Korkeusmittari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä olen omassa päässäni koettanut arvuutella sitä miten lentokoneiden korkeusmittari toimii.
Tuo Wikipedian selite on varmaan kohdallaan, mutta muistini mukaan noita korkeusmittareita oli hyvinkin vanhoissa lentokoneissa ja silloin nuo Wikin mainitsemat hienot mittauskeinot eivät olleet vielä käytössä.

Siis: Miten lentokoneiden korkeusmittarit toimivat?

Wikipedia:
"Korkeusmittarilla mitataan korkeutta haluttuun referenssitasoon verrattuna. Tyypillinen referenssitaso on keskimääräinen merenpinnan korkeus, mutta esimerkiksi ilmailussa käytetään korkeuden mittausta koneen lähtö- tai kohdekentän pinnan korkeuteen verrattuna.

Korkeusmittarin toimintaperiaatteita on kolme ryhmää. Mukana kuljetettavat laitteet perustuvat joko GPS-paikannukseen, ilmanpaineen mittaamiseen tai näiden yhdistelmään. On tyypillistä, että absoluuttinen korkeus (esim. lenkin lähtöpiste) määritetään GPS:n avulla, ja muutoksen tähän painemittauksen avulla.[1] Kolmas menetelmä perustuu teodoliitteihin ja trigonometriaan, jossa kolmion yksi sivu voidaan laskea toisen sivun ja kulmien avulla. Tätä käytetään perinteisesti maanmittauksessa, esimerkiksi tielinjojen suunnittelussa ja arkeologisten kohteiden kartoituksessa. Teodoliitin rinnalla käytetään myös takymetria ja vaaituslaitteita."

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Vanhoissa koneissa ei ollut muuta keinoa kuin ilmanpaineeseen perustuva menetelmä. Siis U:n muotoinen putki missä on nestettä. Lämpötillan vakioimiseksi on käytetty termospulloa. Lämpöhän vaikuttaa paineeseen. Koska lentokoneessa voi olla pakkasta, neste on ollut alkoholia.
Korkeustieto on pitänyt kalibroida johonkin tasoon ja kun kentän korkeus on tiedetty, niin siihen. Ilmanpaineen vaihtelu aiheuttaa lisää kalibroinnin tarvetta.

Vierailija

Joo. Aikoinaan korkeusmittarit kalibroitiin lähtökentällä. Perustui ilmanpaineeseen, ja sitä piti sitten säätää lennon aikana, varsinki laskeutumisvaiheessa. Oli todella epäluotettava. Lähetymislennot tehtiikin aikoinaan vain näköhavainnoin.

Nyt korkeusmittaustutkat hoitavat homman. Aluelennonjohdot näkevät tutkillaan myös koneen lentokorkeuden, jos jotain häikkiä tulis. ILS järjestelmä, ainakin hävittäjä puolella, ohjaavat vaikkapa automaattisesti alas kentälle. Lähestymistutkat ovat sitten tarkempia.

En enää tiedä noista sillain enempää, mitä nyt Ilmavoimien Koelentueen järjestelmistä. Harmia tuottivat käristyneet linnut, jotka osuivat tutkan keilaan. Yritettiin kaikenlaisia häritsimiä. Ei auttanut.

Vierailija

Matalapaine (säätila) antaa korkeuslukemaksi 50m ja korkeapaine ( säätila) 50m, kuinka paljon korkeuseroja tuolloin todellisuudessa noilla on? Oletetaan, että kyseessä on normaali säätilan muuttuminen.
Onko noilla eroilla mitään merkitystä?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

On noilla merkitystä, siksi koneen mittari nollataan lähtökentällä (ja pyritään asettamaan tulokentän paine ennen saapumista).
Kellossani on korkeusmittari ja siinä korkeus vaihtelee muutaman sata metriä voimakkaiden matala- ja korkeapaineiden aikana (yleensä +- 100m, joskus enemmänkin). Ei muuta kun kaivamaan painetaulukot ja vertaamaan niitä ilmanpainetilastoihin..

markent
Matalapaine (säätila) antaa korkeuslukemaksi 50m ja korkeapaine ( säätila) 50m, kuinka paljon korkeuseroja tuolloin todellisuudessa noilla on? Oletetaan, että kyseessä on normaali säätilan muuttuminen.
Onko noilla eroilla mitään merkitystä?
Vierailija

markent kirjoitti:
"Matalapaine (säätila) antaa korkeuslukemaksi 50m ja korkeapaine ( säätila) 50m, kuinka paljon korkeuseroja tuolloin todellisuudessa noilla on? Oletetaan, että kyseessä on normaali säätilan muuttuminen.
Onko noilla eroilla mitään merkitystä?"

Denzil Dexter:
"On noilla merkitystä, siksi koneen mittari nollataan lähtökentällä (ja pyritään asettamaan tulokentän paine ennen saapumista).
Kellossani on korkeusmittari ja siinä korkeus vaihtelee muutaman sata metriä voimakkaiden matala- ja korkeapaineiden aikana (yleensä +- 100m, joskus enemmänkin). Ei muuta kun kaivamaan painetaulukot ja vertaamaan niitä ilmanpainetilastoihin.."

Nyt ollaan jo lähellä sitä, mitä minä ajoin kysymykselläni takaa. Alkujaan tiesin vain, ettei lentokoneen korkeutta luotilangalla mitata, mutta nyt jo on logaritmitkin käytettävissä...hienoa!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Lassi
Joo. Aikoinaan korkeusmittarit kalibroitiin lähtökentällä. Perustui ilmanpaineeseen, ja sitä piti sitten säätää lennon aikana, varsinki laskeutumisvaiheessa. Oli todella epäluotettava. Lähetymislennot tehtiikin aikoinaan vain näköhavainnoin.

Viime vuonna olin Alpeilla hekikopterin kyyditettävänä - pilotin vieressä. Ja kyllä siinäkin lähtövalmisteluissa korkeusmittari nollattiin.

Ei muuten näyttänyt mitenkään yksinkertaiselta tuo lennon esivalmistelu - pilotti kaivoi jopa jonkun ohjekirjankin yhdessä vaiheessa esiin tarkistaaksensa siitä jotain:

Huippu pilotti - ei kai sinne muita vaativiin oloihin lentämään päästetäkään.

Tuossa näkyy muuten kopterin tunnuskin, jolla löytyy googlettamalla jonkin verran kuviakin.

Vierailija
markent
Nyt ollaan jo lähellä sitä, mitä minä ajoin kysymykselläni takaa. Alkujaan tiesin vain, ettei lentokoneen korkeutta luotilangalla mitata, mutta nyt jo on logaritmitkin käytettävissä...hienoa!
Mitä ihmettä. Minähän jo tämän ketjun neljännessä viestissä kerroin, miten hommat hoituivat, ja hoituvat nyt. Etkö lue, vai et halua ymmärtää

Ei ne risteilyohjuksetkaan siitä vaan luotilangoilla, saatika ilmanpainemittareilla lentele. Niillä on tutkat eteen kauas, sekä alas, jotka luotaavat korkeutta. Ties mitä on. No ainakin GPS.

Volitans
Viime vuonna olin Alpeilla hekikopterin kyyditettävänä - pilotin vieressä. Ja kyllä siinäkin lähtövalmisteluissa korkeusmittari nollattiin.

Ei muuten näyttänyt mitenkään yksinkertaiselta tuo lennon esivalmistelu - pilotti kaivoi jopa jonkun ohjekirjankin yhdessä vaiheessa esiin tarkistaaksensa siitä jotain:
-- naps kuva pois ---
Huippu pilotti - ei kai sinne muita vaativiin oloihin lentämään päästetäkään.
Tuossa näkyy muuten kopterin tunnuskin, jolla löytyy googlettamalla jonkin verran kuviakin.

Aivan. Koptereilla onkin eri järjestelmät. Siinä on aikaa miettiäkin. Ei n. 350 km/h tunnissa laskeutuvalla hävittäjällentäjällä ole aikaa miettiä. Pitää luottaa mittareihin. Tutkaan. Onhan noita tapauksia ollut, että ihan mittarien varassa on pitänyt laskeutua. Pitää luottaa järjestelmään. Pari hävitäjää pelasti Hallin lentokentälläkin turvaverkko. Ja varmasti tiedän mistä kirjoitan.

ps. Ei mittaria nollattu, vaan se kalibroitiin sen lentoonlähtöpaikan ilmanpaineeseen. Lennonjohto yrittää antaa pilotille tietoja, missä mikänenkin ilmanpaine on. Todella epäluotettavaa. Oletko koskaan kuulut sitä informatiota, mitä lennonjohtajat antavat lentäjille. Minä olen.

Vierailija

Lassi:
"Mitä ihmettä. Minähän jo tämän ketjun neljännessä viestissä kerroin, miten hommat hoituivat, ja hoituvat nyt. Etkö lue, vai et halua ymmärtää "

Parhaalla tahdollani minä yritän sinua ymmärtää, mutta toisinaan se on minulle niin vaikeata...
Ihan hyvä sinä silti olet.

Denzil Dexter toi esille käytännön esimerkin ja se pani vipinää minun aivomassani välittäjäaineisiini.

Tummennus minun:
Denzil Dexter:
"Kellossani on korkeusmittari ja siinä korkeus vaihtelee muutaman sata metriä voimakkaiden matala- ja korkeapaineiden aikana (yleensä +- 100m, joskus enemmänkin). Ei muuta kun kaivamaan painetaulukot ja vertaamaan niitä ilmanpainetilastoihin..""

Vierailija

Vai niin. Satun vaan tietämään noi jutut. Yli 12 vuotta Ilmavoimissa. En ehkä osaa selittää kaikkea sillain "kansantajuisesti". Parantamisen varaa siis on artikuloinissa. Olkoot.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Lassi

ps. Ei mittaria nollattu, vaan se kalibroitiin sen lentoonlähtöpaikan ilmanpaineeseen. Lennonjohto yrittää antaa pilotille tietoja, missä mikänenkin ilmanpaine on. Todella epäluotettavaa. Oletko koskaan kuulut sitä informatiota, mitä lennonjohtajat antavat lentäjille. Minä olen.

No niinpä tietenkin. Eihän sitä neljässä kilometrissä kannata nollatakaan. Oleellista on kuitenkin tietää korkeusasema lähtö/oletettuun laskeutumispaikkaan.

Varmuus on paras - vanhat konstit toimivat vieläkin, vaikka nykytekniikka pettäisi.

Olen minä jotain kuullut, olen itse lentänytkin muutamia tunteja - lennonjohdon kanssa ei ole tarvinnut keskustella.

Vierailija

Mitä noihin "muinaisiin" ilmanpaine mittareihin tulee niin muistaakseni noissa on tietyn sisäisen ilmanpaineen omaava kotelo jonka muoto muuttuu riippuen ulkoisesta ilmanpaineesta. Tuo muutos sitten välitetetään mittarille...

Mitä tuohon muinaisuuteen tulee niin kyllä niitä käytetään pienkoneissa ihan vakioisesti nykypäivänä. Kiva se niissäkin on tietää korkeutensa sumussa - ihan vaan siinäkin tilanteessa, ettei virtaa noille "hienoille" hävittäjä vehkeille ole...

Mitä automaattisen laskeutumisen mahdollistaviin ILS kenttiin tulee, niin kuinkas monta niitä muuten on Suomessa?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Lassi

Mitä se " kalibrointi lentoonlähtöpaikan ilmanpaineeseen" muka muuta tarkoittaa, kuin että mittari käännetään näyttämään nollaa kentällä ennen lähtöä ??
Kaverilla oli joskus lupakirja ja käytiin aika useinkin lentelemässä 1970 luvulla. Lennonjohto luettelee sieltä nopeassa tahdissa m.m. tuulen suunnan ja -nopeuden sekä QNH:n, jotka kaveri muistaa ja toistaa lennonjohdolle. Hän ei kuitenkaan koskaan kääntänyt korkeusmittariin QNH:ta, vaan nollasi sen.

Voisit Lassi selittää, mistä englanninkielen sanoista tuo lyhennys QNH tulee. Tiedän vain sen, että se tarkoittaa ilmanpainetta merenpinnan tasolla.

Vierailija
S.J.O.V
Mitä noihin "muinaisiin" ilmanpaine mittareihin tulee niin muistaakseni noissa on tietyn sisäisen ilmanpaineen omaava kotelo jonka muoto muuttuu riippuen ulkoisesta ilmanpaineesta. Tuo muutos sitten välitetetään mittarille...

Mitä tuohon muinaisuuteen tulee niin kyllä niitä käytetään pienkoneissa ihan vakioisesti nykypäivänä. Kiva se niissäkin on tietää korkeutensa sumussa - ihan vaan siinäkin tilanteessa, ettei virtaa noille "hienoille" hävittäjä vehkeille ole...

Mitä automaattisen laskeutumisen mahdollistaviin ILS kenttiin tulee, niin kuinkas monta niitä muuten on Suomessa?

Minä en oikein muuta "saa" tietääkään, mutta ainakin kaikilla kentillä, joista toimii hävittäjät, on sellaiset. Onhan nuo ns. huonon sään lähetymisjärjestelmät kaikilla isomilla lentokentillä Suomessa. Siksihän joskus ohjataan matkustajakoneetkin selaisille kentille, joissa järjestelmä on. Eikä kaikki ole ILS järjestelmän varassa. Kiitoteitten molemmin puolin on erittäin voimakkaat valaisimet tietyssä kulmassa laskeutumiskiitoon, josta lentäjä voi päätellä oikein laskeutumiskulman.

Mutta, mutta. En todellakaan tiedä siviililentokentistä oikein mitään. Vain armeejan.

Vierailija
Ertsu
Lassi

Mitä se " kalibrointi lentoonlähtöpaikan ilmanpaineeseen" muka muuta tarkoittaa, kuin että mittari käännetään näyttämään nollaa kentällä ennen lähtöä ??
Kaverilla oli joskus lupakirja ja käytiin aika useinkin lentelemässä 1970 luvulla. Lennonjohto luettelee sieltä nopeassa tahdissa m.m. tuulen suunnan ja -nopeuden sekä QNH:n, jotka kaveri muistaa ja toistaa lennonjohdolle. Hän ei kuitenkaan koskaan kääntänyt korkeusmittariin QNH:ta, vaan nollasi sen.

Voisit Lassi selittää, mistä englanninkielen sanoista tuo lyhennys QNH tulee. Tiedän vain sen, että se tarkoittaa ilmanpainetta merenpinnan tasolla.

Taidetaan käyttää eri termejä tässä nyt. Hän kalibroi sen uudelleen lähetymiskentän ilmanpaineeseen saadakseen edes jonkun mutu tuntuman laskeutumiskorkeuteen. Eihän noilla arvoilla ole suurtakaan merkitystä lennettäessä korkealla. Ilmanpaine vaihtelee joka tapauksessa.

Kalibrointi on nimenomaan se, että tavallaan nollataan. Hymmm. En oikein ymmärrä, että miksi termi kalibrointi ei mene perille oikein kenellekään.

Toi QNH on tietenkin vallitseva ilmanpaine siinä korkeudessa, jossa kone on. Tätähän ne viestivät. Lennonjohto ja koneen miehistö. Oikeastaan radisti siellä saatelee hanikoita. Nykyään ei tartte. hävittäjissä, eikä isoisa matkustajakoneissa.Automatiikka hoitaa homman ylemmissä ilmakerroksisa, joissa maatutka on epäluotettava. Mikään ei kuitenkaan tällä nykytekniikalla korvaa koneen maatutkaa. Huoks. Yritin kuitenkin.

Kalliita järjestelmiä ovat, kuten myös koneitten tunnistusjärjestelmät tutkapinnalla. Pienkoneilta niitä ei vaadita. Toinen juttu olis sitten koneitten omakone -tunnistusjärjestelmä. Mää en tiiä siitä mittään

Lisäys: Nyt kirjoitin epäjohdonmukaisesti, mutta en korjaa. Sinne päin kuitenkin hyvin suurella varmuudella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat