IKULIIKKUJA

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Otsikossa ei ole virhettä.

Minulla on omavoimainen pyörijä. Totuuden nimissä juttu on vain virtuaalisovellus vieä. Sen peruspaketti on jääkiekon kokoinen musta alumiinilimppu, jonka puoliskot kiertyvät vuodessa muutaman kierroksen. Voimaa löytyy useita Nm. Olisiko ideoita mihin tuota kannattaisi käyttää? Vehje käyttää ympäristön lämpötilan vaihtelua liikkeen aikaansaamiseksi. Eli valitettavasti en ole onnistunut keksimään ikiliikkujaa vaan tuollaisen aivan tavallisen vempaimen, joka oikeasti vääntää hitaasti mutta varmasti. Ja epäilijöille kerrottakoon että voimanlähde on kaikille neropateille tuttu. Se on patteritermostaatin vahapatruuna, joka tuottaa millien pumppausliikettä melko isolla voimalla aina lämpötilan vaihtuessa.

On minulla sille jo kolme hitaan liikkeen sovellusta. Yksi on lukkojen ja saranoitten voitelusovellus. Se pumppaa tipan rasvaa vuodessa. Säiliö on sata tippaa. Toinen on sadevesikourun laappari. Se vetää moskaa hitaasti mutta varmasti kohti syöksytorvia. Eräs sovellus vetää suodatinmattoa rullalta toiselle 20 senttiä vuodessa. Kaikenlaisia hitaitten liikkeitten sovelluksia kyllä tarvitaan, mutta olisiko raatilaisilla makeita ehdotuksia?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (19)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Paul M

Minulla on omavoimainen pyörijä. Totuuden nimissä juttu on vain virtuaalisovellus vieä. Sen peruspaketti on jääkiekon kokoinen musta alumiinilimppu, jonka puoliskot kiertyvät vuodessa muutaman kierroksen. Voimaa löytyy useita Nm. Olisiko ideoita mihin tuota kannattaisi käyttää? Vehje käyttää ympäristön lämpötilan vaihtelua liikkeen aikaansaamiseksi. Eli valitettavasti en ole onnistunut keksimään ikiliikkujaa vaan tuollaisen aivan tavallisen vempaimen, joka oikeasti vääntää hitaasti mutta varmasti. Ja epäilijöille kerrottakoon että voimanlähde on kaikille neropateille tuttu. Se on patteritermostaatin vahapatruuna, joka tuottaa millien pumppausliikettä melko isolla voimalla aina lämpötilan vaihtuessa.

On minulla sille jo kolme hitaan liikkeen sovellusta. Yksi on lukkojen ja saranoitten voitelusovellus. Se pumppaa tipan rasvaa vuodessa. Säiliö on sata tippaa. Toinen on sadevesikourun laappari. Se vetää moskaa hitaasti mutta varmasti kohti syöksytorvia. Eräs sovellus vetää suodatinmattoa rullalta toiselle 20 senttiä vuodessa. Kaikenlaisia hitaitten liikkeitten sovelluksia kyllä tarvitaan, mutta olisiko raatilaisilla makeita ehdotuksia?

Sangen mielenkiintoinen. Ei hullumpi idea, taytyy miettia...

Oletko muuten harkinnut patentointia, voisi kannattaa?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miten lienee tuon vahapatruunan kanssa kun sillä on varmasti jo patentti. Joku Oras ja Danfoss tulee haastemiehen muodossa vaatimaan omiaan. Ei onnistu. Liian kallista.

Mutta olen ajatellut teettää niitä Kiinassa miljoonan ja keriä voitot nimettämänä jonnekin sveitsiläiseen pankkiin. Menkööt sinne nuo orakset ja danfossit kyselemään.

Vaan ei tuo juttu vaadi vahamoottoria. Aivan yhtä hyvin toimii spiraalille kierretty teräsvanne. Venyy lämmetessään ja pukkaa pienen kulmamuutoksen kehälle. Ja siinä ei vaha karkaa kuten noista patruunoista sadassa vuodessa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Toisaalta, onhan se totta, että ilmassa on aina energiaa, jos on lämpöäkin.
Yksinkertaisen mielenkiintoinen ajatus. Toimintakuvan voisit laittaa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Paul M
Miten lienee tuon vahapatruunan kanssa kun sillä on varmasti jo patentti. Joku Oras ja Danfoss tulee haastemiehen muodossa vaatimaan omiaan. Ei onnistu. Liian kallista.

Voi olla. Kannattaa ehka kysya jostain (keksintosaatio?)

Mutta olen ajatellut teettää niitä Kiinassa miljoonan ja keriä voitot nimettämänä jonnekin sveitsiläiseen pankkiin. Menkööt sinne nuo orakset ja danfossit kyselemään.

Vaan ei tuo juttu vaadi vahamoottoria. Aivan yhtä hyvin toimii spiraalille kierretty teräsvanne. Venyy lämmetessään ja pukkaa pienen kulmamuutoksen kehälle. Ja siinä ei vaha karkaa kuten noista patruunoista sadassa vuodessa.

Muistimetalli?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Onhan noita monia ratkaisuja tuohon. Esim bi-metallista ( mekaanisissa sähköpatterin termostaateissa) tehty kierrejousi, niin saadaan liike isommaksi. Isohko neste- tai ilmasäiliö, missä pieniläpimittainen hydraulisylinteri. Noissa riittää voimaa välitykseenkin suuremman liikkeen aikaansaamiseksi. Vastaavia voi tehdä, mitkä säätyvät kosteuden tai ilmanpaineen mukaan.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ertsu

Vierailija

Tee siitä kukkaruukun alusta ikkunalle, se pyörittäisi kasvia joten kasvi saisi ikkunan suunnasta luonnonvaloa kaikista suunnista vuoden aikaan.

Onhan se nyt rasittavaa itse pyöritellä kukkaa

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuo onkin hauska. Liike on niin hidas, että kasvi kuin kasvi taitaa kiertyä spiraaliksi tuon alustan päällä.

Limppu pyörii satojen vuosien aikana vain tuhansia kierroksia tai korkeintaan kymmeniä tuhansia. Siitä seuraa, että laakerointi voi olla aivan alkeellinen ja kitka-mikrohammastus huonoa metallia.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Paul M
Ertsu

On minulla toimintakuva, mutta pitäisi löytyä helppo tapa näyttää se. Mihin sen voi tallettaa saataville?

Minulla on ohjelma nimeltä Easy GIF Animator. Löytyy Googlettamalla tuolla nimellä. Sen voi tilata netistä. Sen jälkeen sen voi tallentaa kotisivulle. Esimerkiksi tämän aaltovoimalan tein sillä systeemillä:

Muuten. Jos joku harrastaja tykkää, niin saa tästä paremmankin kuvan tehdä.

Vierailija
Paul M

Tuohon löytyy parempikin ratkaisu:
Pienoiskasvihuoneissa käytetään sylinteriä, joka avaa tuuletusluukut, kun lämpötila nousee. Sylinteri sisältää jotakin ehkä mehiläisvahaa, joka on kylmänä kiinteätä, mutta lämmetessään sulaa nestemäiseksi ja samalla laajenee. Voimaa löytyy ja myös liikettä melkoisesti.
Valmistaja on tanskalainen, nyt en vaan muista nimeä. Niitä löytyy Suomesta ainakin seuraavasta linkistä, jossa siitä on myös esittelyä.

http://www.kivikangas.fi/kasvihuonehinnasto2007.pdf

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Aivan. Eli omavoimaisia voimanlähteitä löytyy näihin hämäläisellä periaatteella toimiviin laitteisiin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Paul M
Ertsu

On minulla toimintakuva, mutta pitäisi löytyä helppo tapa näyttää se. Mihin sen voi tallettaa saataville?

Minulla on ohjelma nimeltä Easy GIF Animator. Löytyy Googlettamalla tuolla nimellä. Sen voi tilata netistä. Sen jälkeen sen voi tallentaa kotisivulle.

Piirtelin AutoCADilla ja muistin tuon "Munkuvat". Sinne olikin helppo liittää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jos olisin Nasan insinööri, olisin tuollaisen ikuliikkujan sijoittanut Mars-kulkijoihin. Pyörijä olisi liikuttanut lasinpyyhkijän sulkaa muutaman kerran aurinkokennojen pinnan yli menneinä vuosina. Omavoimaisella vehkeellä on se hyvä puoli ettei se tarvitse kennojen sähköä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Mulla on ollut mielessä pysäköintikiekon parannusidea. Eli sellainen, että puolen tunnin välein siirtäis lukemia puoli tuntia eteenpäin.

Eihän siinä tarvitsis, kuin ajastinpiiri ja pieni solenoidi ja pysäköintikiekon pyörivän osan ulkoreunaan hampaat...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat