Mikroauto.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli tarkoitus olisi itse väsätä lapsille sellainen huviajelua varten. Muoto on "vapaa", eli kyse ei ole matalalla istuttavasta "kilpa"-autosta, vaan mielummin "jeeppi"-mallisesta ajokista, kun kerran pelto on pääasiallinen ajopaikka.

Joten, nyt kyselenkin onko kenelläkään kokemuksia tällaisen rakentelusta? Ja olisiko kenelläkään ehdotuksia "hyvistä ja halvoista" teknisistä ratkaisuista, erityisesti taka-akselin (lukkoperä tietysti) laakerointiin ja tuentaan ja etupään laakerointiin? Ajoneuvon on tarkoitus olla suhteellisen tukeva, lonksuvan rimpulan sijasta.

Omat piirustukseni ovat kyllä pääosin valmiina, mutta vielä tässä vaiheessa on parempi kysellä ihmisten kokemuksista.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija
Riemuidiootti
Osta mieluummin Lada.

3-vuotias ei vielä ladalla pysty itse ajamaan. Peltoauto kyllä on kyllä jo odottamassa, että ikää tulee lisää.

Vierailija

Joo, muutaman olen lapsilleni väsännyt, traktorimallisen ja pari muuta. Toimivat sähköllä, joten eivät pidä meteliä ja ei tarvi bensan kanssa läträtä. Voimansiirto on helpompi toteuttaa näissä sähkökäyttöisissä vempeleissä.

Vierailija
bdbdbd
Eli tarkoitus olisi itse väsätä lapsille sellainen huviajelua varten. Muoto on "vapaa", eli kyse ei ole matalalla istuttavasta "kilpa"-autosta, vaan mielummin "jeeppi"-mallisesta ajokista, kun kerran pelto on pääasiallinen ajopaikka.

Joten, nyt kyselenkin onko kenelläkään kokemuksia tällaisen rakentelusta? Ja olisiko kenelläkään ehdotuksia "hyvistä ja halvoista" teknisistä ratkaisuista, erityisesti taka-akselin (lukkoperä tietysti) laakerointiin ja tuentaan ja etupään laakerointiin? Ajoneuvon on tarkoitus olla suhteellisen tukeva, lonksuvan rimpulan sijasta.

Omat piirustukseni ovat kyllä pääosin valmiina, mutta vielä tässä vaiheessa on parempi kysellä ihmisten kokemuksista.

Sorvaa taka-akseli päistä vähän ohuemmaksi ja valitse siihen sopivat laakerit, akseli ei pääse silloin liikkumaan sivusuunnassa, välyksen voi säätää prikkojen avulla.
Ruuveilla kiinnitettävät laakeripukit saa teetettyä halvalla ammattikouluilla, laita pukkien avoimet sivut sisään päin.
Tee runko kahdesta neliöputkesta.
Laita eteen valmiiksi laakeroidut renkaat, nailonholkitkin kestävät pienillä nopeuksilla riittävän hyvin.

Vierailija
Maharotoon
Joo, muutaman olen lapsilleni väsännyt, traktorimallisen ja pari muuta. Toimivat sähköllä, joten eivät pidä meteliä ja ei tarvi bensan kanssa läträtä. Voimansiirto on helpompi toteuttaa näissä sähkökäyttöisissä vempeleissä.

Sähkökäyttöä mietin ensin itsekin, mutta se ei sovellu tässä tapauksessa, koska ajo- ja säilytyspaikka ei ole kotipiha, vaan n.15km päässä kotoa oleva asumaton tontti, jossa tulee käytyä enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Joten lataamisen takia sähkömoottori ei sovellu.

Miten toteutit pyöräntuennan ja laakeroinnin? Jousitettu?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Aika vaikea kiinalaisten kanssa on kilpailla hinnassa, vaikka olisi malmia ja hyvää tahtoa omasta takaa. Kolmella kympillä saa Biltemasta sähkömopon/auton ja parilla sadalla 50cc mönkkärin. Halpa mönkkäri voisi toimia, jos sen ratastaa niin, että huippunopeus on 10 km/h tienoilla.

Hyötyä tuosta itse rakentamisesta on sikäli, että jos penskat saavat seurata rakentamista, he voivat ehkä oppia jotain ja säästyy taas muutama kiinanmatka ja kaatopaikkareissu.

Vierailija
fenomenologi

Sorvaa taka-akseli päistä vähän ohuemmaksi ja valitse siihen sopivat laakerit, akseli ei pääse silloin liikkumaan sivusuunnassa, välyksen voi säätää prikkojen avulla.
Ruuveilla kiinnitettävät laakeripukit saa teetettyä halvalla ammattikouluilla, laita pukkien avoimet sivut sisään päin.
Tee runko kahdesta neliöputkesta.
Laita eteen valmiiksi laakeroidut renkaat, nailonholkitkin kestävät pienillä nopeuksilla riittävän hyvin.

Olin runkoa ajatellut pyöreästä putkesta, mutta toisaalta, neliöputkesta on helpompi tehdä.
Pyörille ajattelin väsätä ihan navat, mihin pyörä tulisi pulteilla kiinni ja taka-akseli olisi kaksiosainen (keskeltä liitetty laipoilla yhteen, johon väliin tulisi myös jarrulevy ja hammaspyörä).
Kartiorullalaakerin käyttöä olen miettinyt useammassakin kohdassa, johtuen erisuuntaisista rasituksista.

Vierailija
Denzil Dexter
Aika vaikea kiinalaisten kanssa on kilpailla hinnassa, vaikka olisi malmia ja hyvää tahtoa omasta takaa. Kolmella kympillä saa Biltemasta sähkömopon/auton ja parilla sadalla 50cc mönkkärin. Halpa mönkkäri voisi toimia, jos sen ratastaa niin, että huippunopeus on 10 km/h tienoilla.

Hyötyä tuosta itse rakentamisesta on sikäli, että jos penskat saavat seurata rakentamista, he voivat ehkä oppia jotain ja säästyy taas muutama kiinanmatka ja kaatopaikkareissu.

Yksi Bilteman sähkömopo on ostettu. Ei kulje niin kovaa kuin lapset haluaisivat, ei jaksa kiivetä mäkiä ja hajoaa helposti. Näissä halpamönkijöissä taas kestävyys on yksi ongelma, ja sen pitäisi olla auto.

Juu, tuo yhdessä rakentaminen on iso plussa.

Vierailija

Kokeilin nyt linkittää kuvan väsäämästäni traktorista, en tiedä saanko näkyviin...

traktorissa on valmiiksi laakeroidut etupyörät, tosin kiinalaiset joten välyksiä on jo laakereihin syntynyt.
Takapäässä on vanhoista kuljettimen rullista tehdyt tuennat, kuljettimen rullissa on molemmissa päissä laakerointi ja läpimenevä akseli on 20mm halkaisijaltaan, akselin päähän on hitsattu laippa jossa on auton pulttijaolle sopivat reiät. Tämä "kuljettimen rulla" halkaisijaltaan 80mm, on hitsattu ajoneuvon runkoon kiinni...

Vierailija
bdbdbd

Erittäin paljon kokemusta nimenomaan rakennuspuolesta.
Valmistimme jokunen vuosi sitten prototyyppiauton rungon.
Tästä rungosta + siihen kehitetystä kilpamoottorista oli tarkoitus tulla erään pienen yrityksen artikkeli mutta kuinkas kävikään. Moottorin valmistaja (eräs tunnettu italialainen urheiluautoja valmistava yritys...) nappasi moottori-innovaation omiin nimiinsä ja omi täten koko auton.

Suosittelen että ostat käytetyn rungon (alle tonnilla saa kunnollisen alustan) ja rakennat loput itse. Etuja : valinnanpaljous moottorille ja hallintalaitteet valmiina (standardivehkeet siis kiinni). Lisäksi kaikki standardirenkaan käy.

DIY on tottakai kivaa puuhaa mutta varsinkin liikkuvissa vehkeissä joita ihminen kuljettaa kannattaa valita jotain valmista.

Vierailija

Tee pienen henkilöauton kokoinen tankki.

Erillinen sähkömoottori vasemmalle ja oikealle telalle.

Voimalähteeksi valmis 199eur 1-2 kilowatin aggregaatti, jossa integroitu bensasäiliö (vähemmän letkuhärdelliä). Lisäksi yksi 12V akku.

Joissakin aggregaateissa on valmiina 12V lähtö, joten ei tarvi pelätä sähköiskuja. Moottorit auton starttimoottreista romikselta. Pakujen tai dieseleiden starteissa on tehoa.

Aggregaattia voi muina aikoina käyttää esim kodin sähköistykseen. Voit irtisanoa liittymäsi.

Vierailija
KBolt

Suosittelen että ostat käytetyn rungon (alle tonnilla saa kunnollisen alustan) ja rakennat loput itse. Etuja : valinnanpaljous moottorille ja hallintalaitteet valmiina (standardivehkeet siis kiinni). Lisäksi kaikki standardirenkaan käy.

DIY on tottakai kivaa puuhaa mutta varsinkin liikkuvissa vehkeissä joita ihminen kuljettaa kannattaa valita jotain valmista.

Hallintalaitteet valmiina on toki etu, mutta moottorivaihtoehdot rajoittuvat sitten niihin standardeihin. Nythän mikään ei estä laittamasta vaikka Scanian dieseliä kiinni.

Tonni on rungosta aika paljon, kun itse kaavailin jääväni paljon sen alle. Jos hinnalla ei väliä olisi, niin helpointa olisi ostaa kaikki valmiina, mutta hinta ja se, että itse rakentaminen kiinnostaa, rajoittaa nyt sitä valmiin ostamista.

Maharotoon: Aika hieno.

Vierailija

Rungoksi käy hyvin puu. Halvempaa hankkia ja työstää omin välinein. Mitään lujuusongelmia ei tuossa käytössä tule. Jousituskin hoituu "ladonovi-rungolla". Siis levymäinen muoto, johon voi rakentaa jousiakin, jos kuormitus vaatii.
Moottoriksi 1 - 2 Kiinamopon moottoria, joilla saa viritellen riittävästi tehoa ja variaattori hoitaa hommansa hyvin. Samaan perusrunkoon voi toteuttaa 3 tai 4-pyöräisen ja korimallikin on vapaa. Etuakseli kannattaa tehdä oikeaoppisesti. Taisi olla Akerman tai jotain, jossa sisempi kääntyy vähemmän.

Mitoitus niin että pikkuroosperi kasvaessaan voi ajella samalla. Kypärän ja turvavyön käyttöön kannattaa opettaa heti alusta alkaen.

Vierailija
bdbdbd
KBolt

Hallintalaitteet valmiina on toki etu, mutta moottorivaihtoehdot rajoittuvat sitten niihin standardeihin. Nythän mikään ei estä laittamasta vaikka Scanian dieseliä kiinni.

Tonni on rungosta aika paljon, kun itse kaavailin jääväni paljon sen alle. Jos hinnalla ei väliä olisi, niin helpointa olisi ostaa kaikki valmiina, mutta hinta ja se, että itse rakentaminen kiinnostaa, rajoittaa nyt sitä valmiin ostamista.

Maharotoon: Aika hieno.

Totta kyllä...
Maharotoon : On todella komea peli !

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat