Spin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Morjensta kaikki!

Voisiko joku teistä viisaista Tiede.fi-foorumin tietäjistä kertoa minulle yksityiskohtaisesti, mikä on spin?

Mitä jo tiedän aiheesta (tai ainakin luulen tietäväni):
Spin on hiukkasen sisäinen ominaisuus, joka tuottaa hiukkaselle jonkin sortin sähkövarauksen(?).

Kiitos jo valmiiksi!

PS.Ei spämmiä/trolleja jos saan pyytää.

Kommentit (8)

Vierailija

SE on tuo viisas nimimerkki täällä, se jolla vauvan kuva avatarina ... !!!

"Spin" ... noh, elektroni pyörii itsensä ympäri ... ?

Vierailija
Mesoni
Morjensta kaikki!

Voisiko joku teistä viisaista Tiede.fi-foorumin tietäjistä kertoa minulle yksityiskohtaisesti, mikä on spin?

Mitä jo tiedän aiheesta (tai ainakin luulen tietäväni):
Spin on hiukkasen sisäinen ominaisuus, joka tuottaa hiukkaselle jonkin sortin sähkövarauksen(?).

Kiitos jo valmiiksi!

PS.Ei spämmiä/trolleja jos saan pyytää.

Spin on hiukkasen sisäinen kulmaliikemäärä eli pyörimismäärä. Se aiheuttaa esimerkiksi elektronille sisäisen magneettisen momentin, jonka seurauksena elektroni reagoi magneettikenttään myös ollessaan paikoillaan. Katso vaikkapa Wikistä "Stern-Gerlach experiment".

Hiukkasella on siis aina "ylimääräinen" kulmaliikemäärä klassisen L=r x p -termin lisäksi. Klassinen analogia tälle olisi kappaleen pyöriminen itsensä ympäri, mutta spinillä ei tosiaan ole mitään tekemistä spatiaalisen liikkeen kanssa.

Vierailija
fenomenologi
On luettu heti ensimmäisenä... Eipä avartanut ei..

deriva
Se aiheuttaa esimerkiksi elektronille sisäisen magneettisen momentin, jonka seurauksena elektroni reagoi magneettikenttään myös ollessaan paikoillaan.
Mitä tarkoitat sillä, että elektroni on paikoillaan? Pysähtynyt?
Niin ja mitä muuta spin sitten aiheuttaa hiukkasille kuin tämän sisäisen magneettisen momentin?

Vierailija
jumalauta
SE on tuo viisas nimimerkki täällä, se jolla vauvan kuva avatarina ... !!!

Heh, sehän oli Spin 0, eli ei spiniä

Uusimmat

Suosituimmat