USA:n Liittovaltion budjetti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiedättekö sen nimeämättömän tunteen mikä Neolla oli Matrixissa ennen
kuin pääsi sieltä ulos. Siis sellainen epätodellinen epäilys takaraivossa
että maailmassa on jotain vikana. Mulle tuli samanlainen tunne kun näin
mitä Yhdysvaltojen budjetti oli syönyt. Erityisesti toi puolustusbudjetin
koko vähän hämmesi.

http://mtbhub.org/Death_and_Taxes__2008_by_mibi.jpg

Näenhän mä uutisista että suht hyvinhän niillä tuolla rapakon takana
sujuu (muutamia ongelmia lukuunottamatta), mutta intuitio väittää silti
vastaan ja kyseenalaistaa koko talousjärjestelmän. Miten niillä
yksinkertaisesti riittää rahat? Näittekö jo sen ympyrän joka kuvasi
valtionvelkaa? Asetan kuitenkin todisteet ja asiantuntijoiden lausunnot
persuntuman edelle ja en lähde kokeilemaan josko osaisin lentää.

Olisin halunnut laittaa tuon kuvan pienemmässä koossa suoraan tähän
postin yhteyteen, mutta siihen ei taida olla keinoja. Se tulee aina koko
mitassaan ja venyttää ärsyttävästi tekstikenttää. Jos joku kuitenkin osaa
paremmin niin vinkkejä otetaan vastaan.

EDIT: Koska keskustelu siirtyi jo seuraavalle sivulle niin kenelläkään
ei varmaan ole mitään sitä vastaan että liitän sen kuvan nyt tähän.
Pääsevät linkkifobaatikotkin ihailemaan pikselitaidetta.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija
Tiedättekö sen nimeämättömän tunteen mikä Neolla oli Matrixissa ennen kuin pääsi sieltä ulos. Siis sellainen epätodellinen epäilys takaraivossa että maailmassa on jotain vikana. Mulle tuli samanlainen tunne kun näin mitä Yhdysvaltojen budjetti oli syönyt. Erityisesti toi puolustusbudjetin koko vähän hämmesi.
Tiesitkö että Matrix on elokuva...mielikuvitusta. Et kai itse samassa maailmassa elele...?

Vierailija
KBolt
Tiesitkö että Matrix on elokuva...mielikuvitusta. Et kai itse samassa maailmassa elele...?

Mutta eikös se perustunut tositapahtumiin?

Vierailija

Ei helvetti (anteeksi ruma kieli), tuo budjettihan on ihan päin seiniä suunniteltu. Katsokaapa mitkä alueet saavat vähemmän rahoitusta ja kuinka paljon. Ne ovat juuri niitä alueita, joilla USAssa on eniten ongelmia. Ilmeisesti kaikki eivät edes halua yrittää korjata niitä

Vierailija

Törkeän vähän muuten varoja ja resursseja suunnataan tieteellisiin tutkimuksiin. Tieteellinen tutkimus voisi olla avainsana estämään tulevia konflikteja.

Vierailija

Täällä samaa asiaa sivuttiin tammikuussa http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=686322

half-life
Yhdysvaltojen valtionvelka (lukema päivittyy ):

Keskimäärin Yhdysvaltojen täytyy ottaa päivittäin[size=150:5sl743ey] 1,5 miljardia dollaria [/size:5sl743ey]lisää velkaa pitääkseen liittovaltion pystyssä. Ja vaikka velkaa otetaankin lisää, niin sen ostoarvo heikkenee dollarin heiketessä! USA:ssa on 15% kansalaisista köyhyysrajan alapuolella ja kiihtyvä inflaatio tiputtaa jatkuvasti keskiluokkaista väkeä köyhyysrajan alapuolelle ja kurjistaa myös amerikkalaisten kulutusluottoihin perustuvaa henkilökohtaista taloutta.

Velkadiagrammi:

velan kehitys:

vuonna 2004: [size=150:5sl743ey]7 biljoonaa $[/size:5sl743ey]
vuonna 2005: [size=150:5sl743ey]8 biljoonaa $[/size:5sl743ey]
vuonna 2007: [size=150:5sl743ey]9 biljoonaa $[/size:5sl743ey]
vuonna 2008: [size=150:5sl743ey]10-11 biljoonaa $[/size:5sl743ey] ???

Tuota velkaa ei pystytä milloinkaan hoitamaan, eli USA tulee romahtamaan totaalisesti. Jo nyt dollari on voimakkaassa laskussa ja sitten kun öljykauppa siirtyy vakaampaan euroon, niin inflaatio hyppää taivaisiin ja USA menee konkurssiin. Dollarin arvo ei perustu mihinkään, se on Yhdysvaltojen Keskuspankin tyhjästä tekemää rahaa, jonka arvo voi hävitä yhdessä yössä kokonaan kun sijoittavat vaihtavat yhdessä ainoassa paniikissa kaikki dollarinsa muihin valuuttoihin.

Vierailija
Homo Superior
KBolt

Mutta eikös se perustunut tositapahtumiin?
kyllä kyllä

peippo
Mistä hemmetistä usaa saa 13 biljoonaa?

Siitä laitoksesta joka rahhoo painaa. Saman laitoksen takia on turha edes kuvitella että usa joskus menettää talousmahtinsa...

Vierailija

Oikeasti hämää tuo "puolustus" budjetin suuruus. Ja lähes kaikkiin sen haaroihin suunnataan lisää rahoitusta. Tosin kyllä tuolla oikeallakin puolella näkyy runsaasti plus merkintöjä.

Vierailija
päkäpää
Ei kai nyt talous rakennu pelkästä paperimassasta?

Ei tietenkään. USA:ssa on suuret sisämarkkinat. Olisiko yhtä suuret kuin Saksan, Ranskan ja Italian markkinat yhteensä. Voi olla suurempikin.

Mutta vuosikymmeniä jatkunut velkaantuminen ei voi enää pitkään jatkua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat