Kuoreet

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Oletko pyytänyt sisävesistä kuoreita. Miten käytit? Syötiksi? Pannulle?

Kerro paikkoja Pirkanmaalta joissa kevätkutuparvista pyydetään noita tapauksia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (19)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
TERÄS NALLEPUH
Mitä ne kuoreet ovat?

Sisävesissä neulamuikun kokoisia lohikaloja.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Käy kysymässä Tammelasta tai kauppahallista. Molemmissa paikoissa on niitä kalamyyjiä.

Ai tämä olikin kalastusketju, en ole pyytänyt kalaa ei ole lupia tosin nyt tänä keväänä ajattelin mennä kalasteleen virvelillä haukia.

Kuoreita ei saa kalastettua.

Vierailija
tiäremiäs
Käy kysymässä Tammelasta tai kauppahallista. Molemmissa paikoissa on niitä kalamyyjiä.

Ai tämä olikin kalastusketju, en ole pyytänyt kalaa ei ole lupia tosin nyt tänä keväänä ajattelin mennä kalasteleen virvelillä haukia.

Kuoreita ei saa kalastettua.

Hölömöööö Ei ainakaan tonnikalakoukulla saa, mutta

...
Kalastus ja saaliit:

Järvikutuisen kuoreen pyynnillä on pitkät perinteet ja lukuisilla virtavesillä viritellään lippohaavit kuntoon keväisin. Kuoretta pidetään herkullisena kalana, jota on pyydetty myös nuotalla, rysillä ja verkoilla.

Osa kalastajien kuoresaaliista saadaan muiden kalojen pyynnin sivusaaliina, se jää mm. helposti hampaistaan harvempaankin verkkoon. Kuoreen talvipilkintää harrastetaan myös monin paikoin.
...
http://www.rktl.fi/kala/tietoa_kalalajeista/kuore/ (Riistan- ja kalantutkimus)

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Muikkuja olen aina välillä muikkuverkoilla koettanut saada.

Useimmiten on ollut verkko täynnä kiiskiä tai kuoreita. Joskus tullut jopa muikkua.

Kuoreet haisevat pahalle.

Same shit, different day...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Oletko pyytänyt sisävesistä kuoreita.

Onnistuin ymmärtämään avauskysymyksestä kolme sanaa väärin. Hyvä minä. "pyytämisellä" ymmärsin että pyytäisi joltakin jotakin. "sisävesistä" -sanan ymmärsin andjektiivina, että se kuore olisi vetistä - sisävesistä.. ja kuore, en tienny mikä se on joten ajattelin että jotain kuona-ainetta.

くそっ!

BlackKnight
Seuraa 
Viestejä320
Liittynyt28.3.2006
Paul M
Oletko pyytänyt sisävesistä kuoreita. Miten käytit? Syötiksi? Pannulle?

Kerro paikkoja Pirkanmaalta joissa kevätkutuparvista pyydetään noita tapauksia.

Siurohan on tunnettu joka keväisistä Kuorejuhlistaan. Taitaa taas olla ne ajat käsillä. Yleensähän kuoretta pyydetään toukokuun puolivälissä. Saattaa tänä vuonna olla muutama viikko etuajassa.

Ei muuta kuin iso haavi ja Siuronkoskelle kuoretta pyytämään toukokuussa.

http://www.siuro.net/index.php?section=29

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Paul M
TERÄS NALLEPUH
Mitä ne kuoreet ovat?

Sisävesissä neulamuikun kokoisia lohikaloja.

Isompia ovat paljon kuin neulamuikut. Ihan tavallisen muikun kokoisia. Oikein hyviä halstrattuina ainakin.

En osaa vastata kysymykseesi. Itse olen kuoreeni saanut, kun olen ostanut muikkuja verkkopyytäjiltä. Muikkujen joukossa niitä on usein. Ei kannata heittää pois.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Wikin mukaan kuore, eli norssi ei ole lohikala, vaan lohikaloja rasvaevänsä puolesta muistuttava kuorekala.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuore

Jännää on kyllä se, että tässäkin olisi yksi kala, jota kannattaisi ruokapöytään pyytää ihan kauppakalana, vaan eipä taida suomalaisille kelvata. Roskakalana pidetään ja kissanruoaksi menevät.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Wikin mukaan kuore, eli norssi ei ole lohikala, vaan lohikaloja rasvaevänsä puolesta muistuttava kuorekala.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuore

Jännää on kyllä se, että tässäkin olisi yksi kala, jota kannattaisi ruokapöytään pyytää ihan kauppakalana, vaan eipä taida suomalaisille kelvata. Roskakalana pidetään ja kissanruoaksi menevät.

Tuota olen kanssa ihmetellyt, koska jossakin se mainitaan vain rasvaeväisenä, ljossain ohikalana, ja jossain kuorekalojen lahkoon kuuluvana (esmerkiksi RKTL mainitsee tuon viimeisen). RKTL antaa kuitenkin myös ymmärtää, että kuore kuuluu lohikaloihin (linkin loppupuolella).

http://www.rktl.fi/kala/tietoa_kalalajeista/kuore/

Niin tai näin, erittäin hyvä pannulla voissa paistettuna.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Kuore on voimakasmakuinen ja hajuinen kala, sitä nostetaan keväisin joesta lippomalla, olen itsekin ollut joskus mukana. Kuoreen voi kuivata kapakalaksi ja keittää kapakeittoa, tai lisätä tavallisista ahvenista tehtyyn kapakeittoon makua antamaan. Aika hyvänmakuisen keiton niistä saa, mutta kalan haju tahtoo kummitella huoneistossa vielä seuraavana päivänäkin. Kerta pari vuodessa riittää tätä herkkua.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Onko muita paikkoja?

On noita muinoin tullut paistetuksi. Pitkänsiiman syötiksi on elävänä hyvä. Tulee madetta, kuhaa, isoa ahventa, haukea, ankeriasta ja kaikkia samalla kerralla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat