia, koska esimerkiksi liikenteessä on myös pieniä lapsia jotka eivät välttämättä ajattele asiaa, ja autoilijoiden tulisi olla varuillaan siksi ihmisten takia.

Uusimmat

Suosituimmat