luonnollinen E-vitamiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko ehdotuksia mikä olisi luonnollisin E-vitamiini.Olisiko soijapavut,vehnänalkiot/öljyt.?

Kommentit (3)

Käyttäjä2187
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt2.5.2016

Tähän kai pitäisi siteerata NNR2012 tekstiä.Asetan  suomennokseni. 

 E-vitamiinin lähteet ja saanti, (Dietary sources and intakes)

Kasvisöljyt, kasvisöljyperäiset levitteet, pähkinät ja siemenet, kananmunankeltuainen ja kokojyvävilja ovat hyviä elintarvikeperäisiä  E-vitamiinilähteitä.  Alfa-tokoferoli-pitoisuus on korkeimmillaan auringonkukkaöljyssä, sitten maissiöljyssä ja rapsiöljyssä,  oliivi- ja soijaöljyssä. Lisäksi kasviöljyissä  on vaihtelevia määriä  muita tokoferoleita ja tokotrienoleita.  Maissi-öljyssä, soijaöljyssä ja myös   rapsiöljyssä  on runsaasti gamma-tokoferolia. Suomessa aikuiset saivat ravinnossaan   keskimäärin lähes puolet alfa-tokoferolista viljoista ja leivontatuotteista sekä rasvalevitteistä, öljyistä ja kastikkeista (Paturi et al 2008). Pohjoismaisissa EPIC tutkimuksen antamista  tiedoista päätellen vitamiini E:n saantiin  vaikutti ensisijaisesti   rasvalisät, sitten  vilja ja viljatuotteet sekä leipomistuotteet ( Jenab et al 2009). Muita tärkeitä lähteitä olivat hedelmät, vihannekset kala ja äyriäiset. 

(ESIM1. Gluteeniton Mantelikakku Almondy 400g. Tässä on alfatokoferolia  19,3 mg. Siis 4,3 mg/ 100 grammassa  kakkua). Kakun ravintoenergia n 1632 kcal=6832 kJ, joten ravintotiheys on 28 mg alfatokoferolia /10MJ energiaa kohden.  tai 2,8 mg/ 1 MJ (240 kcal) kohden.

ESIM2. Rypsiöljy. E-vitamiinia 18.9 mg/ 100g. PUFA 33 g/100g. alfaTE: PUFA-suhde = 18,9:33= 0,57, noin 0.6.  

Tuoreissa Pohjoismaississa ravintotutkimuksissa on todettu keskimääräisen  E-vitamiinin saannin  (alfa-tokoferolina) vaihtelevan  7 mg - 10 mg välillä päivittäin. Ravintotiheytenä ilmaisten pohjoismaiset aikuiset käyttävät 7- 12 mg alfa-tokoferolia /10 MJ  ravintoenergiaa. Raskauden aikana  E-vitamiinin saanti on korkeampi ja useimmat naiset käyttävät E- vitamiinia sisältävää lisää. (Arkkola et al 2006, Prasad et al 2010, Haugen et al. 2008). Lasten  alfa-tokoferolin saanti on  ravintotiheytenä välillä  7mg - 11 mg / 10 MJ  eikä eroa  suuresti aikuisten saamasta  E-vitamiinista.

Vegetable oils, vegetable oil-based spreads, nuts and seeds, and egg yolk are good food  sources of vitamin E. The alpha-tocopherol content is highest in sunflower oil followed by  corn and rapeseed oil, olive and soybean oil. In addition vegetable oils contain variable  amounts of other tocopherols and tocotrienols. Corn oil, soybean oil and also rapeseed oil are  high in gamma-tocopherol. On average approximately half of alpha-tocopherol in the diet of  Finnish adults was provided by cereal and bakery products and fat spreads, oils, and dressing  (Paturi et al 2008). Among the EPIC study participants from the Nordic countries added fats  contributed most to vitamin E (alpha-TE) intake, followed by cereal and cereal products and cakes (Jenab et al 2009). Other important sources were fruits, vegetables and fish and  shellfish. 

.In recent dietary surveys from the Nordic countries mean dietary intake of vitamin E (alpha-tocopherol) among adult populations vary between 7-10 mg per day (Becker and Pearson 2002, Lyhne et al 2005, Pedersen et al 2010, Konstantinova et al 2007, Paturi et al 2008). When expressed per energy intake dietary alpha-tocopherol of adults in the Nordic countries  ranges from 7 to 12 mg/10 MJ. During pregnancy intake of vitamin E is higher and most of  women use supplements containing vitamin E (Arkkola et al 2006, Prasad et al 2010, Haugen  et al 2008). Alpha-tocopherol intake of children ranges between 7 to 11 mg/10 MJ (Lyhne et al 2005, Pedersen et al 2010, Enghart Barbieri et al 2006, Hoppu et al 2010) and do not  greatly differ from that of adults.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32776
Liittynyt6.12.2009

admin kirjoitti:
Onko ehdotuksia mikä olisi luonnollisin E-vitamiini.Olisiko soijapavut,vehnänalkiot/öljyt.?
Synteettistä alfa-tokoferolia kannattaa välttää.

"Ei purkista

Kaikki E-vitamiiniperheen kahdeksan muotoa ovat yhteydessä pienentyneeseen muistihäiriöiden vaaraan. Aiemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu vain E-vitamiinin yhden muodon, alfatokoferolin vaikutuksia. Parhaita E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt, kananmuna, hedelmät ja erityisesti vihreät kasvikset sekä pähkinät ja täysjyvävilja."

http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/muisti/tutkimus_e_vitamiini_suoj...

"E-vitamiini on yksi ihmisen tarvitsemista rasvaliukoisista vitamiineista. E-vitamiineihin kuuluu useita toisiaan muistuttavia molekyylejä. E-vitamiiniaktiivisuus on neljällä tokoferolilla ja neljällä tokotrienolilla. Biologinen aktiivisuus on suurin α-tokoferolilla, joten ruoka-aineiden E-vitamiinipitoisuudet ilmaistaan α-tokoferoliekvivalentteina (α-TE)."

https://fi.wikipedia.org/wiki/E-vitamiini

Käyttäjä2187
Seuraa 
Viestejä7
Liittynyt2.5.2016

Muistijärjestelmä käyttää reseptoritasoa- ja harmaitten  aivosolujen kalvoissa olevien  fosfatidyyli inositidien (PI) varaan rakentunutta enrgia- ja signalointijärjestelmää. Tähän järjestelmään  tekee vuorovaikutusta alfatokoferolifosfaattimuoto siinä vaiheessa missä on myös inositiloaineenvaihdunnan fosfatidyyliinositoli kyseessä , siis vesiliukoisten  ja rasvaliukoisten inositolijohdannaisten rajapintaan .  Mutta yleensä ne siemenkasvit ja jyvät, joissa esiintyy alfatokoferolia  ) ja kasvisöljyjä) , esiintyy myös myös fytiiniä, josta tulee myoinositoli ja sen vesiliukoiset IPx ja rasvaliukoiset PI-johdannaiset.   Tämä  solun sisäisen fosfaattiverkostoa  moduloiva  alfatokoferolifosfaatti  saattaa täsmentää olemassaolollaan reseptorien on- off toiminnat,  joissa  off- signaalia (  ainakin insuliiniresepotoreissa) tulee  eräistä IP6- muuttumisista IP7- muotoon.  Ehkä  aivocortexsolukossakin,  joka on analoginen hieman haimasaarekkeen solujen kanssa -

Tämä  integraatio fosfaatin siirtelyssä  voi tietysti heijastua muistin "punaisen langan"   laatuun aivoissa . . Mutta  millään   yksittäisellä synteettisellä E-vitamiinilla ei saatane mitään hyötyä. muistiin. Luonnollinen  ravinto tuo myös  fytiinin ja  essentiellit  PUFA- rasvahapot samalla kuin sen E-vitamiinin , jota  sen oma kuljettajaproteiini priorisoi.

  E-vitamiinin hyöty aivoihin tulee kyllä myös K-vitamiinin vastavaikutuksesta, jolloin se on  aivoveritulppaa estävä, vaikka annettaisiin   yksittäisenä synteettisenä tablettina , varsinkin yli 65 v naisille on ollut hyötyä. Mutta liika määrin voi aiheuttaa aivoverenvuotoa, ilm. varsinkin miehille.  Parempi antikoagulanttitarkoitukseen   lie miniaspiriini  kuin massiivi synteettinen  E-vitamiini.

"E-vitamiinin  suureen saantiin liittyyn pidentynyttä   verenvuotoaikaa, mikä viittaa siihen, että  suuret E-vitamiinimäärät  vaikuttavat veren hyyytymisjärjestelmään erityisesti,  jos samaan aikaan käytetään aspiriinia tai  antikoagulanttiterapiaa (Liedle et al 1998, Swedish Medical Product agency 2000).  Oletetaan myös E-vitamiinin vaikuttavan K-vitamiinin statukseen, koska ne jakavat keskenään samoja metabolisia teitä (Booth et al 2004, Traber 2008). (Obs. K-vitaminituma  on xenobiootti).

High vitamin E intake has been associated with prolonged bleeding suggesting that high amount of vitamin E may interfere in the blood clotting system especially with simultaneous use of aspirin or treatment with anticoagulants (Liede et al 1998, Swedish Medical Products  Agency 2000). It is hypothesized that sharing the same metabolic pathways vitamin E intake  may affect K vitamin status (Booth et al 2004, Traber 2008).

Uusimmat

Suosituimmat