Mielipiteenvapaus? Hah!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi kaikkien pitää saada olla jotain mieltä? Miksi on mielipiteenvapaus? Tosiasiat eivät ole mielipidekysymyksiä. Joko olet oikeassa tai väärässä - jos olet perehtynyt asiaan 'mutu' -tuntumalta, OLET TODENNÄKÖISESTI VÄÄRÄSSÄ!

Olen aina ollut hiljaa asioista joista en tiedä tarpeeksi. Siksi pidänkin turpani kiinni kunnes tiedän. Mutta elämässä törmää väistämättä kiipijöihin, jotka näennäisellä muka-viisaudellaan yrittävät olla enemmän kuin mitä ovat, ja usein kaltaistensa seurassa menestyvät suhteellisen hyvin.

En puhu pelkästään ihmisistä, jotka ovat tielläni, vaan esimerkiksi tämä keskustelupalsta on muodostunut itselleni stressinhaku- ja itsekidutuspaikaksi yleisen tietämättömyyden ja tyhmyyden vuoksi.

Kommentit (9)

Vierailija
RPG
Miksi kaikkien pitää saada olla jotain mieltä? Miksi on mielipiteenvapaus?

Hyvä kysymys! Nykyään asiaan ollaankin onneksi tarttumassa yhä tiukemmalla otteella. Väärät mielipiteet on kitkettävä!!

Vierailija

Ihmiset ovat erilaisista oloista lähtöisin, mainitsit ihmisten tietomäärien olevan erilaiset, ihmiset pitävät erilaisista asioista ja arvostavat eri asioita. Jokaisella on oma maailmankatsomuksensa. Mielipiteen vapaus on tämän takia hyvä: kun tuo ajatuksensa ja näkemyksensä ilmi, saa siihen hyvällä lykyllä myös kritiikkiä, jonka avulla voi muuttaa näkemystään sitten paremmaksi. Hyvällä lykyllä näkemys tai mielipide on niin hyvä, ettei sitä tarvitse alkaa muuttamaan yhtään. Koska ihmiset on erilaisia, niin pitää myös hyväksyä muiden ajatukset ja mielipiteet, jolleivat ole ristiriidassa todellisuuden kanssa.

Vierailija

Mulla ois 3x enemmän viestejä kirjoteltuna jos oisin jokasen kirjotelman jälkeen painanu "Lähetä" nappia. Tulee monesti mielijohteesta jotain kirjotettua mut sitte mietin että onks tää olennaista.. harvemmin on. Kirjotuksen jälkeen vaan tulee fiilis että onpa vitun typerä viesti ja jätän sen siihen.

EDIT: Ja itse topikkiin, meikääki vituttaa ne _mieli_pideihmiset. Ei siin etteikö pitäs olla, mutta raivostuttaa että jokasessa asiassa pitää tuoda joku oma _mieli_pide vaikkei ihmiseltä ees kysytty.. Mielipiteissä ei oo mitään pahaa.

Vierailija

Selvennetään vielä sen verran, että hyvin perusteltu mielipide harvemmin ärsyttää ketään. Aloitusviestini hyökkäyksen kohteena olivatkin 'mielipiteet', jotka perustuvat yleensä ei mihinkään, ja jotka esitetään ylimielisesti ("Kyllä minä tiedän!"). Ja kun loogisia vasta-argumentteja ei kyetä sisäistämään, niille nauretaan kun ei muuta voida.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

ainakin osa mielipiteistämme perustuu intuitioon, ´mutu`-tuntumaan, aavistukseen - nimitettäköön asiaa miten vain. Tällaista ´mutu`-mielipidettä on vaikeaa perustella, ja ainakin itse koen ahdistavaksi sen, että minulta vaaditaan perusteluja nopeasti suustani pulpahtaneelle kannanotolle.
Miten voin sekä luikerrella eroon verbaaliahdistelijoista ja välttyä joutumasta tyrmätyksi tyhmäksi että ilmaista oman - kenties joidenkin mielestä - mielettömän mielipiteeni?

Vierailija
RPG
Selvennetään vielä sen verran, että hyvin perusteltu mielipide harvemmin ärsyttää ketään. Aloitusviestini hyökkäyksen kohteena olivatkin 'mielipiteet', jotka perustuvat yleensä ei mihinkään, ja jotka esitetään ylimielisesti ("Kyllä minä tiedän!"). Ja kun loogisia vasta-argumentteja ei kyetä sisäistämään, niille nauretaan kun ei muuta voida.

On olemassa sanontakin: Logiikka on voittamatonta, koska logiikkaa vastaan pitää käyttää logiikkaa.

Kuinka monta kertaa onkaan nähty väittelyissä sen epäloogisen henkilön pyrkimys muuttaa keskustelu sekamelskaksi, sekä pyrkiä kadottamaan itse asia, väistellään kysymyksiä jne.? Asiantuntevan lukijan silmissä epätietoon perustava väittelijä ei suurta arvostusta saa. Ei pidä lähteä peleihin joita ei voi voittaa. Mitä tyhmyyden ylistystä noin asenteeltaan.

Uusimmat

Suosituimmat