Pirstaloitunut ihmiskunta avaruusaikana?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, miten ihmiskunta tulee oikein toimeen tulevaisuudessa, kun aurinkokunnan kappaleita aletaan louhimaan puhtaaksi malmista ja katseet suunnataan lähitähtiin

tapellaanko resursseista vai jaetaan reilusti niiden kesken ketkä sitä pystyvät hakemaan?

tuleeko ihmiskunnasta yhtenäistä sivilisaatiota keskitetyillä voimavaroilla vai jatkuuko tälläinen nurkkanationalismi ja uskontosumutus pitkällekin tulevaisuuteen?

Entä tulevatko jotkut laittamaan kapuloita kehityksen rattaisiin ihan tarkoituksella, âla 'teknologia on saatanasta'?

Saadaankö me tälle lajilla milloinkaan tähtienvälistä, yhtenäistä imperiumia?

Spekulaatiota, sci-fiä ja ihan kylmää faktaa, kaikki kelpaa

itse koen maailman nykytilan aika masentavaksi kun ajattelee mitä kaikkea pitäisi tehdä että mitään kehitystä saataisiin aikaan

Kommentit (13)

Vierailija

Kyllä sitä on tullut ihmeteltyä, kuinka kaikissa avaruussarjoissa, -elokuvissa, -kirjoissa ja -peleissä on yleensä eri rotuja ja "ihmiset" ovat sitten yksi ryhmä, joka toimii tiiminä. Nykyäänhän se ei tosiaan onnistuisi, sillä eri kansakunnat ja uskontokunnat eivät aina edes siedä toisiaan. Halutaan auttaa sitä omaa porukkaa ja muut ovat valtion tai uskonnon sisällä yhteinen vihollinen.

Veikkaan, että ensin planeettoja lähtee hyödyntämään USA ja siellä tuskin halutaan auttaa muita maita. Vaikka kaikki maapallolla voisivat puhaltaa yhteen hiileen, sitä tuskin tulee tapahtumaan. Joku maa haluaa aina olla parempi kuin muut, ja USA nyt on tottunut tuohon ylivoimaiseen asemaansa. Tietysti EU:kin voisi lähteä mukaan avaruusseikkailuun... ja sitten Kiina ja kenties Venäjä. Tahot keskittyisivät lähinnä kilpailemaan keskenään ja koko Afrikan manner, Etelä-Amerikka ja suurin osa Aasiaa tulisivat selvästi jäämään jälkeen. Kilpailussa kukaan tuskin haluaisi antaa omia saavutuksiaan ilmaiseksi toisille. Tietysti, jos avaruuden valloittaminen ei onnistuisi ilman yhteistyötä, voitaisiin perustaa kansainvälinen järjestö, jossa kaikkien asiantuntijoiden tietotaitoa voitaisiin hyödyntää.

Luulenpa, että vain yksi yhteinen vihollinen voisi saada kaikki maailman erilaiset ihmiset toimimaan yhteisen tavoitteen eteen. Jopa itsemurhapommittajat ja muut fundamentalistit voisivat kenties työntää vääristyneet ajatuksensa sivuun. Kyllähän se sosiaalipsykologian tutkimuksistakin selviää, että kaksi erilaista ryhmää voi yhdistyä yhteisen ja kriittisen tavoitteen saavuttamiseksi. Eli tarvittaisiin siis joku maailmanlopun uhka: tappajameteoriitti, toinen älykäs rotu...

Toisaalta saattaisi käydä niinkin, että avaruuden siirtokunnissa syntyneet kokisivat itsensä yhdeksi ryhmäksi, joka sitten olisi alkuperäisiä telluslaisia vastaan. Tällöin Telluksen porukka kokisi itsensä yhteinäiseksi porukaksi ja kamppailisi avaruuden valloittamisesta kolonialisteja vastaan.

Vierailija

hmm.. olen itse miettinyt samaa, en tiedä, mutta on varmaa että ihmiset eivät pysty ikinä tekemään kunnolla yhteistyötä, ainakaan ennen kuin meitä on paljon vähemmän tällä planeetalla.

itse koen maailman nykytilan aika masentavaksi kun ajattelee mitä kaikkea pitäisi tehdä että mitään kehitystä saataisiin aikaan

ditto.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kaiken, mitä minä olisin kenties halunnut sanoa, ovat tieteiskirjailijat Asimovista lähtien jo sanoneet... ehkä minä sitten olen vain vanha nörtti, kun "tiedän jo" lähes kaikki spekulaatiot aiheesta?

Kannattaa lukea hyvää scifiä. Hyvä kirja on kuin olisi elänyt toisen elämän.

Ja se oma mielipide: Aika näyttää. On ihan mahdollista että ihmiskunta ei koskaan edes pääse Kuuta pidemmälle, jos joku maailmanparlamentti tai mahtivalta päättää niin; vrt. Kiina 1400-luvulla. Keskusjohtoisuudella on haittansakin. Luulisin, että ihmiskunnan vahvuus on juurikin sen hajanaisuudessa; joku aina jaksaa rahoittaa uuden ajan Kolumbuksia jos paikallinen valta katsoo karsaasti.

Sitten kun (jos?) me kerran olemme tähdissä, kulttuurin pirstaloitumista ei voi enää mitenkään estää, jollei meillä ole paitsi teleportaatiota myös telepatiaa kaikkien saatavilla. Aina syntyy paikallisia kuppikuntia, muoteja, tapoja, kulttuureita... riitoja, sotia. Kutsukaa pessimistiksi ja todistakaa että olen väärässä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Maailmassa, jossa olisi rauhaisaa, kehitys/ihmisen kehitys menisi eteenpäin otollisemmin kuin meidän kaltaisessa sotaisassa pelon ja pelottelun maailmassa.
Tässä uusia tuulia Dubaissa pidetyssä suuressa kansainvälisessä konferensissa edistää maailman kehittymistä parempaan suuntaan.
Voisivat suomalaiset puolueetkin ottaa tästä mallia ja unohtaa NATO-houraamisen ja muut houraamiset.

http://www.interestalert.com/story/0403 ... tions.html

Vierailija

Tuskin olisi kuuraketteja tai ydinvoimaloita ilman toista maailmansotaa.

Ja GPS, lentokoneet jne olisi paljon paskempia.

Jopa tietokoneet on suurelta osin sotien ansiota.

Vierailija

Suosittelen myös asimovin imperium, säätiö ja robotit. Ja dan simmonsin hyperion/endymionion -saaga.

Lepinkäinen <3

Vierailija

Sota on yksi kriittinen tekijä, joka saa ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen.
Internetkin kehitettiin sodankäyntiä ajatellen, mutta eikö voitaisi ottaa oppia historiasta ja kehittyä ilman sotimista?

Suurin rajoittava tekijä kehityksen suhteen maailmassa lienee eriarvoisuus. Jos rahat ja valta kasaantuu pienelle joukolle ja loput tekevät sen likaisen työn, niin voiko olettaa, että ne köyhät työläiset tekisivät suuria tutkimuksia vähällä vapaa-ajallaan? Toisaalta nykyiset järjestelmät tukevat itseään. Raskas byrokratia on hidas. Ei rikas halua köyhtyä.

Nykyisellään edes pieni Suomen kansa ei ole yhtenäinen. Harvemmin edes kerrostalon naapurit toisiaan tuntevat.

Vierailija

En usko että ihmiskunta tulee koskaan siirtymään avaruuteen kunnolla, tai ainakaan ei tähän maailmanaikaan.

Mutta jos niin tapahtuisi niin nurkkakuntia syntyisi välttämättömästi. En tosin usko että ne siinä vaiheessa enää olisivat USA - Kiina - Venäjä - EU tyylisiä. Todennäköisempää on että loppujen lopuksi tulee useiden planeettojen kokoisia yhteisöjä jotka joko sotivat keskenään tai sitten ovat rauhassa. On todellakin mahdollisa että muukalaisrotuja ei ole vielä olemassa tai että ne ovat hyvin primitiivisiä. Siten ihmiset ovat se suuri ja kehittynyt rotu "joka tulee sieltä jostain".

Kaiken tämän takia tahtoisin elää ikuisesti, nähdä miten siinä nyt sitten loppujen lopuksi käy.

Vierailija
Vpää
Sota on yksi kriittinen tekijä, joka saa ihmiset puhaltamaan yhteen hiileen.
Internetkin kehitettiin sodankäyntiä ajatellen, mutta eikö voitaisi ottaa oppia historiasta ja kehittyä ilman sotimista?

Suurin rajoittava tekijä kehityksen suhteen maailmassa lienee eriarvoisuus. Jos rahat ja valta kasaantuu pienelle joukolle ja loput tekevät sen likaisen työn, niin voiko olettaa, että ne köyhät työläiset tekisivät suuria tutkimuksia vähällä vapaa-ajallaan? Toisaalta nykyiset järjestelmät tukevat itseään. Raskas byrokratia on hidas. Ei rikas halua köyhtyä.

Nykyisellään edes pieni Suomen kansa ei ole yhtenäinen. Harvemmin edes kerrostalon naapurit toisiaan tuntevat.

Jos varallisuus jaetaan kaikkien kesken tasaisesti, niin kellä sitten on varaa maksaa se 25 miljardin dollarin kuuraketti?

Vierailija

Nhiih, kyllä mä oon Asimovilta Robotit, imperiumin, säätiön ja joitakin yksittäisiä, Clarkelta vissiin kaikki sitä Rama-sarjan viimesintä laskematta, sitten jotain vähemmän tunnettujen sci-fi kirjailoiden teoksia

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
Pikku Gen
Hyvä kirja on kuin olisi elänyt toisen elämän.

Näin on.

Minä en usko, että jenkit on ekana asuttamassa avaruutta. Tämä siksi, että sillä on aivan liikaa tekemistä kotonanskin ja menee jokapaikkaa uhoamaan. Ei jouda. Eurooppa on vielä liian hajanainen. Kiinalla on kovasti sisäisiä ongelmia, mutta jos riittävän iso pamppu sanoo, jotain voidaan saada aikaiseksikin, kun ei olla niin herkkiä jos joku vahingossa kuolee.. Sama venäjällä, tosin heillä on enempi kokemusta ja vähempi sisäistä ongelmaa..

Per se

Vierailija

Ja tuota sotaa ei oikeen nykyaikana enää voi käyttää kiihdyttämään kehitystä kun taitaa melkein kaikilla teknologisilla johtajamailla tai liittoumilla olla ydinvalmiudet, saattaa siinä sitten tulla enemmän takapakkia kun niihin turvaudutaan maailmanlaajuisesti

Rahoittaisivat teoreettisiä ja käytännön tieteitä yhtä paljon kuin aseteollisuuttaan niin jo tapahtuisi kummia

kts. vuonna 2007 USA:an sotilasbudjetti +700 miljardia dollaria; NASA 17 miljardia dollaria

Uusimmat

Suosituimmat