Tieto vai usko?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vai molemmat?

Ovatko ne molemmat aina läsnä?

Tarkoitan uskolla
oletusta jonkin Tuntemattoman olemassaolosta
tai luottamusta aikaisemmin hankittuun Tietoon yms. maallista.

Tieto taas on tietysti sitä tieteellisesti todistettua Tietoa.

Miten on, selviääkö elämästä vain toisella noista asioista?

Kommentit (11)

Vierailija

Tieto on sitä, että pidetään kaikki vaihtoehdot auki, kunnes ne on yksitellen osoitettu vääriksi.

Lopuksi äänestetään ja tehdään IPCC raportti. Sitten poliitikot hieman korjaa sitä. Sitten se julkaistaan.

Vierailija

Minulle usko on sitä että uskon kaikki vaihtoehdot oikeiksi kunnes ne on yksitellen todistettu vääriksi.
Mutta tämä on toki vain minun näkemykseni. Minun tapani nähdä uskoa.

Vierailija
Narcissus Sometimes
Minulle usko on sitä että uskon kaikki vaihtoehdot oikeiksi kunnes ne on yksitellen todistettu vääriksi.

Miten pysyt järjissäsi?

Vierailija
A. Ankka

Miten pysyt järjissäsi?

Varsin helposti.
Sitä kun vain kiltisti hyväksyy kaiken mahdottoman mahdolliseksi ja mahdollisen mahdottomaksi on elämä kummasti helpompaa.
Voi luottaa että mahdottomuuksia on olemassa.
Ymmärtäköön tämän ajatuksen jokainen miten haluaa.
Ne fiksuimmat osaavat hymyillä sille.

Vierailija

Uskonnon määritelmiä:

"Sosiologit ja antropologit näkevät uskonnon usein joukkona jonkun kulttuurin yhteisiä ajatuksia, arvoja ja kokemuksia."

"(Professori) Tapio Puolimatka esittää, että uskonnoille on yhteistä se, että niihin sisältyy oppi jostakin sellaisesta, mitä pidetään kaiken alkuperustana tai perimmäisenä todellisuutena, ja joka selittää pohjimmiltaan näin kaiken muun."

"Esimerkiksi pythagoralaisille jumalallisia olivat luvut, Platonille ideat ja Aristoteleelle ”liikkumaton liikuttaja”."

Muitakin on, katso itse lisää. Kaikki lainaukset Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnon_m ... telm%C3%A4

Mielenkiintoista kyllä, näiden määritelmien sisälle mahtuu myös tiede.

Vierailija
Kale

Tarkoitat varmaan "tieteellistä maailmankuvaa", koska tiedehän voi olla osa sekä teististä että ateistista maailmankuvaa. Ehkä tieteellinen maailmankuva sitten on uskonto?

Vierailija

Teistisyys perustuu pikemminkin omakohtaiseen kokemukseen, ei minkään kansanryhmän vanhoihin perinteihin tai muuhun sellaiseen.

Vierailija
Narcissus Sometimes
Mutta tämä on toki vain minun näkemykseni. Minun tapani nähdä uskoa.

Jotkut ihmiset pelkäävät aina pahinta, silloin he ovat positiivisesti yllättyneitä, jos jotain parempaa tapahtuu.

Vierailija
Sciurus Vulgaris
Kale

Tarkoitat varmaan "tieteellistä maailmankuvaa", koska tiedehän voi olla osa sekä teististä että ateistista maailmankuvaa. Ehkä tieteellinen maailmankuva sitten on uskonto?

No jos ihan pilkkuja viilaillaan, niin sitäpä tarkoitin.

Vierailija

Kyllä minun mielestäni teismi aika kaunana mistään mitä pidetään tieteenä,
vrt. tieteessä vedetään johtopäätökset todisteista, uskonnossa vedetään todisteet johtopäätöksistä

Uusimmat

Suosituimmat