Prosessorin kerroinlukko

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kun on tuossa pentium 3 prossu jossa vissiin on sellainen kerroinlukitus, niin onko mitään mahdollisuuksia sitä kiertää? Emolevy on DFI:n cs35-ec. Se kyllä taitaa olla defaulttina aika tapissa tuo nopeus. Biossi sanoo, että 133 x 7. Ja prossu on muistaakseni 935MHz. Enkä mää tiedä edes mistä mä saan rosessorin jännitettä nostettua. Emmää ymmärrä muutenkaan mitään, mutta rikottua tuo pitäisi saada, niin onko neuvoja?

Kommentit (15)

Vierailija

Jännitteet nousee bioksesta (ei kaikilla emolevyillä..). Pentium kolmosen lukkoa et saa auki.

Prossun saat rikottua parhaiten vasaralla (juuri muulla sitä ei rikki saakkaan..)

Kun muutat FSB (Front Side Bus..) arvoa BIOKSESSA niin saat hiukan lisää megahertzejä...kerroinlukottomilla prossilla voi vähän enemmän leikkiä ja säätää..

(133x7 = 931MHz, 133MHz=FSB, kerroin 7)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
KBolt
Jännitteet nousee bioksesta (ei kaikilla emolevyillä..). Pentium kolmosen lukkoa et saa auki.

Niin mä arvelinki. Ei vaan pysty. En mä sitä sitten nopeemmaksi saa.

Mun mielestä siinä on nytten rammin nopeus 100MHz, mutta jos mä säädän jumpperit niin, että ramin ja fsb:n nopeus on 133MHz niin ei boottaa koko vekotin. Toinen DIMMeistä on joku mistä en tiedä. Enkä tiedä mille nopeudelle se on tehty. Mistäs senkin sitten tietää.

FSBtä ei saa biosista enempää nostettua.

Vierailija

Stokkimuisteissa ei tosiaan kaikissa ole sitä tarraa josta nopeus selviää. Käytännössä sen saa selville kun katsoo muistikammalla olevien piirien merkinnät ja googlettaa.

Nykyään käytettävissä DDR2 ja DDR3 kammoissa on lähes poikkeuksetta väylänopeus ja latenssiarvot merkitty...mutta silti ne ovat edelleen melko sekavaa luettavaa jos kylmiltään yrittää tulkita.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Onkohan sitten niin, että boottaamattomuus johtuus siitä, että 100MHz DIMMi ei tykkää 133MHertsistä?

Jos niin on, sitten mun on tällä hetkellä mahdollista käyttää joko 192MB / 100MHz tai 128MB / 133MHz. Mikähän ero noilla mahtaa olla suorituskyvyn kannalta?

Vierailija

CPU-Z näyttää osan muisteista oikein ja suurimman osan väärin. Valitettavasti.

Onkohan sitten niin, että boottaamattomuus johtuus siitä, että 100MHz DIMMi ei tykkää 133MHertsistä?
Kyllä on. Liian jyrkkä väylännopeus satasille muisteille tuo 133.
Muistien jännitteen nostamisella voisi toimia mutta epäilen.

Muistin määrä nopeuttaa tiettyjä toimintoja eli yleinen suorituskyky paranee jos pistät 192MB/100MHz muistit.
Jos taas sovellus mahtuu 128MB muistin määrään niin sovellus tietenkin nopeutuu jos pistät 128MB/133MHz.

P.S. Uusissa emolevyissä tätä "sekamuistien" nopeusero-ongelmaa ei ole. Niihin voi lyödä kiinni lähes mitä tahansa ja bios + elektroniikka hoitaa sovituksen.

Vierailija

Rated speed on se nopeus jonka valmistaja takaa. Bus speed on se arvo jonka kellottaja itse väylälle antaa (kokeilemalla) ja jolla voi kokeilla toimiiko vai ei.

Vierailija

Kannattaa katsoa myös voiko niitä muisteja ajaa epäsynkroonissa, eli muistit toimivat hitaampaa kuin väylätaajuus.

Joillain emolevyillä pystyy, tosin niistä osa alkaa sekoilemaan.

Kannattaa kokeilla myös ohjelmallista kellotusta jos piirisarja tukee ajon aikana säädettävää FSB:tä. (Liittyy virransäästöominaisuuksiin) Tällöin voi säätää MHz kerrallaan väylää isommaksi kunnes kone kaatuu.

Sysinfo-ohjelma on yksi joka osaa sen tempun, mikäli rauta on yhteensopivaa. Muutamia vanhempia ohjelmiakin löytynee.

Vierailija

Tietotekniikka on jumalan pilkkaa..ihmisten yritys luoda maailmaa. En suvaitse sitä vaan siitä rangaistaan ankarasti.

Uskokaa minuun!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mistä mä tiedän, mikä clock generaattori mulla on?
Emolevyn tiedoista ei löytynyt. En kyllä kovin ankarasti etsinytkään.

Onko softfsb tai cpufsb jotai hyödyllisiä softia?

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007

Everest Home Edition on näyttänyt muistin ominaisuudet luotettavasti. Sillä näet koneestasi paljon muutakin.
http://www.softpedia.com/get/System/Sys ... tion.shtml

Sulla on kyllä niin vähän muistia, että nopeutta saat lisää muistimäärää lisäämällä. 512MB alkaa olla jo jotenkin riittävä tavan käyttöön WinXP:llä.
Käy huutonetistä huutamassa lisää SDRAMmia DDR PC2100 eli 266MHz...

Vierailija
CE-hyväksytty

Ovat.

Kokeile jos et tiedä. Pahin mitä voi tapahtua on että kone kaatuu.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Veikko
CE-hyväksytty

Ovat.

Kokeile jos et tiedä. Pahin mitä voi tapahtua on että kone kaatuu.

Kokeilin. Ei ollu hyviä.

ovolo
Sulla on kyllä niin vähän muistia, että nopeutta saat lisää muistimäärää lisäämällä. 512MB alkaa olla jo jotenkin riittävä tavan käyttöön WinXP:llä.
Käy huutonetistä huutamassa lisää SDRAMmia DDR PC2100 eli 266MHz...

En mä huutele. Käyn verkkokaupasta hakemassa.

Koitin pelkällä 133MHz muistilla ja lykkäsin jumpperit 133Mhertsiin, niin eipä käynnistynyt silti. Jostain se johtuu varmaan.

Uusimmat

Suosituimmat