Kuinka monta kelloa siirsit kesäaikaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kelloja on nykyisin joka paikassa ja (melkein) joka laitteessa, kännyköistä alkaen. Itse siirsin viikonloppuna 16 kelloa kesäaikaan ja varmasti jokunen tulee myöhemmin vastaan, jota en vielä hoksannut siirtää.

Kuinka monta kelloa Sinä siirsit? Ja mitä mieltä olet koko kesäajasta?

Säästäväiset saksalaiset ideoivat aikanaan kesäajan, jotta energiaa säästyisi alkuillasta, kun valoisaa aikaa riittäisi työntekoon pidempään. Minua itseäni kellojen kanssa pelleily kaksi kertaa vuodessa ärsyttää tavattomasti! Ainakin Suomen olosuhteissa tuo energian säästökin on hyvin kyseenalainen juttu.

Sivut

Kommentit (24)

asdf
Seuraa 
Viestejä11078
Liittynyt16.3.2005

Kolme kelloa olen tainnut siirtää. Osa siirtyy itsekseen, osan oli vaimo ehtinyt siirtää.

Itse pidän valoisista illoista, joten kesäaika on ok. Voisi olla yleensäkin fiksumpaa ajoittaa ihmisten hereilläoloaikaa valoisalle ajalle. Normaali työaika voisi olla vaikka 6-14 tavallisemman 9-17 sijaan. Tietysti kaikkea muutakin pitäisi aikaistaa. Liikkeiden aukioloja, tv-ohjelmia, jne.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1680
Liittynyt3.10.2007

Ensi vuonna voitaisiin jättää siirtymättä kesäaikaan, jolloin muu eurooppa saisi kurottua typerän aikaeron umpeen. Oma työni edellyttää päivittäin kommunikointia muualle eurooppaan ja tuo tuntikin on välillä kiusallinen aikaero, kun ei tiedä aina varmuudella esim. puhelinpalaverien alkamisajoista, onko kyseessä meidän vai heidän kellonsa mukainen ajankohta. Ja ihan puhtaasti työajassakin hävitään tunti, jos pitää tehdä yhteistyötä eurooppalaisten kollegoiden kanssa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Yhden. Se ei haitannut kun siitä oli patteri loppu muutenkin. Vaihdoin sen samalla. Puhelin päivittyy itsekseen, mutta aina minuutin pieleen. Ei ole kesäaika remppaus tarpeen nykypäivänä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Yhen herätyskellon. Muut on jo niin automaattisia.

Ei tuollaista kesäaikasysteemiä suomessa oikeasti tarvita. Kesät ovat niin valoisia muutenkin. Ainakin täälläpäin kesällä on valoisaa ympäri vuorokauden. Ei ihan vielä, mutta kohta. Minä en todellakaan kaipaa pimeitä öitä. On aivan mahtavaa, kun päivän erottaa yöstä vain siitä, että pikkulinnut on nukkumassa. Jos saksalaiset sitä kesäaikaa omilla leveyksillään tarvitsevat, niin pitäkööt kesäaikansa. Ei pitäisi meille kuulua miksikään. Näin ylhäällä riittää valoa muutenkin. Pikemminkin talvella pitäisi kelloja siirtää tunti länteenpäin, että pääsisi valoisan aikana kotiinkin. Inhottavaa, kun tulee jo neljältä yö.

edit. eikun siis toiseen suuntaan, pitäisi talvella siirtää kelloja. Että valoisa olisi tunnin pitempään iltapäivästä. Ihmiset joutuvat menemään aamuisin töihin ja kouluihin pimeällä ja pääsevät kotiin, niin on jo uudestaan pimeää. Saisi ainakin kotimatkan tehdä vielä valon kajastaessa.

edit2. Kätevintä olisi jättää kesäaika pysyvästi päälle. Tuntuu niin hullulta, kun talven tullessa siirretään kellot niin, että tulisi aikaisemmin pimeä.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Rannekellon, kännykän, kaksi digikameraa ja videonauhurin. Seinäkellot olisin siirtänyt, jos ne olisivat jo seinällä.

Minusta kesäaika on hyvä juttu, talviaika sen sijaan on melkoisen huono. Tuo päivän valoisin hetki voisi koko vuoden olla klo 13 aikoihin, tai vaikka myöhemminkin.

Vierailija

hähää kellojen kääntöä. mä asetin ajat, em kääntäny. sithäm mä en näkis niistä aikaa jos ne olis käännetty väärinpäin.

Vierailija

Mitä järkeä tässä kellon ajan siirtämisessä on?
Miks ei vaan suoraan paa riitaa kahtia ja vääntää kelloa vaa 30 minuuttia niin ei ikinä enää tarvii siirrellä sitä?

Vierailija

ihminen tarvitsee määränpään elämäänsä. pienistä asioista koostuu elämäntie. kellon ajan asettelu tuo kaksi määränpäätä vuodessa. 150 määränpäätä elämän aikana. se on paljon niille, joilla on tyhjyys.

Kun on kelloja asetettu kevväällä, tietää että enää kuukausi WAPPUUUN½½½½

Vierailija

Opinpa jotain uutta tänään. Tosissani olen vuositolkulla kuvitellut että kesäaika on käytössä jotta TALVELLA olisi aamulla valoisa tunti enemmän... Tunnen itseni nyt vähän hölmöksi Mutta "talviaika" on siis standardi aika ja kesäaika on kesäaika... Olipas se nyt vaikeaa?

Vierailija

Olishan se talvellakin kiva jos ois tunti enemmän valoista. Ymmärrettävä ajatus.

Hahaa, nysse pikanen tunti oli ja meni. Vanhenin tunnin, elämättä sitä tuntia. Sehän rikkoo fysiikan lakeja.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mä käännän huomenna sitten kellot etiepäin.

Minusta tää kesäaika juttu on ihan turha. Aiheuttaa vain turhaa stressiä. Tämä vaikuttaa myöskin lehmiinkin stressaavasti että ne tuottaa vähemmän maitoa ja on muutenki sekasi kun niiden päivä rytmit menee sekasin. Eli siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ihmisilläkin se aiheuttaa kaikennäköstä probleemaa erityisesti 3-vuorotyöläisille.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat