Onko tämä mahdollista ratkaista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan että on kolme taloa ja kolme kaivoa. Jokaisesta talosta pitäisi saada vesiputki vedettyä jokaiseen kaivoon, ilman että vesiputket läpäisisivät, ylittäisivät tai alittaisivat toisensa. Siis ilman että leikkaisivat toisensa kaksiuloitteeseen kuvaan piirrettynä. Kuvassa ensimmäisestä talosta kolmeen kaivoon on vedetty vesijohto. Vielä kahdesta talosta pitäisi saada jokaiseen kaivoon vedettyä vesijohto edellä mainituin edellytyksin. Vesijohdot saavat kiertää ja kaartaa mistä tahansa kunhan eivät leikkaa toisiansa, eivätkä myöskään taloja ja kaivoja. Voit myös piirtää vesijohdot ensimmäisestä talosta haluamallasi tavalla. Onko tämä mahdollista? Piirrä talot ja kaivot ja vesijohdot ja lähetä kuva tänne, vaikka saisit sen vaan yhtä vaille valmiiksi! Jos ei ole kynää ja paperia saatavilla voit kokeilla piirtää netissä:

[/img]http://www.flashpaint.com/ (valitse paint vasemmassa valikossa, vaatii flashin)

[img][img]http://img394.imageshack.us/img394/8926/talokaivonv1.th.jpg[/img][/img]

edit: lisäsin ettei vesijohdot saa leikata myöskään taloja ja kaivoja
edit: lisäsin että voit myös piirtää vesijohdot ensimmäisestä talosta haluamallasi tavalla
edit: muut editoinnit kieliasun muokkausta. Ja tämän lisäys.

Sivut

Kommentit (25)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Pystyy..en mennyt tolle sivulle mutta kyllä mä saan sen ainakin tehtyä helposti.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Pystyy..en mennyt tolle sivulle mutta kyllä mä saan sen ainakin tehtyä helposti.

Vaatii kuvan!

Vierailija
Olli V
Jos Mikael-pojalla ikää yli 13v, niin ongelma kyllä ratkeaa itse miettimällä.

No mutta kun tämä ei ole mikään peruskoulun tai yläasteen matikan tehtävä. Mietitty on mutta ei ratkea, olenko tyhmä? Sitten kun laitat kuvan ratkaisusta niin myönnän rehellisesti että olen tyhmä!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Mikael
TERÄS NALLEPUH

Vaatii kuvan!

Juu oota..tein juuri sen paintilla. pitää ladata se nettiin..hetkonen sanoo kekkonen. Selkeytän myöskin viivat vielä. :edit: yksi viiva unohtukin..

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Mikael
TERÄS NALLEPUH

Vaatii kuvan!

Juu oota..tein juuri sen paintilla. pitää ladata se nettiin..hetkonen sanoo kekkonen. Selkeytän myöskin viivat vielä.

Amatööri odottaa innolla, kiitos herra tiedemies!

Vierailija

No niin en ole vielä saanut kuvaa ratkaisusta. Siis onko tämä mahdoton tehtävä vai onko jollakin todellinen ratkaisu tehtävään? Ja todellakaan ei ole kyse mistään peruskoulun tai lukion tehtävästä, tämä on vaan pulma johon en ole saanut vastausta. Se jolla ratkaisu on avatkoon suunsa!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Komutehtävä.

Ei hitsi..mä oon kyl joskus tehny samanlaisen kuvion aikaisemminkin mutta en ossaa enää..ei noilla aloitusviivoilla taida olla mahdollistakaan edes.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Komutehtävä.

Ei hitsi..mä oon kyl joskus tehny samanlaisen kuvion aikaisemminkin mutta en ossaa enää..ei noilla aloitusviivoilla taida olla mahdollistakaan edes.

Sitähän minäkin ettei se ihan helppo ole. Ja lisäsin muuten alkuun ettei noita aloitusviivoja tarvi käyttää, ne ovat vaan esimerkkejä. Joten voit vetää kaikki viivat ekasta talosta asti ihan miten haluat, tyhjältä pohjalta.

Vaikka yksi viiva puuttuikin niin laita toki se kuva tänne vaikka se ei täydellinen ollutkaan! Sekin on jo eteenpäin!

Edit: editoin koska aiempi vastaaja luuli ratkaisseensa tehtävän mutta niin ei ollutkaan.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Oisit kyselly tätä päivällä..ei helkutti jaksa keskittyä tähän aikaan yhtään..joten en kyllä enää yritä tota tehtävää..muuten pian näytöön tulee nyrkinkokoinen reikä.

Tää tehtävä oli muuten aikasemmin tieteenkuvalehdessä. Siellä oli niissä arvoitus ja aivopähkinä osiolla tai mikä lie niin tämä tehtävä ja sitten oli monia muitakin älytehtäviä. Oli minun lemppareita silloin kun vielä meille tuli niitä.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Oisit kyselly tätä päivällä..ei helkutti jaksa keskittyä tähän aikaan yhtään..joten en kyllä enää yritä tota tehtävää..muuten pian näytöön tulee nyrkinkokoinen reikä.

Kokeile huomenna paremmalla onnella uudestaan, tai vaikka pääsiäisen jälkeen Ei se mullekaan helppo tehtävä ole ollut, mutta laajentaa kummasti tajuntaa kun yrittää ratkaista sitä! Hyvää pääsiäistä ja relax!

Vierailija
TERÄS NALLEPUH

Tää tehtävä oli muuten aikasemmin tieteenkuvalehdessä. Siellä oli niissä arvoitus ja aivopähkinä osiolla tai mikä lie niin tämä tehtävä ja sitten oli monia muitakin älytehtäviä. Oli minun lemppareita silloin kun vielä meille tuli niitä.

Ei muuten ole ollut tämä tehtävä missään aikaisemmin, joten se joka ratkaisee tämän on ensimmäinen joka ratkaisee sen minun jälkeeni. Mutta toki jos tuntee nähneensä ja ratkaisseensa tämän aiemmin niin ei muuta kuin kuvaa peliin!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Mikael
TERÄS NALLEPUH

Ei muuten ole ollut tämä tehtävä missään aikaisemmin, joten se joka ratkaisee tämän on ensimmäinen joka ratkaisee sen minun jälkeeni. Mutta toki jos tuntee nähneensä ja ratkaisseensa tämän aiemmin niin ei muuta kuin kuvaa peliin!

No kyllä muuten varmana on ollu. Tieteenkuvalehdessä oli tämä oisko 3-6 vuotta sitten? En voi kaivellakkaan enää niitä lehtiä kun joku heitti ne roskiin.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
No kyllä muuten varmana on ollu. Tieteenkuvalehdessä oli tämä oisko 3-6 vuotta sitten? En voi kaivellakkaan enää niitä lehtiä kun joku heitti ne roskiin.

En usko että olis ollut, tää on niin vaikea ratkaista, että se vie paljon aikaa selvittää. Jotain samantapaisia on saattanut olla, mutta ei tätä.

Vierailija

Eli, jos aikoo paperille tuota piirtää, täytyy piirrellä putkia sen kääntöpuolellekin.

Mutta tuollaisenaan ongelma on todistetusti ratkaisematon. Ongelmaa on matematiikan soveltajien kesken pyöritelty tarpeeksi - google tarjoaa varmasti todistuksen, miksi sen viimeisen viivan piirto on mahdotonta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat