Vesivärit

Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Jokainen varmaan tuntee ne koululaisen vesivärit. Niissä on kuusi värinappia, kaksi punaisen, keltaisen ja sinisen sävyä. Ostin tuollaiset lapsille, ja tulin siinä miettineeksi asiaa, joka jo kouluaikoina ihmetytti. Miksi ihmeessä ne värit on valittu niin kuin ne on? Onko siinä joku syvällisempi taiteellinen taka-ajatus, vai tehdäänkö vain lasten elämä hankalammaksi. En ihan heti näe, miksi kolmea väriä ei voisi korvata vaikka mustalla, vihreällä ja valkoisella, mikä antaisi paljon enemmän sekoitusmahdollisuuksia. Ainakin minun on vaikea nähdä, että tuossa korvauksessa mahdollisesti saavuttamattomiksi jäävät perusvärien vivahteet olisivat jossain suhteessa tärkeämpiä kuin vaikka mustan ja harmaan eri sävyt, joita ei voi standardipigmenttisarjalla tuottaa.

Kommentit (6)

Vierailija

No ainakin siinä on päävärit (sininen, punainen ja keltainen) ja niiden kylmät ja lämpimät versiot. Näin olen asian ymmärtänyt. Ilmeisesti tarvitaan nimenomaan joko kylmä tai lämmin väri, että voidaan sekoittaa niitä välissä olevia värejä. Eli jos on vain lämpimät versiot niin jotain tiettyä väliväriä ei voi tehdä. Ainakaan kunnolla.

Vaaleampaa saa lisäämällä vettä ja tummempaa saa lisäämällä väriä, eli periaatteessa taitava maalari ei mustaa ja valkoista tarvitse. Kai se myös säästää kustannuksissa kun tehdään vain kuusi nappia väreihin eikä sitä kahdeksaa (jos siis musta ja valkoinen olisi mukana).

Ja tämä tieto on tosiaan hatara muistikuva siitä, kun opettaja joskus ala-asteella asian selitti.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni
Jokainen varmaan tuntee ne koululaisen vesivärit. Niissä on kuusi värinappia, kaksi punaisen, keltaisen ja sinisen sävyä. Ostin tuollaiset lapsille, ja tulin siinä miettineeksi asiaa, joka jo kouluaikoina ihmetytti. Miksi ihmeessä ne värit on valittu niin kuin ne on? Onko siinä joku syvällisempi taiteellinen taka-ajatus, vai tehdäänkö vain lasten elämä hankalammaksi. En ihan heti näe, miksi kolmea väriä ei voisi korvata vaikka mustalla, vihreällä ja valkoisella, mikä antaisi paljon enemmän sekoitusmahdollisuuksia. Ainakin minun on vaikea nähdä, että tuossa korvauksessa mahdollisesti saavuttamattomiksi jäävät perusvärien vivahteet olisivat jossain suhteessa tärkeämpiä kuin vaikka mustan ja harmaan eri sävyt, joita ei voi standardipigmenttisarjalla tuottaa.

Pitää myös olla peiteväriä se on sellainen sillä saa enemmän sävyjä ja vahvuutta väriin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Neutroni
Jokainen varmaan tuntee ne koululaisen vesivärit. Niissä on kuusi värinappia, kaksi punaisen, keltaisen ja sinisen sävyä. Ostin tuollaiset lapsille, ja tulin siinä miettineeksi asiaa, joka jo kouluaikoina ihmetytti. Miksi ihmeessä ne värit on valittu niin kuin ne on? Onko siinä joku syvällisempi taiteellinen taka-ajatus, vai tehdäänkö vain lasten elämä hankalammaksi. En ihan heti näe, miksi kolmea väriä ei voisi korvata vaikka mustalla, vihreällä ja valkoisella, mikä antaisi paljon enemmän sekoitusmahdollisuuksia. Ainakin minun on vaikea nähdä, että tuossa korvauksessa mahdollisesti saavuttamattomiksi jäävät perusvärien vivahteet olisivat jossain suhteessa tärkeämpiä kuin vaikka mustan ja harmaan eri sävyt, joita ei voi standardipigmenttisarjalla tuottaa.

Musta ja valkoinen ei ole väri. Vihreää saa kuin sekoittaa niitä värejä, en muista mistä vihreää tuli. Myös peiteväri on tärkeä, koska sillä saa vahvuutta ja erinlaisia sävyjä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
maielle
No ainakin siinä on päävärit (sininen, punainen ja keltainen) ja niiden kylmät ja lämpimät versiot. Näin olen asian ymmärtänyt. Ilmeisesti tarvitaan nimenomaan joko kylmä tai lämmin väri, että voidaan sekoittaa niitä välissä olevia värejä. Eli jos on vain lämpimät versiot niin jotain tiettyä väliväriä ei voi tehdä. Ainakaan kunnolla.



Kyllä kylmiä ja lämpimiä värejä voidan tuottaa sekoittamalla kolmea pigmenttiä. Esimerkiksi painotuotteissa kaikki värit tuotetaan syaanin (sinivihreä), magentan (punaisen ja violetin välistä), keltaisen ja mustan avulla. Ihan hyvin lehtiin saadaan niin kylmiä kuin lämpimiä värejä. Kylmyys ja lämpimyys eivät ole perustavanlaatuisia spektraalisia ominaisuuksia, jotka vaatisivat pigmenteiltä jotain erityisiä heijastusominaisuuuksia, vaan enemmän opittu tapa kokea värejä.

Vaaleampaa saa lisäämällä vettä ja tummempaa saa lisäämällä väriä, eli periaatteessa taitava maalari ei mustaa ja valkoista tarvitse. Kai se myös säästää kustannuksissa kun tehdään vain kuusi nappia väreihin eikä sitä kahdeksaa (jos siis musta ja valkoinen olisi mukana).

Väriä lisäämällä ei saa tummempaa sävyä kuin se värinappi. Hyvin tummat, samoin mustan ja harmaan sävyt ovat mahdottomia (koska ne edellyttävät heijastusspektriä, jota ei voi luoda pigmenttien spektrien lineaarikombinaationa (eli niitä sekoittamalla)), olkoonpa sekoittamassa kuka tahansa. Taitava maalari voi kyllä muulla värienkäytöllä saada luotua vaikutelman siitä, että se ruskea on mustempaa kuin onkaan, mutta kouluopetuksessa sellainen tuskin on tavoitteena. No, ei koululaisten porsastelut tietysti kaadu gamutin (saavutettavissa oleva värialue) suppeuteenkaan.

Uusimmat

Suosituimmat