Oletko pettynyt julkiseen terveyden hoitoon?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Olen pian 24-vuotias opiskelija Etelä-Suomen läänistä. Paino indeksini oli vuonna 2006 24,9 ja nyt 28,5 Väsymys oli vanhemman painoindeksin aikaan vähintään yhtä voimakasta tai peräti useammin ilmenevää.
Epäilen että minulla on sairaus joka saa ihmisillä normaalin ruokailun jälkeisen väsymyksen voimistumaan vaarallisiin mittasuhteisiin, mikäli opiskelisin kuljetus alaa. Tänään nukahdin, nukuttuani edellisenä yönä 9h ja syötyäni normaalisti, koulutunnilla Excelin ääreen niin että hiiri oli kädessä. Heräsin ja näytölle oli tullut muutama sata riviä samaa lausetta minkä opettaja oli heijastanut videotykillään luokan eteen. Kysyin käytävällä törmänneeseen opettajaan ja kerroin hänelle asiasta. (käytävä ei siis ollut törmännyt opettajaan) Hän vastasi kysymykseeni kuinka usein näkee ruokailun jälkeen väsyneitä oppilaita että useammin hän näkee syömättömyydestä aiheutuvaa levottomuutta kuin uneliaisuutta!
Mielestäni minua on kaltoin kohdeltu erään suurehkon kaupungin terveystoimen puolelta. Kävin tänään kysymässä luettelon laboratoriovastauksista liittyen ruokailun jälkeisen väsymyksen tutkimukseen. Alueeni vastaanotto virkailija käänsi minulle yleiskielelle mitä minulta on tutkittu. Niitä ovat sokeri-, pitkäaikainen sokeri- , hemoglobiini sekä kilpirauhasarvot ja tulosten mukaan minulla ei ole mitään poikkeavaa.
Yleislääkäri sanoi minulle että koska olen nuori, ei minussa ole mitään poikkeavaa edellä mainittujen tutkimusten valossa, vaan syy väsymykseen on mieliala lääkkeessä jota käytän. Kysyin asiaa hoitoryhmältäni ja heidän mukaansa Abilifyllä, jota olen käyttänyt kohta kaksi vuotta, ei ole mitään sivuvaikutuksia mistä seuraisi väsymys kuin pienellä murto-osalla, sillä on tosin ollut mielenterveyttä merkittävästi parantava vaikutus. Minulla kokeiltiin Seroquel-nimistä lääkettä joka aiheutti välittömästi lääkkeen ottamisen jälkeen sen että hengittäminen vaikeutui, sydämen lyöntitiheys kasvoi ja olo tuli tokkuraiseksi.
Ymmärrykseni mukaan Abilfyn pitoisuus veressä alkaa laskemaan pian lääkkeen ottamisen jälkeen eikä nouse äkillisesti ruokailun jälkeen, eikä näin aiheuta väsymystä. Jos näin olisi niin miksi en saa vaarallista väsymyskohtausta aamulla jolloin syön säännöllisesti aamupalan ja otan lääkkeen?
En epäile sitä että kyseisellä lääkärillä ei olisi kykyä hoitaa työtään, vaan häneltä puuttuu halu hoitaa minut kunnolla. Syitä tähän voi olla että hän haluaa priorisoida potilaat suhteessa käytettävissä oleviin niukoilla verorahoilla maksettuihin palveluihin minkä aiheuttaa se että hän ei pidä minua riskiryhmään kuuluvana eikä opiskelijana hyvänä veronmaksajana tai välttämättömänä kunnan toiminnan kannalta. Arvelen että mikäli kyseessä olisi palomies, joka on välttämätön tai DI joka on hyvä veronmaksaja tai eläkeläinen minua hoidettaisiin kuin suuremmalla todennäköisyydellä.
Kysymykseni ei ole, nostetaanko veroprosenttia ja lisätäänkö lääkärivirkoja, vaan se että onko minulla oikeus saada takautuvasti kunta korvausvelvolliseksi Kelan korvauksista ja yksityisen lääkäriaseman palkkioista ylijäävään minulle maksettavaksi lankeavaan rahasummaan, mikäli käyn yksityisellä lääkäri asemalla hoidattamassa oireitani jossa he pystyvät osoittamaan, että taustalla onkin sairaus, joka voitaisiin hoitaa julkisella puolella?

-

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat