HELSINKI-Tallinna tunneli - eihän vielä ole aprillipäivä ???

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

HELSINKI ja Tallinna hakevat rahaa tunnelihankkeen suunnitteluun ( uutinen ) ???

PITÄISIKÖ poliitikkojen ensin kysäistä tekniikan asiantuntijoilta, Kanaalitunneli oli hirvittävän kallis ja huolimatta teoreettisesti monikymmenkertaisesta käyttäjämäärästä, taloudellinen katastrofi !!!

JA, Kanaalitunneli on vain n 50 km pitkä, Suomelahden tunneli olisi
yli 80 km, eli maailman pisin ... ???

TÄYDELLISTÄ huuhaata ... !!!

Pietarin tie kuulemma kulkisi sitä kautta ... lisää ryssän rekkoja ilmaiseksi
teillemme ... ???

Sivut

Kommentit (64)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Eikös tuo Päijänne-tunneli ole maailman pisin, ja hyvin kuuluu toimivan. Mitä nyt kerran on uudelleen betonoitu.
Kannattavuudesta en osaa sanoa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Eikös tuo Päijänne-tunneli ole maailman pisin, ja hyvin kuuluu toimivan. Mitä nyt kerran on uudelleen betonoitu.
Kannattavuudesta en osaa sanoa.

LIIKENNETUNNELI - on vissi ero vesiputkella ja Kanaalitunnelilla ..
!!!

KÄYPÄ kerran Kanaalitunnelissa, hämmästyt ... "Busse" meni "Eurostarilla"
sen läpi pari kuukautta avaaimisesta !!!

Vierailija

Etkös sinä Busse tajua kauppa- ja kustannuspolitiikkaa?

Sehän tunneli kilpailisi muiden välineiden kanssa ja etuja on monia:
1. Juna vie roinat sinne suoraan minne on tarkoituskin. Pysätymättä lastauksiin.
2. Laivayhtiötkin joutuvat kilpailutilanteeseen ja laskevat hintojaan. Samoin Tanskan sillat. Hurrilasta olisi parempi reitti suojaisan saaristomeren yli Suomeen ja tunnelin kautta keskieurooppaan verraten Tanskan reittiin.
3. Kiinteä väylä on kiinteä väylä.
4. Työtähän se vaan teettää hirvittävän vähän verraten tunnelin aikojen kuluessa tuomaan hyötyyn vuosisatojen kuluessa. Laivan ikä on 30 v ja se on sään armoilla.

Vierailija

JA me kaikki veronmaksajat maksaisimme siitä puolen vuoden palkkamme. että sitten tunneliyhtiö, jonka omistajat varmaan ryssiä, saisivat vetää voittoa ilmaiseksi annetusta tunnelista ? Juuri noinhan kävi Kanaalitunnelille, velat "anteeksi" ja ei tahtonyt siltikään kannattaa...
Concordet, 14 kpl annettiin 1 punnan / frangin kappalehinnalla Air Francelle ja British Airwaysille, silti tuotti tappiota. Eurooppalaista "busi-
nesta", mutta onko meillä moiseen varaa ???

Vierailija
jumalauta
JA me kaikki veronmaksajat maksaisimme siitä puolen vuoden palkkamme. että sitten tunneliyhtiö, jonka omistajat varmaan ryssiä, saisivat vetää voittoa ilmaiseksi annetusta tunnelista ? Juuri noinhan kävi Kanaalitunnelille, velat "anteeksi" ja ei tahtonyt siltikään kannattaa...
Concordet, 14 kpl annettiin 1 punnan / frangin kappalehinnalla Air Francelle ja British Airwaysille, silti tuotti tappiota. Eurooppalaista "busi-
nesta", mutta onko meillä moiseen varaa ???

Se nyt ainakin pitäisi varmistaa, ettei käy noin. Eli suomalaiset kustantavat tunelin, mutta venäläiset omistaisivat sen ja siten sanelisivat käyttöehdot ja maksut. Mutta tavat tuntien niinhän siinä tietenkin käy. Mieluummin rakentaa sen tunnelin vaikka Turusta Tukholmaan.

Vierailija

Hyvä idea! Saadaan Suomen raide ja tieverkko suoraan kiinni Baltiaan. Lisäksi Helsingistä ja Tallinnasta muodostuu "kaksoiskaupunki".

Helsinki-Tallinna tunnelia ei voi verrata kustannuksellisesti tai rakennusteknisesti Kanaalitunneliin. Kallioperä Kanaalin alla on "nuoria" sedimenttikiviä, kalkkikiveä yms. Suomenlahden alla kallioperä on pääasiassa vanhaa ja kovaa graniittia. Suomenlahden alle tunneli olisi huomattavasti helpompi louhia, koska samanlaista pehmeänkiven ongelmaa ei ole eikä tule, kuin oli kanaalitunnelia louhittaessa. Graniitti kestää, eikä sitä tarvi edes kauheasti tukea. Lisäksi Kallioperä Suomenlahden alla on äärimmäisen stabiili. Ei tarvi paljoakaan pelätä mitään aktivoituvia siirroksia, maanjäristyksiä tms.

Muistelen joskus lukeneeni, että tuota tunnelia olisi suunniteltu hieman Helsingin länsipuolelta Tallinnan luoteispuolella olevaan Naissaareen ja sieltä penkereenä Tallinnaan. Näinollen tunnelin pituus ei olisi tuo 80km, vaan pikemminkin se 60km (Luvut oman pään arvioita, joko voi mitata matkan jos haluaa, en jaksa itse). Hyvä idea tämä on, vähentää Suomenlahden poikittaista laivaliikennettäkin. Lisäksi saadaan Suomi ensimmäistä kertaa historiassa liitettyä suoraan Eurooppaan.

Vierailija
MalcomX
jumalauta
JA me kaikki veronmaksajat maksaisimme siitä puolen vuoden palkkamme. että sitten tunneliyhtiö, jonka omistajat varmaan ryssiä, saisivat vetää voittoa ilmaiseksi annetusta tunnelista ? Juuri noinhan kävi Kanaalitunnelille, velat "anteeksi" ja ei tahtonyt siltikään kannattaa...
Concordet, 14 kpl annettiin 1 punnan / frangin kappalehinnalla Air Francelle ja British Airwaysille, silti tuotti tappiota. Eurooppalaista "busi-
nesta", mutta onko meillä moiseen varaa ???



Se nyt ainakin pitäisi varmistaa, ettei käy noin. Eli suomalaiset kustantavat tunelin, mutta venäläiset omistaisivat sen ja siten sanelisivat käyttöehdot ja maksut. Mutta tavat tuntien niinhän siinä tietenkin käy. Mieluummin rakentaa sen tunnelin vaikka Turusta Tukholmaan.

Mitä ihmettä koko tunneli ryssille kuuluu? Tunneli on kahden EU-maan välillä ja näinollen ymmärtääkseni Venäjällä ei ole mitään sanomista koko asiassa. Voidaanhan sinne tunneliin laittaa reippaat käyttömaksut EU:n ulkopuoliselle liikenteelle. Pätkäistään vaikkapa 500e/suunta/EU:n ulkopuolinen rekka ja 200e/suunta/EU:n ulkopuolinen henkilöauto käyttömaksua, niin varmasti hillitsee venäläistä rekkarallia. Toisaalta en näe syytä miksi tuohon tunneliin edes muodostuisi venalainen rekkasuma? Jos ei nuo maksut riitä, niin tuplataan tai triplataan! Ei kule kohta edes venäläistä liftaria sen tunnelin läpi.

Vierailija
Peksu
. Lisäksi saadaan Suomi ensimmäistä kertaa historiassa liitettyä suoraan Eurooppaan.

Tämä on se tärkein pointti, joka on jotenkin jäänyt kaikissa lehtikommenteissa huomiotta. Eihän sitä rataa Tallinnaan rakenneta, vaan Eurooppaan. Silloin Rautatieasemalta lähtisi junia jossa olisi kyltit Berliini, Rooma jne. Tulevaisuuden kannalta harkitsemisen arvoinen investointi. Junaliikennettä ei mikään uhkaa, se ei saastuta ja on nopea. Olen ranskalaisella TGV:llä matkistanut, ja siinä mennään kovaa.

Jos löytyy kustannustehokas ratkaisu ja EU-rahaa saadaan niin työt vain käyntiin. Kannatan.

Vierailija
acedia
Peksu
. Lisäksi saadaan Suomi ensimmäistä kertaa historiassa liitettyä suoraan Eurooppaan.

Tämä on se tärkein pointti, joka on jotenkin jäänyt kaikissa lehtikommenteissa huomiotta. Eihän sitä rataa Tallinnaan rakenneta, vaan Eurooppaan. Silloin Rautatieasemalta lähtisi junia jossa olisi kyltit Berliini, Rooma jne.

Aivan niin! "Kolmessa tunnissa Varsovaan" yms. Hieman helpottuisi tuo suomalaisen keskiverto ihmisen ja tuotteiden meno Eurooppaan. Vähentäisi Suomen periferia asemaa kummasti.

Vierailija

NOOH .. kyllä ne ryssät sitä ilmaiseksi käyttäisi, eihän nytkään uskalleta
laittaa tiemaksuja, vaika kuluttavat teitämme 50 miljoonalla eurolla vuodessa ... !!!

ON vielä yksi pieni ongelma, raideleveys Länsi-Euroopassa tai ylipäätään Neuvosto-Suomen länsipuolella on eri kuin täällä, jossa se tehtiin ryssälän kanssa yhteensopivaksi ... siis samoja vaunuja ei voitaisi käyttää ....

UNOHTAKAA koko homma ... !!!

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
jumalauta
NOOH .. kyllä ne ryssät sitä ilmaiseksi käyttäisi, eihän nytkään uskalleta
laittaa tiemaksuja, vaika kuluttavat teitämme 50 miljoonalla eurolla vuodessa ... !!!

ON vielä yksi pieni ongelma, raideleveys Länsi-Euroopassa tai ylipäätään Neuvosto-Suomen länsipuolella on eri kuin täällä, jossa se tehtiin ryssälän kanssa yhteensopivaksi ... siis samoja vaunuja ei voitaisi käyttää ....

UNOHTAKAA koko homma ... !!!

Raideleveysongelma hoituu samalla tavalla kuin Hangon satamassa.
Telit vaihtoon, ei siina sen kummempaa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Peksu
Aivan niin! "Kolmessa tunnissa Varsovaan" yms. Hieman helpottuisi tuo suomalaisen keskiverto ihmisen ja tuotteiden meno Eurooppaan. Vähentäisi Suomen periferia asemaa kummasti.

Ja loppuisi rekkaralli Ruotsin läpi. Itse pidän junista ja jos Suomesta pääsisi Välimerelle yöjunalla niin ostaisin toisen asunnon sieltä ja kuukausilipun. Historiallinen seikka tuo tunneli olisi ja poliittistakin vaikutusta sillä olisi. Suomi lähentyisi Keski-Eurooppaa. Myös suomalaisille tuoretuotteille avautuisi kustannustehokas väylä Euroopan maksukykyisille markkinoille.

Seppo_Pietikainen
Raideleveysongelma hoituu samalla tavalla kuin Hangon satamassa.
Telit vaihtoon, ei siina sen kummempaa.

Ja varmaankin on olemassa junia jotka kykenevät kumpaankin leveyteen, onhan Baltiassa ja Puolassa tämä ongelma kaiketi ratkaistu, eikö raideleveys vaihdu vasta näiden entisten SEV-maiden jälkeen? Onko Itä-Saksassa kaikki raiteet rakennettu uudelleen? Jugoslaviaan ainakin pääsi ennen InterRaililla joten siellä on jo länsileveys.

Vierailija

En toki unohtanut raideleveyttä. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _world.png

Suomalaisilla alustoilla voidaan ajaa baltian halki, sitten pitää vaihtaa. Tosin puolassakin on rautateitä tuolla "ryssä" leveydellä, en tiedä paljonko ja minne.

Muistaakseni tuo Suomen ja Itäinen 4mm ero raideleveydessä ei vielä haittaa muuten kuin aiheuttaa nopeampaa kulumista. Jos raideleveys on ongelma, niin sitten rakennetaan helsinkiin toinen rautatieasema, josta junat lähtevät Baltiaan ja raideleveys on sama kuin idässä ja baltiassa. Toinen vaihtoehto on että Baltit ja suomi ruinaavat EU:lta läjän rahaa ja rakennetaan Helsingistä Baltian kautta uusi rata, jonka raideleveys on yhteneväinen Keski-Eurooppaan. On se EU antanut rahaa tyhmempiinkin projekteihin, kuten jonkun Romanian ja Bulgaarian kehitysmaiden paskapönttöjen hoonaukseen, niin miksi ei sitten tähän?

Vierailija
Seppo_Pietikainen
jumalauta
NOOH .. kyllä ne ryssät sitä ilmaiseksi käyttäisi, eihän nytkään uskalleta
laittaa tiemaksuja, vaika kuluttavat teitämme 50 miljoonalla eurolla vuodessa ... !!!

ON vielä yksi pieni ongelma, raideleveys Länsi-Euroopassa tai ylipäätään Neuvosto-Suomen länsipuolella on eri kuin täällä, jossa se tehtiin ryssälän kanssa yhteensopivaksi ... siis samoja vaunuja ei voitaisi käyttää ....

UNOHTAKAA koko homma ... !!!




Raideleveysongelma hoituu samalla tavalla kuin Hangon satamassa.
Telit vaihtoon, ei siina sen kummempaa.

AIKA hankalaa ja kallista jatkuvassa liikenteessä ... mitä nyt muutama
vaunu laivaan Hangossa ... "Ilkka" taitaa olla näitä politrukkeja, jotka
eivät päätänsä turhaan vaivaa teknisillä "yksityiskohdilla", Aatukin aikoinaan ehdotti koko Hollannin väestö siirtämistä rautateitse itään, mutta varusteluministeri Speer sai luopumaan ajatuksesta vedottuaan,'
kuinka paljon suoritus veisikään Reichsbahnin sotakapasiteetista .....
mahdoton ja älytön suunnitelma kenelle hyvänsä kansakoulun loppuun
saakka käyneelle ... !!!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat