Ajatus on valmis, onko ihminen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaikkia uskontoja yhdistää pyrkimys parempaan elämään, silti ihmiset tappavat toisiaan, tuhoavat kulttuureja ja sotivat oman uskontonsa paremmuuden puolesta ilmeisesti hamaan hautaansa asti. Ajatus uskontojen yhtäläisyyksistä on vähintään 560 vuotta vanha.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Giovanni_P ... _Mirandola

Sivut

Kommentit (33)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Eivät uskonnot pyri parempaan elämään, vaan siihen, että taisteluiden ja kärsimyksen kautta jalostuneet ihmiset pääsevät parempaan elämään kuoleman jälkeen.

HenriViljanen
Kaikkia uskontoja yhdistää pyrkimys parempaan elämään, silti ihmiset tappavat toisiaan, tuhoavat kulttuureja ja sotivat oman uskontonsa paremmuuden puolesta ilmeisesti hamaan hautaansa asti.
Vierailija

Buddhalaisuushan ei monien mielestä ole lainkaan uskonto, vaikka siihenkin liittyy ns. pyhiä tekstejä ja legenda prinssi Gautamasta. Buddhalaisuus on myös vanhempi kuin kristiusko ja islaminusko. Mulla on oma teoria siitä miten juuri Buddhan filosofia on matkustanut ympäri maailman ja ollut pohjana sekä kristinuskoon että islaminuskoon.

Vierailija

Uskonnot ovat ajatuksenakin kammottavia, rakenteellisesti. Uskonto on perusmuodoltaan jo sellaista, ettei sitä voi toteuttaa hyvin. Siksi se buddhalaisuuskaan ei ole niin ihanaa.

Vierailija

"Eivät uskonnot pyri parempaan elämään, vaan siihen, että taisteluiden ja kärsimyksen kautta jalostuneet ihmiset pääsevät parempaan elämään kuoleman jälkeen."

Miksi sitten esittää toivomus ettei yksikään kansa sotataitoja harjoittelisi?

Vierailija

Ei uskontoja pidä ottaa kirjaimellisesti, vaan lähestyä filosofiselta kannalta. Vähän niinku isi sanois, että älä vittuile isommilles...

Vierailija

On ehkä hyvä muistaa myös, että jokainen pyrkii tyrkyttämään omia uskomuksiaan toisille.
Niinpä uskonnot vain kilpailevat keskenään, minun uskoni on toki parempi kuin sinun.
Tiede on vähän samoin, toki minä tiedän enemmän, tai paremmin kuin sinä.
Tuo ongelma onkin aina, minä, minä minun uskoni, uskomukseni.

Uskonnot ovat vain linnakkeita, jonka suojiin pukeudutaan, ja niiden dogmien mukaan eletään.

Vierailija

Uskonnon tyrkyttäminen johtuu yleensä pelosta ja vallanhimosta. Elämän perusasioiden jälkipolville välittäminen taas on koko evoluution perusta.

Vierailija

Niin valtaa, politiikkaa, kulttuuria, ja kaikkea tuota, on organisoitu uskonto.
Kaikki uskonnot kuitenkin ruokkivat tuota minää, joka kuvittelee olevansa jotain pysyvää, ja jatkuvansa vielä kuoleman jälkeenkin.

Ongelma on aina minä joka pyrkii olemaan jotain, tai tulevansa joksikin.

Minä on kuitenkin vain maailman reaktio, muuten se on pelkkä harhakuva, joka ilmenee vain yhteydessä johonkin.

Vierailija

Mun mummoni opetti: Jumalaa rankasee... Mulle se tarkottaa, että sitä saa mitä tilaa... Mun minä on ihmisyys, ehkä pelkkä elämä itsessään. Tämä on uskonnon tarkoitus.. yrittää opettaa lapsia välttämään ne suurimmat karikot.

Vierailija

Niin siis tyrkyttäminen on vaan jäsenten keräämistä... filosofian opettaminen on jotain muuta. Siksi jäseniä kerätään ala-asteella ja filosofiaa opetetaan ehkä se yks pakollinen kurssi, jos menee lukioon... Paljon on mätää.

Vierailija

Vastaus alkuperäiseen otsikkoon.

Ihminen ja ajatus eivät ole koskaan valmiit. Paskalla on silti välillä käytävä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat