Kiertoradat

Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Voisiko joku vähän päteä, en nyt tähän hätään löytänyt vastausta?
Kysymys on varmaan todella helppo:
Miksi planeetat kiertävät Aurinkoa lähes samassa linjassa?

Eivät ne taida oikeasti ihan noin linjassa olla, mutta kuitenkin melkein?
Miksi joku ei kierrä vaikka Auringon "yläkautta"?

Sama näissä rengasmuodostelmissa, kaikki romu on siistinä kiekkona.
Saturnus

Vastaa sillä tavalla, että noviisikin ymmärtää. Kiitos.

Mulgeron

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kyllä se aurinkokin pyörii kuten pyöri se pölypilvikin josta aurinko ja planeetat aikoinaan muodostuivat. Tämä siis selittää sen miksi planeetat kiertävät suunnilleen samassa tasossa samaan suuntaan ja vieläpä liki kaikki pyörivät myös samaan suuntaan.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Snaut
Kyllä se aurinkokin pyörii kuten pyöri se pölypilvikin josta aurinko ja planeetat aikoinaan muodostuivat. Tämä siis selittää sen miksi planeetat kiertävät suunnilleen samassa tasossa samaan suuntaan ja vieläpä liki kaikki pyörivät myös samaan suuntaan.

Mikäköhän selittää ne "vastaan pyristelijät"?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
kairamo
Snaut

Mikäköhän selittää ne "vastaan pyristelijät"?

Todennäköisesti rajut törmäykset aurinkokunnan muodostumisen aikoihin.

Vierailija
Alveron
Kiitos Snaut. Aurinko siis pyörii, mahtavaa. Olen pitänyt itsestään selvyytenä, että se olisi paikallaan. :oops:

Lisäksi ainakin auringon uloimmat kerrokset pyörivät differentiaalisesti eli epäasaisesti. Eli ekvaattorilla kierrokseen menee noin 25 päivää ja napojen lähellä 36 päivää.

Vierailija
Alveron
Kiitos Snaut. Aurinko siis pyörii, mahtavaa. Olen pitänyt itsestään selvyytenä, että se olisi paikallaan.

Ympäri pyörimisensä lisäksihän aurinko myös matkaa kotigalaksimme
linnunradan ympäri kerran noin 220 miljoonassa vuodessa vaikka vauhti
on niinkin kova kuin noin 150 000 km/h.

Lisäksi aurinko matkaa linnunradan ja koko paikallisen galaksiryhmän
mukana kohti suurta attraktoria, jopa vielä huimempaa vauhtia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Attractor

Vierailija
Alveron
Kiitos Snaut. Aurinko siis pyörii, mahtavaa. Olen pitänyt itsestään selvyytenä, että se olisi paikallaan.

Paitsi että se pyörii oman akselinsa ympäri, niin se pyöriin myöskin linnuradan keskustan ympäri ööps... wiki: kerran 226 000 000 maan vuodessa. Eli sitä odotellessa....

Edit: Lasikatto ehti nopeampiälyisempänä....

Vierailija
MrHinkell
Alveron

Paitsi että se pyörii oman akselinsa ympäri, niin se pyöriin myöskin linnuradan keskustan ympäri ööps... wiki: kerran 226 000 000 maan vuodessa. Eli sitä odotellessa....

Edit: Lasikatto ehti nopeampiälyisempänä....

Kas kiitos kohteliaisuudesta. Arvioin kuitenkin matkan hiukan alakanttiin
mutta muistin vain lukeneeni, joskus arviot 220 ja 225 milj.km.

Unohtui vielä mainita, että nykyisten teorioiden mukainen maailmankaikkeuden
kiihtyvä laajeneminen kuljettaa meitä kaikkien muiden jo mainittujen
nopeusvektorien lisäksi käsittääkseni luokkaa 700km/s?
Ellen väärin muista. Saa tarkistaa wikistä.

EDIT:

Tarkistin ja huomasin muistaneeni hiukan väärin.

Taustasätelyn nimellislämpötila on hieman epäsymmetrisesti jakautunut taivaanpallolla; tämä johtuu paikallisen galaksiryhmän ominaisliikkeestä, joka on noin 600 kilometriä sekunnissa. Doppler-ilmiön seurauksena taivas on hieman lämpimämpi liikkeen suunnassa ja hieman kylmempi vastakkaisessa suunnassa. Kun tämä systemaattinen virhe poistetaan, on taustasäteilyn jakauma taivaanpallolla erittäin tasainen eli isotrooppinen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosminen_t ... C3%A4teily

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
lasikatto

Ympäri pyörimisensä lisäksihän aurinko myös matkaa kotigalaksimme
linnunradan ympäri kerran noin 220 miljoonassa vuodessa vaikka vauhti
on niinkin kova kuin noin 150 000 km/h.

Lisäksi aurinko matkaa linnunradan ja koko paikallisen galaksiryhmän
mukana kohti suurta attraktoria, jopa vielä huimempaa vauhtia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Attractor

Niinhän se liikkuu, juuri tämä liike ei kuitenkaan taida tehdä aurinkokuntamme planeettojen kiertoradoista niin samantasoisia. Ihan mielenkiintoinen silti tuo suuri attraktori, poikkeama painovoimassa, mikäköhän sen sitten aiheuttaa? (Taitaa olla vähän vaikeampi kysymys).

Mulgeron

Vierailija

Mun käsityksen mukaan piirroksissa planeetat havainollisestaan sillain, että kaikki olis samassa tasossa aurinkoon nähden. Eikös atominytimen ympäri kiertäävää elektrooniverhoakin kuvata samoin.

Vierailija
Lassi
Mun käsityksen mukaan piirroksissa planeetat havainollisestaan sillain, että kaikki olis samassa tasossa aurinkoon nähden. Eikös atominytimen ympäri kiertäävää elektrooniverhoakin kuvata samoin.

Kyseessä ei ole pelkkä havainnollistaminen. Planeetat kiertävät aurinkoamme kyllä suurinpiirtein samassa tasossa. Suurin poikkeama taisi olla Plutolla, 17 astetta ekliptikaan nähden, mutta sehän ei olekaan planeetta.

Vierailija
Snaut
Lassi

Kyseessä ei ole pelkkä havainnollistaminen. Planeetat kiertävät aurinkoamme kyllä suurinpiirtein samassa tasossa. Suurin poikkeama taisi olla Plutolla, 17 astetta ekliptikaan nähden, mutta sehän ei olekaan planeetta.

Kannattaisi lukea ketju Planeetta X

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... c&start=30

HSTa

Tämä oli minulle uusi kuva, yhteenveto planeettakunnan kappaleitten ratojen elliptisyydestä sekä kulmasta (inklinaatio) referenssitasoon nähden:

parempi kuva:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TheK ... al_SDO.svg

Kyllä ratatasot näyttää olevan melkoisesti kallellaan, erikoisesti siellä kaukana auringosta.
Mikähän kappale siellä kiertää lähes 80 asteen kulmassa, siis lähes kohtisuorassa ”vanhaa” planeettakuntaa vasten?

Vierailija
Snaut
Lassi

Eris (Xena) vetää vielä suuremman korren 44 astetta ja risat.... Sitäkään ei luokitella planeetaksi, vaikka on kooltaan suurempi kuin Pluto...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat