Moraalista

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mihin te perustatte moraalikäsityksenne? Jos ei nyt ajatella uskonnollisesti, vaan ihan ateistisesti. Minulla kun on sellainen pieni ongelma. Olen miettinyt liikaa ja tullut siihen tulokseen ettei oikeastaan ole mitään oikeasti hyviä tai pahoja tekoja, ei oikeutta eikä vääryyttä, on vaan tapahtumia, neutraaleja. Ja että oikeus ja vääryys on vain ihmisten sopima juttu. On sovittu että lapsien raiskaaminen tai tappaminen on tuomittava teko ja siitä joutuu vankilaan. Mutta ei se todellisuudessa ole mitenkään paha teko koska pahuutta ei ole. Yhteiskunta määrittelee säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Mutta ei tämä se oleellinen osuus vielä ollut.

Minulle tuo on ihan ok, ei siinä mitään. Toimitaan sitten niiden käytössääntöjen mukaan mitkä Suomessa on omaksuttu. Mutta, mihin kannattaisi tämä oma moraali sitoa? Lakiinko? On lakeja joita en kunnioita enkä koe tarpeelliseksi noudattaa. Joten ei sitä lakiin voi sitoa. Enkä halua Raamattuunkaan koska se on vain erään uskonnon käsitys asiasta. Olen toistaiseksi ateisti. Mihin te muut ateistit sidotte moraalinne? Niihin alitajuntaan juurrutettuihin normeihin jotka olette lapsuutenne aikana oppineet? Miksi ne ovat sellaiset kuin ne ovat? Haluan selkeät säännöt, jonkun linjan mitä noudattaa että olisin hyvä tyyppi. Koska tarkoitus tässä nimenomaan on yrittää olla parempi ihmisenä, ei kiinnosta päädynkö sen seurauksena vankilaan tai muuta, kunhan tuntisin olevani hyvä ihminen. Älkää kysykö miksi.

Esimerkki: Robin Hood. Varasti rikkailta ja antoi köyhille. Se oli laitonta, mutta jollain tavalla kuitenkin tuntuu että hän oli hyvä tyyppi eikä suinkaan paha. Miksi? Antakaa jotain hyviä ehdotuksia mihin kannattaa oma moraali perustaa. Ehkä yksi hyvä vaihtoehto voisi olla ajattelutapa että mahdollisimman moni hyötyisi mahdollisimman paljon. Toinen voisi olla että pyrin vain omaan etuun keinoja kaihtamatta, mutta silloin en tuntisi oloani kyllä kovin hyväksi tyypiksi. Se kyllä olisi se loogisin, mutta ei, ei kelpaa. Onko koko kysymys ihan väärin aseteltu, jos kerta mitään hyvyyttä ei edes oikeasti ole olemassa? Joo itseasiassa, on tuossa sillä tavalla vähän ristiriitaa ja myönnän sen. Mutta jos ei mennä ihan niin syvälliseksi, vaan ihan siis pysytään maanpinnalla ja mietittäisiin maalaisjärjen avulla että mikä tekee ihmisestä hyvän tyypin?

くそっ!

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat