Miksi käsitys kylmästä nuhan aiheuttajana pysyy sitkeästi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luulisi kaikkien tietävän että flunssaan ei voi sairastua pelkästä kylmästä. Miksi tämä käsitys kuitenkin istuu sitkeästi ihmisissä? Varsinkin vanhempi sukupolvi jaksaa aina muistuttaa siitä, että pitää pukeutua lämpimästi ja suojata kaula, ettei vilustu. Ja kylmässä kun istuu niin voi tulla kuulemma virtsarakontulehdus. Myös useat ihan koulun biologianopinnot käyneet nuoremmatkin ihmiset tästä puhuvat.

Onko näissä väitteissä minkäänlaista perää vai onko se vain vanhanaikaista tietoa? Eli voiko kylmä tai kosteus vaikuttaa jollain tavoin esim. herkistävästi?

Itse sanoisin ettei voi, mutta kun isäni kävi ankarasti väittämään vastaan, aloin miettiä, josko tässä olisi jotain taustalla. Hänen ah-niin-loistava tieteellinen perustelunsa oli se, että kylmässä nenä alkaa vuotaa.

Tiedän Tyhmä kysymys, mutta pakko tähän nyt on joku "virallisempi" ja "fiksumpi" vastaus saada että pääsen väittämään vastaan (tai sitten muuttamaan omia käsityksiäni -.-)

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Tiedelehessähä tuosta oli juttua, kylmä ilma on usein kuivaa joten virukset leviää helpommin siinä tilassa.
Joten jos jonku nuhasen kanssa alat pistään keskusteluksi ulkona niin aika hyvät tsänssit että ite sairastut.

Niih ja varmaa se myös rinnastetaan siihe että kylmässä tosiaanki alkaa nenä vuotaan, niinkuin nuhassaki :p

EDIT: Niih, pukeudu lämpimästi.. voishan kuvitella että jos kulkee kesähepeneissä ulkona, kuluttaa keho enemmän energiaa lämmöntuottamiseen kuin virusten torjuntaan.. noh silkka teoria..

Siis tietysti lämpimissä ettei tuu kylmä, mut virusten osalta.

Vierailija

Kylmällä ihmiset hakeutuvat enemmän sisätiloihin, jolloin tartunnankin saanti helpottuu.

Kylmästressi tuntuu usein flunssaiselta ololta. Toisaalta kylmässä oleilu karaisee nuhailuakin vastaan, kuten avanto-uinnissa käy.

Vierailija
Mandix
Tiedelehessähä tuosta oli juttua, kylmä ilma on usein kuivaa joten virukset leviää helpommin siinä tilassa.
Joten jos jonku nuhasen kanssa alat pistään keskusteluksi ulkona niin aika hyvät tsänssit että ite sairastut.

Niih ja varmaa se myös rinnastetaan siihe että kylmässä tosiaanki alkaa nenä vuotaan, niinkuin nuhassaki :p

EDIT: Niih, pukeudu lämpimästi.. voishan kuvitella että jos kulkee kesähepeneissä ulkona, kuluttaa keho enemmän energiaa lämmöntuottamiseen kuin virusten torjuntaan.. noh silkka teoria..

Siis tietysti lämpimissä ettei tuu kylmä, mut virusten osalta.

Kuume on kehon tapa puolustatua bakteereja ja viruksia vastaan. Toisin sanoen, bakteerit ja virukset viihtyvät paremmin kun ruumiinlämpö on alhainen, ja kylmä ilmahan laskee ruumiinlämpöä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Muistaakseni jossain on ihan sanottu että pintaverenkierron jäähtyminen kylmyyden takia laskee vastustuskykyä ja sairastumisen riski kasvaa, mutta en sitten tiedä onko tämä totta. Ainakin minä sain rajun inluenssan tai vastaavan kun kävelin liian huonosti varustautuneena kovassa lumituiskeessa ja pääni kastui ja palelin. Tiesin jo sillä hetkellä että huomenna olen kovin kipeä, eikä sille varmasti mahda mitään. Olinkin sitten seuraavana päivänä todella kipeä. Ja viikon siitä eteenpäin varmaan. Eli kyllä kylmyys ainakin jotain tosiaan tekee.

くそっ!

Vierailija

Tekee tai sitten on taas kyseessä se efekti että kaksi asiaa yhdistetään "maalaisjärjellä".

Itse aloin miettiä asiaa joskus muutama kuukausi sitten kun kerrassaan luotettava tieteellinen lähde *köh köh* eli Brainiac-ohjelma pisti miehen uimaan kylmässä ja juoksentelemaan kylmällä säällä (no ei pakkasta kyllä ollut) uikkareissa. Eikä tosiaan mitään tautia tullut kun ei mies ollut mitään tartuntaa saanut.

Sen kyllä olen huomannut että kurkku on aamulla käsittämättömän kipeä jos nukkuu ikkuna auki. Ei kuitenkaan yskää tai mitään muuta varsinaiseen tautiin viittaavaa. Tälläkin varmaan perustellaan kylmyyden vaikutusta "taudinaiheuttajana". Tietääkö kukaan mistä tämä sitten johtuu?

Vierailija
maielle
Tekee tai sitten on taas kyseessä se efekti että kaksi asiaa yhdistetään "maalaisjärjellä".

Itse aloin miettiä asiaa joskus muutama kuukausi sitten kun kerrassaan luotettava tieteellinen lähde *köh köh* eli Brainiac-ohjelma pisti miehen uimaan kylmässä ja juoksentelemaan kylmällä säällä (no ei pakkasta kyllä ollut) uikkareissa. Eikä tosiaan mitään tautia tullut kun ei mies ollut mitään tartuntaa saanut.

Sen kyllä olen huomannut että kurkku on aamulla käsittämättömän kipeä jos nukkuu ikkuna auki. Ei kuitenkaan yskää tai mitään muuta varsinaiseen tautiin viittaavaa. Tälläkin varmaan perustellaan kylmyyden vaikutusta "taudinaiheuttajana". Tietääkö kukaan mistä tämä sitten johtuu?

Ei pelkkä kylmä vielä tautia aiheuta, vaan bakteerit/virukset ja kylmä yhdessä. Bakteerit ja virukset viihtyvät paremmin kun ruumiinlämpö on alhaisempi. Eli ensin pitää saada tartunta ja sitten kylmä aktivoi sen tartunnan, muuten on ns. oireeton taudinkantaja.

Vierailija
Moses Leone
Ei pelkkä kylmä vielä tautia aiheuta, vaan bakteerit/virukset ja kylmä yhdessä. Bakteerit ja virukset viihtyvät paremmin kun ruumiinlämpö on alhaisempi. Eli ensin pitää saada tartunta ja sitten kylmä aktivoi sen tartunnan, muuten on ns. oireeton taudinkantaja.

Eli meinaat että kehossa voi olla virus tai bakteeri eikä sitä kuitenkaan sairastu, koska ei ole ollut kylmässä? Kuulostaa ihan jännältä, kun en tästä ole aiemmin kuullut. Kyllähän sitä silti voi sairastua, vaikkei viettäisikään aikaa pakkasessa. Eikö?

Vierailija
maielle
Moses Leone

Eli meinaat että kehossa voi olla virus tai bakteeri eikä sitä kuitenkaan sairastu, koska ei ole ollut kylmässä? Kuulostaa ihan jännältä, kun en tästä ole aiemmin kuullut. Kyllähän sitä silti voi sairastua, vaikkei viettäisikään aikaa pakkasessa. Eikö?
Ihminen voi kantaa piilevää tuberkuloosipakteeria vaikkapa 70 - 80 v ja kun vanhuus vie vastustuskyvyn, niin sitten hän siihen sairastuu.

Vierailija
maielle
Moses Leone

Itse olen paljon useammin talvella flunssainen! ja lisäksi siitä on koulukirjoissani mustaa valkoisella joten uskon mieluummin kokemuksia ja asiantuntioita kuin asiasta läheskään mitään tietämätöntä (ei millään pahalla).
Sairastua voi vaikka ei olekaan pakkasessa. Kylmä muistaakseni heikentää elimistön puolustuskykyä jollain tavalla.

Vierailija

Eikös ole mahdollista kasvattaa vastustuskyky? Avantouinti, kylmän veden päälle kaato joka aamu? Mitä vaikutusta sillä saadaan? Immuunijärjestelmän vahvistuksen?

Vierailija
Dost
Eikös ole mahdollista kasvattaa vastustuskyky? Avantouinti, kylmän veden päälle kaato joka aamu? Mitä vaikutusta sillä saadaan? Immuunijärjestelmän vahvistuksen?

Joo, onhan niitä "jäämiehiä" monesti telkassakin nähnyt.

Vierailija
Mandix

Mun käsittääkseni kunnon pakkasilla ei kukaan sairastu flunssaan vaan se iskee, kun lämpötila on nollan tienoilla ja keli kostea.

Mokomakin
Ei siitä olekkaan kyse, vaan siitä, että kun tulee vilu ja paleltuu, vastustuskyky heikkenee.

Juuri näin luulen ma.

Vierailija

Tutkimustietoa mulla ei ole, mutta oma kokemukseni on kyllä ihan selkeä: sairastun flunssaan aina silloin, kun ilma kylmenee yhtäkkiä ja lisäksi joudun tekemään jotain rasittavaa. Useimmin tämä tapahtuu joulu- ja tammikuussa, mutta joskus jo syksyllä. Rasittavaa tekemistä on esim. muuttotouhut ja matkustelu. Ja varsinkin, jos sitten matkan päässä pitää olla samassa tilassa suuren ihmismäärän kanssa, niin varmasti saa tartunnan. Ilman kylmetessä pitäisi saada olla kotona tekemättä juuri mitään, ehkä silloin voisi välttyä taudilta.

Ikinä en ole kesällä tai yli +15 asteen ulkolämpötilassa saanut flunssaa, vaikka olisin muuten tehnyt jotain rasittavaa tai stressaavaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

No kuinkas sitten tämä kylmä ja kosteus -juttu kun on kesäflunssa? Itselläni on ollut parina kesänä oikein sänkyynkaatava räkätauti helteiden aikaan. Siihen ei ainakaan ole kylmyys ja koleus syynä. Tänä talvena olen päässyt helpolla, helmikuussa vain yksi yskän poikanen

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat