Seuraa 
Viestejä45973

Semmoista kysyisin, että meikä popsi hieman alle pari viikkoa gramman per päivä c-vitamiinia ja tuon seurauksena mä en enää pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan. Viimesenä yönä tuli nukuttua vain 3 tuntia ja ton jälkeen olikin pakko lopettaa. Mä kun olin täysin zombi sinä seuraavana päivänä. Hei kun mä lopetin tuon, niin unikin taas maistoi. Voikos tuo johtua tuosta c-vitamiinista vai mahtasko tuohon olla jokin muu syy?

Sivut

Kommentit (83)

Eikös jokin aika sitten tullut julki tutkimus, jonka mukaan c vitamiinin popsimisella ei ole minkäänlaista vaikutusta ainakaan sairastumisiin, paitsi mikäli saa vitamiinit hedelmistä..

Itse syön lounaaksi salaattiaterian joka päivä, monivitamiinin nappaan illalla mikäli on tullut urheiltua paljon ja kalanmaksaöljyä 1 kapseli päivässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Varmasti C-vitamiinista. Ainakin itselläni on samoja kokemuksia kun joskus natustelin mandariineja, appelsiineja ja vielä C-vitamiiniporetta päälle muutaman viikon. Pikkuhiljaa alkoi uni vähenemään ja rytmit menemään sekaisin. Kannattaa pitää raja noissakin.

Eli liika on liikaa.

" Eikös jokin aika sitten tullut julki tutkimus, jonka mukaan c vitamiinin popsimisella ei ole minkäänlaista vaikutusta ainakaan sairastumisiin, paitsi mikäli saa vitamiinit hedelmistä."

Vitamiinivalmisteiden nauttiminen tyhjään mahaan voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä enemmän haittaa kuin hyötyä. Vitamiinilisät on tarkoitettu täysipainoisen ruokavalion oheen. Ne eivät siis korvaa juureksia, hedelmiä, jne. C-vitamiini "piikki" voi ennaltaehkäistä esimerkiksi flunssan, jos huomaa oireet hyvissä ajoin. ( Pitää siis tuntea kroppansa.) Jos tuntee tarvetta c-vitamiinilisälle, kannattaa lisätä kuitupitoisen ravinnon määrää.

" Hei kun mä lopetin tuon, niin unikin taas maistoi. Voikos tuo johtua tuosta c-vitamiinista vai mahtasko tuohon olla jokin muu syy?"

Jokainen reagoi eri tavalla, mutta elimistö tottuu nopeasti muutoksiin. Unettomuus voisi olla tässä tapauksessa elimistösi tapa reagoida c-vitamiinitason äkkinäiseen nousuun. Tämä voisi pitää paikkansa, jos et ole ennen ottanut vastaavaa kuuria.

von Munchausen
Semmoista kysyisin, että meikä popsi hieman alle pari viikkoa gramman per päivä c-vitamiinia ja tuon seurauksena mä en enää pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan. Viimesenä yönä tuli nukuttua vain 3 tuntia ja ton jälkeen olikin pakko lopettaa. Mä kun olin täysin zombi sinä seuraavana päivänä. Hei kun mä lopetin tuon, niin unikin taas maistoi. Voikos tuo johtua tuosta c-vitamiinista vai mahtasko tuohon olla jokin muu syy?




C-vitamiinin yliannostus voi tosiaan aiheuttaa unettomuutta.

Puutosoireet

C-vitamiinin puutostaudin eli keripukin ensimmäisiä oireita ovat ikenien verestävyys ja verisuonien heikentyneestä rakenteesta johtuvat ihonalaiset verenvuodot Vähäisen saannin jatkuessa ilmenee häiriöitä lihasten ja hermoston toiminnassa, kuten lihasten rappeutumista, kipua ja masenneusta. Muita puutosoireita ovat anemia, säännölliset infektiot, karhea iho ja haavojen parantumisen hidastuminen.

Pitkäaikainen C-vitamiinin yliannostus johtaa tilanteeseen, jossa elimistö erittää vitamiinia normaalia enemmän. Jos yliannostus lakkaa yhtäkkiä, elimistö ei heti sopeudu muuttuneeseen tilanteeseen, vaan vitamiinin ylimääräinen erittäminen voi johtaa keripukkiin.

Toksisuus

C-vitamiinin yliannostus voi aiheuttaa pahoinvointia, vatsan kouristelua, ripulia, päänsärkyä, uupumusta ja unettomuutta. Lisäksi se saattaa häiritä sairaanhoidollisia tutkimuksia tai lisätä munuaiskivien muodostumista.

http://www.food-info.net/fi/vita/water.htm

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

C-vitamiinia on onnistuneesti kokeiltu myös syövän hoidossa, tosin suonensisäisesti. Vitamiini imeytyy ruoansulatuksen kautta liian heikosti. Syövän hoidossa tehokkaat annokset täytyy ruiskuttaa suoraan suoneen liuoksena.

http://fi.wikipedia.org/wiki/C-vitamiini#L.C3.A4hteet

-

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

marliini
Seuraa 
Viestejä198

Tämän on maailman terveysjärjestökin tutkinut.

Esimerkiksi c-vitamiini.-
C- vitamiini: Synteettinen askorbiinihappo on luonnollisen C-vitamiinin kompleksin antioksidantti, vähän niin kuin munankuori joka suojelee munaa. Luonnollinen C-vitamiini kompleksi sisältää P- (pioflavonoidit), J- (koliini) ja K- vitamiinit. J- vitamiini kuljettaa happea ja P- vitamiini on puolestaan särkyvyyden estäjä (esim. pitämällä hiusverisuonet ehjinä). On myös toinen tekijä, mikä on luonnollisella C-kompleksilla, se on terrosenase, eli kupari entsyymi. Sitä tarvitaan hemoglopiinin muodostuksessa, ja ehkäisemään anemiaa. Synteettinen askorbiinihappo on kemiallinen yhdiste, josta puuttuu kaikki nämä tekijät eikä sillä voi koskaan olla luonnon C-vitamiinin vaikutuksia. Sillä ei ole vaikutusta flunssaan tai muihin sairauksiin kuten luonnon C-vitamiinilla. Tutkimukset näyttävät, että ihmiset jotka saavat runsaasti luonnon C-vitamiinia ovat paremmassa kunnossa, kuin ne jotka käyttävät keinotekoista askorbiinihappoa. On myös todettu että 30 mg luonnon C-vitamiinia estää yhtä paljon syöpää kuin 2000 mg synteettistä askorbiinihappoa. Luonto tietää mitä me tarvitsemme munan, mutta emme sen kuorta.

Luonnolliset vitamiinit tunnistaa siitä, että pakkaukseen on merkitty raaka-aine, esim. ruusunmarja C-vitamiinin lähteenä tai vehnänalkioöljy E-vitamiinin lähteenä.

Synteettisten tuotteiden kohdalla sen sijaan on mainittu vain vitamiinin nimi esim. B6, ilman tietoa, mistä se on valmistettu.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
marliini

Synteettinen askorbiinihappo on kemiallinen yhdiste, josta puuttuu kaikki nämä tekijät eikä sillä voi koskaan olla luonnon C-vitamiinin vaikutuksia. Sillä ei ole vaikutusta flunssaan tai muihin sairauksiin kuten luonnon C-vitamiinilla. Tutkimukset näyttävät, että ihmiset jotka saavat runsaasti luonnon C-vitamiinia ovat paremmassa kunnossa, kuin ne jotka käyttävät keinotekoista askorbiinihappoa. On myös todettu että 30 mg luonnon C-vitamiinia estää yhtä paljon syöpää kuin 2000 mg synteettistä askorbiinihappoa. Luonto tietää mitä me tarvitsemme munan, mutta emme sen kuorta.


Tämäpä on mielenkiintoista.

Kertoisitko vielä, mistä tämä tieto löytyy?

-

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

C-vitamiini piristää ja kusettaa, siis nopeuttaa aineenvaihduntaa. Käyttöä täytyy jatkaa jonkun aikaa, jos haluaa toleranssin.

C-vitamiinia syötetään myös tietyille koiraroduille pentuna, mutta vaikutus on erilainen kuin ihmiseen, se vahvistaa luuston kehitystä.

Juon lähes joka päivä mehua joka on lingottu appelsiinista (toisinaan tuoretta ananasta mukana), porkkanasta, lantusta... lisäksi silppuan mukaan joko mustikkaa tai mansikkaa pakasteesta, kiinankaalia tai salaattia, inkiväärijuurta.
Lisäksi syön kiinankaalia tai salaattia ja tomaatin aterioiden yhteydessä.
Laskeskelin, että saan näistä c-vitamiinia arviolta 120-150mg päivässä.
En siis varmastikaan kärsi c-vitamiinin puutteesta, mutta osaako joku sanoa voiko urheilijalle olla mitään mahdollista hyötyä tämän päälle c-vitamiinilisästä? Itse en tällä hetkellä usko että olisi, mutta olen aina valmis ottamaan vastaan hyvin perusteltuja näkökohtia

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä892
juhis68

En siis varmastikaan kärsi c-vitamiinin puutteesta, mutta osaako joku sanoa voiko urheilijalle olla mitään mahdollista hyötyä tämän päälle c-vitamiinilisästä?



Luultavasti on. Urheilusuoritukset lisäävät lyhytaikaisesti vapaiden radikaalien muodostumista ja C-vitamiinilisä voi tuoda suojaa niitä vastaan.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä892

Linkittämässäsi blogikirjoituksessa puhutaan eri asiasta: insuliiniherkkyydestä, ei vapaiden radikaalien lisäämästä hapetusstressistä. Lisäksi oli kysymys pienestä tutkimuksesta (n = 39). Voi olla kysymys paljon myös siitä, miten antioksidantit annostellaan. Ne pitäisi käsittääkseni annostella heti liikunnan jälkeen. Insuliiniherkkyyttä voidaan sitten liikunnan lisäksi parantaa vaikkapa pitämällä huolta optimaalisista D-vitamiinitasoista.

Itse olen kohtuullisten antioksidanttilisien käytön kannalla, ja mielestäni myös tutkimusnäyttö, mm. Zutphenin iäkkäiden ihmisten tutkimus, viittaavat siihen, että niistä on hyötyä. Kannattaa muistaa, että lääketehtailla ja korruptoituneilla kansanterveysviranomaisilla on omat intressinsä osoittaa, että vitamiinilisistä ei ole hyötyä - kuten D-vitamiininkin kohdalla.

Taulukko 3 Zutphen Elderly Studysta:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/2/344/TBL3

Monimuuttujamalleissa tilastollinen merkitsevyys katoaa, mutta siinä on edelleen trendi näkyvissä ja pitäisin hyötyä aika ilmeisenä.

Siinä puhutaan vapaiden radikaalien lisäämän hapetusstressin vaikutuksesta insuliiniherkkyyteen.
En aliarvioisi insuliiniherkkyyden vaikutusta liikunnan yhteydessä ja etenkin välittömästi sen jälkeen. Sillä on merkittävä vaikutus palautumisprosessin alkamiseen ja etenkin nopeuteen, joka on urheilijalle tärkeimpiä olemassaolevia yksittäisiä seikkoja, sen perusteella mitä asiasta tiedän ja omien kokemusten pohjalta (esim kehonrakennusdieetin aikana elimistön reagointi erilaisiin asioihin korostuu hyvinkin voimakkaasti, mielenkiintoinen matka oman kehon toimintoihin ).
Eri asia sitten on millaisia antioksidantteja tuossa tutkimuksessa käytettiin, ilmeisesti synteettisiä, otaksun, joiden käytöstä ja imeytymisestä, sekä vaikutuksesta muiden ravinteiden imeytymiseen, on hyvinkin ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti tutkimuksen E-vit oli myöskin vain yksi osa koko E-vitamiiniperheestä...
Ehkä olisin kuitenkin toistaiseksi varovainen antioksidanttilisien käytössä urheilusuoritukseen liitettynä, ja välittömästi sen jälkeen, liittyen siis mahdolliseen insuliiniherkkyyden kohoamisen estämiseen.

Muuhun ajankohtaan ajoitettuna en siis dissaa antioksidanttivaikutuksen merkitystä, mutta minua kiinnostaisi tietää mikä sitten on se hyödyllinen antioksidanttimäärä?
Ja mistä osista tämän hyödyllisen antioksidanttisekoituksen pitäisi koostua ja missä suhteessa, ja mikä on mm. c-vitamiinin yksittäinen osuus siinä?
Ja mitkä kaikki ravintoaineet vähentävät vapaita radikaaleja ja täten siis hapetusstressiä, ja onko tässä yksittäisellä vitamiinilla tai hivenaineella suurempina annoksina kuinka suuri merkitys vai onko kokonaisuus tärkeämpää?
Ja riittääkö oma hedelmistä, kasviksista ja juureksista, sekä muusta ruokavaliostani, saamani kokonaisainesmäärä tähän vaikutukseen?
Kauheasti kysymyksiä...

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

C-vitamiini huutaa kriitikoiden mukaan kofaktoreita eli yhteisvaikuttajia kuten marjojen antosyaaneja, metyylisulfonyylimetaania ja polyfenoleita. E-vitamiinia taas mm. uusimmassa Women's Health -tutkimuksessa käytettiin s-y-n-t-e-e-t-t-i-s-e-n-ä d-alfatokoferolina. Luonnollinenkin d-alfa kuluttaa elimistöstämme gammatokoferolia, joka vastaa suuresta osasta E-vitamiinin antioksidatiivisia tehtäviä elimistöissämme.

Urheilijan antioksidanteista tärkeimmät suorituskyvyn kannalta ovat Q-10 ja karnosiini - molemmilla saatu aikaan ergogeenista hyötyä interventiotutkimuksissa. Molemmat ovat myös hyvin tehokkaita antioksidantteja. Pakko tosin sanoa, että osa liikunnan suotuisista vaikutuksista liittyy juuri hapetusstressiin ja sen vaikutuksiin lihaksissa - elimistö osaa itse muodostaa tarvittavia antioksidantteja kun sitä on treenattu tarpeeksi.

PS: Siltä varalta että joku vielä alkaa hoilaamaan SETTI-tutkimuksesta ja beetakaroteenin haitoista, todettakoon että kyseinen "beetakaroteeni" oli myrkyllisen bentseenirenkaan omaava feikki Bayerin valmistama keinotekoinen kaltaismolekyyli.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
PS: Siltä varalta että joku vielä alkaa hoilaamaan SETTI-tutkimuksesta ja beetakaroteenin haitoista, todettakoon että kyseinen "beetakaroteeni" oli myrkyllisen bentseenirenkaan omaava feikki Bayerin valmistama keinotekoinen kaltaismolekyyli.



Työkaverin vaimon isä olis tuossa mukana ja kuoli syöpään.

Siinä perheessä EI ole syöty mitään luontaistuotekaupan pilsuja sen jälkeen eikä vissiin sitä ennenkään.

D-vitamiinia olen yrittänyt saada työkaverin syömään, koska hänellä on kaikki klassiset D-vitamiinin puutosoireet.

Kysyi kyllä ennen Joulua, että mitä laatua sieltä iHerbistä tilaisi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat