Ekologinen autoilu on mahdollista

Seuraa 
Viestejä124
Liittynyt22.3.2008

Kyllä Suomessa ja muuallakin mailmassa voidaan (henkilöauto)liikenne hoitaa ilman öljyä. Tein karkean laskelman sähkökulutuksesta mikäli kaikki Suomen henkilöautot muutettaisiin 10 vuoden aikana sähkökäyttöisiksi.

Henkilöautoja on tällä hetkellä rekisteröitynä 2 500 000 ja keskimääräinen ajokilometrimäärä on 18 000 km. Moottorin kesimääräinen ottoteho on 15 kW ja sillä pääsee 100 km/h.
Akun hyötysuhde 85%, sähköverkon siirtohyötysuhde 90% ja sähkömoottorin hyötysuhde 95%.

Ensimmäisenä vuonna sähköautoja olisi 250 000 kpl ja energiakulutus 930 GWh vuodessa.

Kymmenen vuoden päästä kaikkia autot olisivat sähköautoja ja vuosittainen energiakulutus 10 TWh. Jos autot ladataan öiseen aikaan 8 h kuluessa keskimäärin tarvittava teho olisi n 1200 MW.

Ehkä aikataulu on turhan lyhyt mutta laskelma osoittaa että jo Olikuoto 1 ja 2 yhteensä riittävät henkilöautoliikenteen tarpeisiin. Yhteisteho on 1700 MW ja energiatuotanto 14,4 TWh.

Onko laskelmani oikea? Tuntuu kuitenkin täysin saavutettavissa olevalta. Toki ymmärrän haasteet akkutekniikassa, mutta jos tutustutte esim. Tesla autoihin, ei tavoite ole niin kaukana. Mikä tosia-asiallisesti rajoittaa sähköautojen yleistymistä?

Sivut

Kommentit (134)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Kyllähän sähkö(akku)auto olisi muuten ihan käyttökelpoinen, mutta monet vierastavat sen sen rajallista toimintamatkaa, vaikka sähköauton toimintamatka heille riittäisikin. Useimpien mielestä autolla pitää päästä Helsingistä Utsjoelle yhdellä istumalla, vaikka eivät koskaan tee niin.

Vierailija

Henkilöautoliikenteen osuus energiankulutuksesta taitaa olla 7 %. Sen korvaaminen sähköön perustuvalla ratkaisulla on tietenkin mahdollista.
Asia on odottanut vuosisadan verran akkutekniikan kehittymistä, jotta sen pieni energiatiheys ei olisi esteenä.

Akkutekniikan mystiikan vähentämiseksi neuvon tutustumaan johonkin akku hyödyntävään laitteeseen. Akkupora on halpa ja riittää antamaan kuvan asiasta, kun sillä ruuvailee riittävästi.

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008

Mua kyllä kovasti kiinostaisi kun saisi kohtuutilavan 4-5paikkasen kohtuu suorituiskykyisen ettei jaloissa tarvitse olla ja toiminta säteeks +200km ja hinta sais olla vielä edullinen reilusti alle 20000e.0

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tietää
Henkilöautoliikenteen osuus energiankulutuksesta taitaa olla 7 %. Sen korvaaminen sähköön perustuvalla ratkaisulla on tietenkin mahdollista.
Asia on odottanut vuosisadan verran akkutekniikan kehittymistä, jotta sen pieni energiatiheys ei olisi esteenä.

Akkutekniikan mystiikan vähentämiseksi neuvon tutustumaan johonkin akku hyödyntävään laitteeseen. Akkupora on halpa ja riittää antamaan kuvan asiasta, kun sillä ruuvailee riittävästi.


Jos akkuautolla pääsee 300 km yhdellä latauksella, niin se riittää useimpien ihmisten työ- ja kauppamatkaan riipumatta siitä, miten monen ruuvin jälkeen akkuporakone hyytyy.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
simson
Mikä tosia-asiallisesti rajoittaa sähköautojen yleistymistä?

Sähköautojen yleistymistä rajoittaa se, että käytössämme on (vielä) hyvin edullinen ja tiiviisti pakattu energialähde, joka sopii erittäin hyvin liikenteeseen. Bensaan tai dieseliin perustuva auto on tällä hetkellä vielä massatuotannossa edullisempi ja tehokkaampi ratkaisu kuin sähköauto, varsinkin kun infrastruktuuri on jo olemassa.

Kun öljy loppuu tai kallistuu riittävästi, niin siirtynemme sähköön.. Jos öljyä olisi loputtomasti, niin ei olisi mitään syytä siirtyä sähkökäyttöisiin (paitsi ehkä ilmansaasteet ja hiilidioksidi).

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija

Minulla oli juuri valintatilanne, jossa vaihtehtoina olisi ollut sähköajoneuvo ja bensiinillä toimava. Hintaero oli kolminkertainen bensan eduksi. Sähkökustannuksia minun ei olisi tarvinnut huomioida lainkaan.
Akkulaitteen toimintasäde olisi riittänyt yleisempiin tarpeisiini kohtuullisesti, mutta poikkeustapauksissa olisin joutunut turvautumaan toiseen ajoneuvoon. Lisäksi sen akkuja oli parin vuoden sisällä joutunut vaihtamaan.
Bensalaitteella voin ajaa itseni uuvuksiin kohtuullisin kustannuksin ja vastaavalla mukavuustasolla. Ylläpitokin on edullista.

Vierailija

Autot kulkee autotiellä, autotie eli asfaltoitu maanpäällinen ei ole kovin ekologista. 1000kg 100km/h ei elämiä säästä. Pois alta!

Kiire on... taisi joskus aikoinaan olla semmoinen Diesel vekotin joka kulki hamppupohjaisella biopolttoaineella... mihinköhän se sitten katosi... Ei varmaan kiihtynyt vauhti tarpeeksi nopeesti, joten annettiin olla... tehoja tarvitaan ja hamppuhan on muutenki kamala vitsaus. Ei puhuta siitä... hyi.

Jotkut on sanona että sais sen vedelläki kulkemaan, mutta se ois varmaan huonoa pisnestä.

simson
Seuraa 
Viestejä124
Liittynyt22.3.2008
P.a.s.i
Mua kyllä kovasti kiinostaisi kun saisi kohtuutilavan 4-5paikkasen kohtuu suorituiskykyisen ettei jaloissa tarvitse olla ja toiminta säteeks +200km ja hinta sais olla vielä edullinen reilusti alle 20000e.0

Linkissä on yksi kehitelmä aiheeseen.

http://www.teslamotors.com/

Hinta taitaa valitun akkutekniikan takia olla kohtuuton, mutta uskon että noilla suoritusarvoilla voidaan päästä massatuotantoon.

Kun bensiinin hinta vielä kaksin/kolmikertaistuu alkaa varmasti uudet tuulet puhaltaa. Sähköauton hyötysuhde on selkeästi parampi kuin esimerkiksi paljon mainostetussa vetytekniikassa. Myös jakeluketju on (lähes) valmiina.

Vierailija
Ertsu
Kyllähän sähkö(akku)auto olisi muuten ihan käyttökelpoinen, mutta monet vierastavat sen sen rajallista toimintamatkaa, vaikka sähköauton toimintamatka heille riittäisikin. Useimpien mielestä autolla pitää päästä Helsingistä Utsjoelle yhdellä istumalla, vaikka eivät koskaan tee niin.

Auton pitää myös miesten ja miesmäisten naisten mielestä pitää kunnon pärinää kun kaasuttaa. Äänetön auto on akkojen juttuja. Ja olisi se kauheaa että kun auto ei liiku esim. ruuhkassa seisoessa tai jarruttaa niin se ei kuluta lainkaan energiaa moottorissa, eikä päästäisi ihanaa savupaskaa haisteltavaksi.

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008
HenriViljanen
Onko tuo akku yhtä luotettava täällä pakkasaluiellakin?

Eiköhän se akku sen verran latauksessa/käytössä lämpiä että toimii täälläkin talvella.

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008

Itsellä on myös pitkään pyörinyt mielessä sähköfillari pitäs vaan etsiä sopiva sähkömoottori ja alkaa rakentamaan.
Onko joku jo tämmösen rakentanutkin? Valmiinahan noita sais helkamalta ainaskin mutta hinta on aika suolainen.

Vierailija

Netissä oli joku joka oli tehnyt 36 V kiillotuskoneen 500 W moottorista ketjuvedolla, ilman säätölaitteita ja auton akuilla. Halpa ja helppo tapa, jos sellainen sattuu käsiin. Se on tosin tieliikennelaiton, koska tehoa ei ole kytketty polkemiseen ja 25 km/h nopeusrajoittimeen.

Auton starttimoottoristakin saa tehtyä kun laakeroi sen uudelleen ja asentaa ketjurattaan, sekä tehonsäätöelektroniikkaa. Sellaista voi repiä 15000 wattia hetkellisesti.

Vinkkinä että keskiörattaan voi asentaa vasemmallekkin puolelle moottoria varten.

Vierailija
P.a.s.i
HenriViljanen
Onko tuo akku yhtä luotettava täällä pakkasaluiellakin?



Eiköhän se akku sen verran latauksessa/käytössä lämpiä että toimii täälläkin talvella.

Latauksessa tuskin riittävästi, käytössä varmasti, mutta mites se KYLMÄKÄYNNISTYS?

Vierailija

Melko varmasti, jos öljyn hinta nousee edelleen, lähitulevaisuudessa sähköautot tulevat kilpailukykyisiksi polttomoottoriautojen kanssa. Toisaalta itse uskon hybridiautojen mahdollisuuksiin. Niissähän käytetään jarrutusenergian talteenottoa ns. energian regeneraatiota, jota on mahdollista tehostaa herkistämällä latauksen käyttöönottoa.

Harvaan asutuilla alueilla 30 kilometrin toiminta-alue on liian vähän. Joissakin palveluammateissa, kuten lähihoitaja, päivittäistä ajoa saattaa tulla helposti satakin kilometriä asiakkaalta toiselle siirtyessä. Tosin tuotantomenetelmien kehitys saattaa johtaa siihen, että autotehtaiden on helpompi alkaa kehittää ja valmistaa nykyistä ekologisempia autoja. Selvästikin kuluttajia jo kosiskellaan sen suuntaisilla lupauksilla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat