Värien filosofiaa

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mietinpä tuossa automatkalla värejä. Yritin analysoida vaikkapa sinistä. Kuinka kuvailla sinistä? Ei voi. Sitä voi vain rinnastaa ja verrata vaikkapa mereen, taivaaseen tai muihin sinisiin asioihin, tai tunteisiin jotka on usein siniseen yhdistetty, kuten vaikka masennus, suru, tai vapaus jne, mutta näilläkin rinnastuksilla on syynsä: sade voi olla sinistä, ja sade koetaan monesti ainakin elokuvissa surun tai pettymyksen tai pelon tehokeinona. Kaikki sinisestä juontuvat ajatukset siis perustuvat assosiaatioihin ja kokemuksiin, opittuihin asioihin. Voiko sinisestä sanoa mitään sellaista, ikään kuin, objektiivista? Ei voi. Se kyllä näyttää ihan tietyltä, erilaiselta kuin vaikka punainen tai vihreä, mutta on täysin mahdoton kuvailla, millä tavalla se näyttää eriltä. Se on vain - sininen. Ei siitä voi oikein muuta sanoa. Tämä minua kiinnostaa. Tuo kokemus väristä on täysin henkilökohtainen, pelkkä kokemus jolle tarvitaan kokija. Tietenkin sininen on oma valon aallonpituutensa ja tällä tavalla ihan todellinenkin asia, mutta värinä, jona sen koemme.. se on vain kokemus. Emme näe sinistä lukuarvoina tai sellaisena, vaan näemme sen, miten sen nyt muutenkaan sanoisi, värinä.

Tästä sitten rupesin miettimään, että tekeekö se asiasta mitenkään edes ihmeellisen? Tottakai aivomme ovat kehittäneet jonkin tavan erotella eri aallonpituuksia, se se tapa on tämä jona sen koemme. Ne vaan näyttää eriltä. Mahdoton kuvailla millä tavalla ne näyttää eriltä, mutta niinpähän vaan näyttävät. Aikas loogista loppujen lopuksi. Mutta silti siinä jää jokin vaivaamaan.. miksi se näyttää noin hienolta. Miksi tuo eroavaisuus on toteutettu näinkin hienolla tavalla.. väreinä.. kauniita. Jotain kaunista tässä on, ainakin minun mielestä. Jos jumala on elämän ja maailman suunnitellut, pidän hänen keinoistaan. Pidän väreistä asiana.

Lisäksi tämä kamala klisee kysymys: mahtavatkohan muut ihmiset kokea värit samanlaisina kuin minä? Sitä ei voi selvittää, sitä ei voi mitenkään ikinä tietää, koska nuo värit tosiaan ovat vain henkilökohtaisia kokemuksia. Ehkä ne eivät siis ole edes mitään todellista, vaan ikään kuin harhaa. Aivot vaan opettelevat tulkitsemaan eri aallonpituuksia eri tavalla, ja syntyy kokemus eri väreistä. Ehkä sininen ei siis ole minulle itsellenikään mitään muuta kuin sinisen aallonpituus. Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa? Vaikea selittää taas, ei näitä juttuja voi pukea kunnolla sanoiksi..

くそっ!

Sivut

Kommentit (16)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Mietinpä tuossa automatkalla värejä. Yritin analysoida vaikkapa sinistä. Kuinka kuvailla sinistä? Ei voi. Sitä voi vain rinnastaa ja verrata vaikkapa mereen.

Ei ole meri sininen vaan vihreä. Pastellinvihreä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Paul M
Ronron
Mietinpä tuossa automatkalla värejä. Yritin analysoida vaikkapa sinistä. Kuinka kuvailla sinistä? Ei voi. Sitä voi vain rinnastaa ja verrata vaikkapa mereen.

Tartuitpa sitten kaikkein oleellisimpaan asiaan pohdinnoissani.. aurajoki ei tosiaan ainakaan ole sininen, eikä monet vesistöt muutenkaan, mutta kyllä jotkut meret ovat.. sekin johtuu tosin taivaasta ja lisäsinkin siksi tuonne tekstiini sen taivaan kun aluksi jäi välistä pois..

くそっ!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Paul M
Ronron

Vihreä? Missä hemmetin myrkkylammessa sinä olet uinu? Itse olen käynyt montakertaa itämerellä ja aina se on ollu sinistä. Tumman sinistä. Ja mustaa jos kattoo yöllä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Ronron

Lisäksi tämä kamala klisee kysymys: mahtavatkohan muut ihmiset kokea värit samanlaisina kuin minä? Sitä ei voi selvittää, sitä ei voi mitenkään ikinä tietää, koska nuo värit tosiaan ovat vain henkilökohtaisia kokemuksia. Ehkä ne eivät siis ole edes mitään todellista, vaan ikään kuin harhaa. .

Eikös tuo yllä mainitsemasi ole juuri syy siihen miksi eri ihmiset pitävät eri väreistä. Minun lempivärejäni on esim. vihreä, musta ja sininen. Jonkun toisen mielestä punainen on paras. Liittyisikö tämä juuri siihen värien erilaisena kokemiseen.

Vaikka toisaalta voihan ihmisen lempiväri johtua myös siitä mitä tunteita ja tuntemuksia hän väriin liittää... Joten lempiväri ei olisikaan objektiivinen asia ja kokemus vaan kumpuaisi jostain alitajunnan assosiaatiosyövereistä

Hämmentää.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Ronron

Lisäksi tämä kamala klisee kysymys: mahtavatkohan muut ihmiset kokea värit samanlaisina kuin minä? Sitä ei voi selvittää, sitä ei voi mitenkään ikinä tietää, koska nuo värit tosiaan ovat vain henkilökohtaisia kokemuksia. Ehkä ne eivät siis ole edes mitään todellista, vaan ikään kuin harhaa. Aivot vaan opettelevat tulkitsemaan eri aallonpituuksia eri tavalla, ja syntyy kokemus eri väreistä. Ehkä sininen ei siis ole minulle itsellenikään mitään muuta kuin sinisen aallonpituus. Ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa? Vaikea selittää taas, ei näitä juttuja voi pukea kunnolla sanoiksi..

Ei koe. Naiset esimerkiksi näkevät värit paljon tarkemmin kuin miehet koska naisilla on kolmen "tappisolujen sijaan" neljä. tai mitä lie, mut kummiski niitä mitkä havaitsee niitä värejä sun muit. Tämän takia kuulemma ei naiset voi myöskään olla värisokeita mutta en siitä ole ihan täysin satavarma.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
TERÄS NALLEPUH

Ei koe. Naiset esimerkiksi näkevät värit paljon tarkemmin kuin miehet koska naisilla on kolmen "tappisolujen sijaan" neljä. tai mitä lie, mut kummiski niitä mitkä havaitsee niitä värejä sun muit. Tämän takia kuulemma ei naiset voi myöskään olla värisokeita mutta en siitä ole ihan täysin satavarma.

Naiset ovat harvemmin värisokeita koska värisokeuden aiheuttava geeni on X-kromosomissa. Jos mies siis perii viallisen geenin äidiltään, hänestä tulee värisokea koska hänellä on vain yksi X-kromosomi. Naisella taas on kaksi X-kromosomia joten toimiva estää viallisen toiminnan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4risokeus

Hämmentää.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
Ronron

Lisäksi tämä kamala klisee kysymys: mahtavatkohan muut ihmiset kokea värit samanlaisina kuin minä? Sitä ei voi selvittää, sitä ei voi mitenkään ikinä tietää, koska nuo värit tosiaan ovat vain henkilökohtaisia kokemuksia.

No, koska värien aistimus syntyy kaikilla ihmisillä samalla tavalla, niin kyllä ihmiset todennäköisesti näkevät värit samanlaisina. Vaikeaahan sitä on suoranaisesti todistaa, mutta jos ihmiset reagoisivat väreihin huomattavasti erilaisilla tavoilla, niin kuvataiteessa ja graafisessa suunnittelussa ei olisi sellaisia käsitteitä kuin väriharmonia, vastavärit, lämpimät ja kylmät värit jne.

Tottakai ihmisillä on omat lempivärinsä ja värien kokemiseen vaikuttavat kokemukset ja väreihin liittyvät assosiaatiot, mutta luulisin, että värien peruskokemus on kaikilla ihmisillä samanlainen.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006
TERÄS NALLEPUH

Naiset esimerkiksi näkevät värit paljon tarkemmin kuin miehet koska naisilla on kolmen "tappisolujen sijaan" neljä. tai mitä lie, mut kummiski niitä mitkä havaitsee niitä värejä sun muit.

Enpä ole koskaan aiemmin tällaisesta kuullut. Löytyisikö jostain lähteitä asiaan liittyen?

HDMI
Seuraa 
Viestejä365
Liittynyt5.12.2007
Ronron

No kirjoitathan sä aika filosofista juttua. Ei sitä tiedä vaikka joku muu näkisi sinisen oranssina siis sellaisena oranssina kuin minä näen oranssin. Ihmettelen kyllä miks kirjotit juuri väreistä vaikka olisit myös voinut kirjoittaa itse näköaistimuksesta. Miten aivot voivat synnyttää kuvan jonka näemme vaikka meillä ei ole silmiä joilla näkisimme verkkokalvon johon muodostuu kuva. Maailman syntymisen ja olemassa olon ihmettely on vielä ihmeellisempää. Esimerkiksi itse olen epäillyt sitä että ovatko muutkin ihmiset samalla tavalla omassa kehossaan havaitsemassa maailmaa kuin minä itse. Jos maailma on vain minun omaa unta ja kaikki muut ihmiset ovat vain jotain muita siinä unessa. Tätäkin kirjoittaessa minun täytyy olettaa että te muutkin ihmiset olette samanlailla näkeviä kuin minä ja käsitätte tämän viestin. Jumalahan voisi leikkiä laittamalla maailmaan vain yhden ihmisen ja luomalla koko maailman hänen ympärilleen. Asia epäilyttää siksi koska maailma on niin uskomaton. Kaikki ihmiset vain elelevät maapallolla eivätkä näytä pohtivan asioita kauheasti. Tietenkin elän täällä itsekin ja teen mieleisiäni juttuja kuten kirjoitan tänne sivustolle. Usko on aika outo juttu(itse uskon Jumalaan). Meidän atomeja täynnä olevassa maailmassamme on hyvä ja paha vain siksi että täällä on eläviä olentoja kuten me. Pahuus tulee siitä kun toinen meistä pystyy lyömään toista. Jos elämää ei olisi olisiko silloin pahuutta. Jeesuskin lähti pilven päällä pois taivaaseen vaikka siellä tulee vastaan avaruus. Katosiko siis Jeesus taivasten valtakuntaan kun oli pilvien yläpuolella. Kertokaa jos joku teistä on pohtinut samaa.

Vierailija
MaKo71
No, koska värien aistimus syntyy kaikilla ihmisillä samalla tavalla, niin kyllä ihmiset todennäköisesti näkevät värit samanlaisina...

Eivät synny. Värit eivät sinällään ole mitään konkreettisia, jolloin värit voivat olla jokaisella itsessään persoonallisia visioita jostain tietystä aallonpituudesta. Totta Mooses eri ihmiset yhdistävät kognitiivisen tulkintansa esimerkiksi taivaan sinisestä taivaan siniseen, koska ovat sinne yhdessä viittoneet, että tuo tuolla on suunnilleen konkreettista taivaan sinistä.

Jos haluat jotain vastaväreistä, väriharmoniasta, yms. oppia, piirrä itsellesi vaikka RGB-avaruus pyörimään. Voit swapata mitkä päävärit tahansa, eikä värien sinfonia siitä miksikään muutu. Kuvittele, että sinun maailmasi on RGB ja minun maailmani GRB. Millä perusteella mieltämäsi värimaailma olisi parempi, kuin minun?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Esimerkiksi itse olen epäillyt sitä että ovatko muutkin ihmiset samalla tavalla omassa kehossaan havaitsemassa maailmaa kuin minä itse. Jos maailma on vain minun omaa unta ja kaikki muut ihmiset ovat vain jotain muita siinä unessa.

Täytyy ikävä kyllä myöntää että.. minä en ainakaan ole.. olen vain sinun unesi "botti", sieluton kone joka yrittää jäljitellä sinun käytöstäsi ihmisenä jotta sinulle tulisi illuusio siitä ettet olisi yksin. Valitan..

くそっ!

HDMI
Seuraa 
Viestejä365
Liittynyt5.12.2007
Ronron
Täytyy ikävä kyllä myöntää että.. minä en ainakaan ole.. olen vain sinun unesi "botti", sieluton kone joka yrittää jäljitellä sinun käytöstäsi ihmisenä jotta sinulle tulisi illuusio siitä ettet olisi yksin. Valitan..

Sut on ohjelmoitu sanomaan mulle noin tolla sarkastisella vitsillä että luulisin että sä todella olisit oikee ihminen. Mutta ei tehoa.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
MaKo71
No, koska värien aistimus syntyy kaikilla ihmisillä samalla tavalla, niin kyllä ihmiset todennäköisesti näkevät värit samanlaisina. Vaikeaahan sitä on suoranaisesti todistaa, mutta jos ihmiset reagoisivat väreihin huomattavasti erilaisilla tavoilla, niin kuvataiteessa ja graafisessa suunnittelussa ei olisi sellaisia käsitteitä kuin väriharmonia, vastavärit, lämpimät ja kylmät värit jne.

Tottakai ihmisillä on omat lempivärinsä ja värien kokemiseen vaikuttavat kokemukset ja väreihin liittyvät assosiaatiot, mutta luulisin, että värien peruskokemus on kaikilla ihmisillä samanlainen.

Liiallinen yksilöllisyyden korostaminen voi viedä hakoteille. Kuulevatko muut äänet samoin kuin minä? Sattuuko neulan pisto muita samalla tavalla kuin minua? Onko kylmän aistimus muille sama kuin minulle?

Tuntuisi kummalliselta, ellei samanlaisista ärsykkeistä syntyisi samanlaisilla vastaanottimilla kutakuinkin samanlaisia aistimuksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat