Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Venäjä suunnittelee rautatietunnelia Alaskaan - - venäläismiljardööri Roman Abramovitsh on ostanut itselleen maailman suurimman tunnelikairauskoneen. - - 'Todellinen silta maidemme välille.' Näin markkinoi presidentti Vladimir Putin hanketta, jonka toteuttamisesta hän aikoo lehtitietojen mukaan sopia nyt Yhdysvaltain presidentin George W. Bushin kanssa. - - "
Uutinen

Onnistuuko 100 km pitkä ja 65 miljardia dollaria maksava projekti venäläisiltä?

Vai kysyvätkö lapsenlapsemme, että mikä on 100 km pitkä, maksoi 100 miljardia dollaria ja mitä pitkin ei pääse mihinkään?

Kommentit (14)

Täysin järjetön projekti. Voisiko joku laskea kauanko tuolla pääomalla ja sille laskettavalla korolla voitaisiin kustantaa vaikkapa lauttaliikennettää.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

öö eikös tuolla suunnalla ole erinäisiä siirroslinjoja ja muita mannerlaattojen epäjatkuvuuskohtia... vois olla veikee näky kun suorassa tunnelissa on yhtäkkiä viiden metrin poikittainen siirtymä

Mitäs tuo hinta haittaa. Tulee lisää markkinoille rahaa sitä pimittäneiltä tahoilta. Talous ei kasva, jos rahaa vaan pihistellään. Talouskasvuhan on kaiken tavoite.

Juudas Roman Abramovitsh leikki toisen Juudan Putinin ka maan ja kansan rahoilla... Mitä väliä heille onko järkeva homma tai ei, saa ainakin kokeilla onnistuko...

Onhan toi meidän Päijänne -tunnelikin n. 90 km pitkä. On tosin nyt suljettu remontin vuoks jonnekin vuoden vaihteeseen asti. Eli pääkaupunkiseutu juokin sitten Vantaan vettä.

Eipä ne taida olla oikein kannattavia hankkeita. Kanaalitunnelikin taitaa olla tappiollinen. Toisaalta pitääkö sen olla maaperään louhittu tunneli ollenkaan. Jostain muista lukeneeni, että ainakin suunnittelupöydällä on sellaisia kelluvia putkitunneleita. Ankkuroitu merenpohjaan.

Volitans
päijännetunneli on 120 km pitkä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij%C3%A4nnetunneli
Jeps. Vaikkakin loppupää on kylläkin ihan avomaastossa. Voimalaitoskin siellä. Maailman pisin kalliotunneli tiettävästi. Silloisen Neuvostoliiton puuhaa. Alkaa tuosta Päijänteen Asikkalan selältä. Tunneliluukut kiinni nyt tai ainakin kohta.

Vaikka on louhittu hyvin vanhaan maaperään (kallioon), niin kuitenkin lohkareet ovat useinkin vaikeuttanut virtausta. Eipä ole pitkäkään aika, olisko vuos kymmen kun tunnelin pohjoispäätä, eli Päijanteen puolta peruskorjattiin. Toisaalta ei sitä suunniteltu/rakennettu ihmiskäyttöön. Kyllä siellä kuorma-autolla ajaa.

Laittaisivat nyt korjauksessa sinne kunnoliiset lämmöntalteenotto kennot/putkistot. Jämsänjoestakin, joka laskee Päijänteeseen otetaan moneen omakoti/rivitaloon jo ns. maalämöpumpuilla energiaa.

Mutta tämähän ei varsinaisesti ollut tämän ketjun aihe.

Lothar
Tieteen kuvalehdessä (vai Tieteessä?) spekuloitiin jopa USA:n ja Euroopan välisellä junatunnelilla...
Sieltä Tieteen Kuvalehdestä taisinkin lukea niistä kelluvista tunneleista

Lassi
Jostain muista lukeneeni, että ainakin suunnittelupöydällä on sellaisia kelluvia putkitunneleita. Ankkuroitu merenpohjaan.

Niitä, joista ilma on tarkoitus imeä pois vastuksen vähentämiseksi? Kelluahan ne ei oikein voi, kun tuottaisi harmia laivaliikenteelle, mutta sen sijaan jossain parinkymmenen metrin syvyydessä syvimpienkin kölien alla.

Lothar
Tieteen kuvalehdessä (vai Tieteessä?) spekuloitiin jopa USA:n ja Euroopan välisellä junatunnelilla...

JOO, kertoo paljon molempien lehtien tasosta ... !!!

ONHAN myös olemassa ikivanha inkkaritarina luonnon tunnelista Atlantin
alitse .... !!!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat