Matkustamisen vaikutus luonteeseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten paljon mentaliteetiltaan eroaa kyläläinen, joka ei ole käynyt horisonttia kauempana sellaista, joka on nähnyt maailman seitsemän ihmettä ja kuullut kaikkia maailman suurimpia kieliä?

Muuttuuko ihminen suvaitsevaiseksi matkusteltuaan eri maihin? Miten hänen käsitys maailmasta ja ihmisistä muuttuu? Katoavatko stereotypiat? Miten luonnetta muuttaa se, että on täysin eri maailmankuvan omaavia ihmisiä?

Kommentit (4)

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007

Kaikkialla käynytkin voi olla täysi idiootti, joskin matkailu voi avartaa.
Kyse on käsittääkseni erilaisista oppimisen lajeista, jotkut oppivat paremmin tekemällä, jotkut näkemällä, toiset taas lukemalla tai kuuntelemalla. Eli jollakin voi riittää pelkkä lukeminen ja kuvien näkeminen, toinen taas voi tarvita käynnin paikan päällä todella ymmärtääkseen saman asian. Jotkut myös matkustaessaan avautuvat enemmän ja tavallaan imevät kaiken sisäänsä, kun taas jotkut vain sulkeutuneena odottavat kotiin paluuta. Kolmas asia on se, että joku voi luulla ymmärtävänsä kovinkin hyvin jotain kuulttuuria tai muuta matkoillaan nähnyttä, mutta ei oikeasti olekaan jollain päivän tai viikon reissulla saanut mukaansa kovinkaan "oikeaa" mielikuvaa. Sekin vielä, että matkoilla varmasti kertyy paljon tietoa, mutta riippuu ihmisestä ja kiinnostuksen kohteista kuinka paljon sitä kertyy. On muistettava, että tieto kumuloituu eri tavalla eri ihmisillä, eli joillakin se kehittyy joksikin jota voisi viisaudeksikin sanoa, toisilla tällaista kokonaisuuksiksi kerääntymistä tapahtuu vähemmän.

Mulgeron

Vierailija

Tuota samaa asiaa olen itsekin pohtinut. Kun on tultu käytyä erilaisissa euroopan maissa ja aasiassa. Välistä matkan päällä ollessa luulee kaiken olevan unta niin poikkeavaa ja toisenlaista. Paaaljon kovemmin potkii kuin huumeet tai viina .

Luulen, että oppii katsomaan asioita uudelta kannalta eikä näe kaikkea niin mustavalkoisena.

Muistan kun isäni kauhuissaan sanoi ''Mitä Hollantiin siellähän on huumeita ja kaikkea'' totesin vain , että ''Avaa silmäsi ei ole mitään hyvä vs. paha juttua''

Kiina oli erikoinen kokemus, mutta ihmisiä ne sielläkin puita kasvaa autot kulkee bensalla yms.

Se lienee ratkaisevaa hakeutuuko turistirysään vai lähteekö seikkailemaan omatoimisesti ja yksin vai porukassa.

Yksin jossain maailman laidalla on tullu kyllä välillä aika pahasti häröiltyä ja oltua melkein hukassa mut ei kait siinä elämä on ja elämä on elettäväksi ja koettavaksi. Elossa vielä ja suunta kohti uusia seikkailuja .

Pahinta myrkkyä mitä henk. koht. tiedän on rutiini 7-16 ainoina lohtuina selata uusia automalleja tai miettiä uutta taulutelevisiota. Lisänä vielä käyttää, että loppurahat lähikapakkaan. . Mitä haaskausta.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Vpää

Se lienee ratkaisevaa hakeutuuko turistirysään vai lähteekö seikkailemaan omatoimisesti ja yksin vai porukassa.

Siinä tosiaan vielä hyvä pointti, eli onko työ-, hupi-, vai tutkimusmatkalla.

Mulgeron

Vierailija

Minuun matkustaminen on vaikuttanut voimakkaasti. Jotkut matkat ovat olleet ikäänkuin toinen elämä.

Erityisesti alussa olen katsellut kaikkea ulkopuolisena, kuin Liisa ihmemaassa. Toisaalta olen löytänyt pian sisään, sykkeeseen ja maastoutunut. Minun on ollut helppo löytää paikallista menteliteettiä, opia ymmärtämään, kohtaamaan, elämään heidän tavallaan ja tavoillaan. Kieli ja kulttuuri tarttuvat helposti minuun. Tosin sivusta olen huomannut, kuinka kaikki eivät pääse tälla tavoin sisään. Jotkut ovat suorastaan kuin immuuneja, ikäänkuin mikään ei uppoaisi heihin.

Kaikesta sulautumisestani huolimatta, kaikkein syvin minuuteni on matkalla ja sen jälkeen, yhtä orpo kuin ennen sitä.

Olenko muuttunut? Luulisin niin. Erilaisia ulottovuuksia on jäänyt sisälleni.

Uusimmat

Suosituimmat