Huumetta aivoille | Osa 1/5: Kannabis | YLE Teema 17:00

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänään:

YLE Teema, 17.00
Huumetta aivoille

Osa 1/5: Kannabis, yrttien paholainen vai taikajuoma? Uusimmat tulokset hasiksen vaikutusmekanismeista yllättävät tutkijatkin. Löydöt avaavat uusia mahdollisuuksia kivun, ahdistuksen, lihavuuden ja MS-taudin hoitoon.

Ehkä tuon kannabiskeskustelun voisi siirtää oman otsikkonsa alle nyt kun YLEkin siihen tarjoaa hyvän tilaisuuden.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Aihetta sivuten, IRC-galleriasta vasemmistonuoret-yhteisön kommenteista tämmöinen. Mielestäni on hyvin sanottu.

Loppujen lopuksi ei kovin moni ihminen edes käytä huumeita. Luku on ainakin paljon pienempi kuin alkoholistien. Periaatteessa olen itsekkin valmis hyväksymään, että hinta siitä että on ylipäätään ihmisiä olemassa, on se että osa ihmisistä pilaa itsensä päihteillä. Tätä lukua voi pienentää valistuksella ja muilla vastaavilla, mutta pohjimmaltaan se on samanlainen kuin vuokra, eli pakko maksaa.

Vierailija

tästä tuleekin kiva ketju...

- urpo näitä ketjuja on jo sata...
- vitun kannabis narkomaanit
- kannabis tappaa
- kannabis on myrkkyä
- kaikista tulee narkomaaneja jos kannabista saa kasvattaa
- yms jne...

eipä tämä asia tästä hirveesti ole mennyt eteenpäin...
vaikka kohta saakin kannabista kipuhin muutkin kuin muutama erikoistapaus...

jotkut ottaa asioista selvää ja jotkut ei...
ja ne ketkä ei ota selvää yleensä vielä melskaavat siitä
kuinka tappava aine se kannabis on...
tietämättä yhtään mitään faktaa...

harmi..
kotikasvatus pitäsi laillistaa het eikä 15 päivä...

hullua että moinen yleislääke on ollut
pannassa niin pitkään...

Vierailija

Omena: nyt ainakin jokaisella on mahdollisuus itse katsoa mitä asiasta sanotaan, jos vain omistaa digiboksin. Siinä on vähän pohjaa väittelylle.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Laittomana saakin pysyä. Kyseinen aine tekee ihmisistä sekopäitä jotka murhaa ihmisiä, ettekö lue uutisia? Jatkuvasti saa lukea kun huumehöyryissä joku on tappanut jonkun ihmisen.

Ja tarviko nytten taas tehdä ketju kannabiksesta..

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
Xopo
Voiko muuten rattipössyttelijän "puhalluttaa" jollain keinoin?
Pikatestillä joka otetaan syljestä(?) Ei kovin luotettava kuitenkaan.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Laittomana saakin pysyä. Kyseinen aine tekee ihmisistä sekopäitä jotka murhaa ihmisiä, ettekö lue uutisia? Jatkuvasti saa lukea kun huumehöyryissä joku on tappanut jonkun ihmisen.

Ja tarviko nytten taas tehdä ketju kannabiksesta..

Repesin! Aika hyvä läppä...

Ajatella, että tällaisiakin mielipiteitä on varmaan olemassa.

(Oletan kuitenkin että tämä viesti oli läppä. Ja toivon syvästi niin. )

Vierailija

Taitaa ne uutisotsikot "huumepäissään" riehuvista sekopäämurhaajista olla ihan oman mielikuvituksesi tuotetta (vai sanoisinko Hollywoodin). Ainakaan itse en muista tällaisia lukeneeni, vielä vähemmän niin että kyseinen huume olisi kannabis.
Miltei poikkeuksetta kun joku riehuu kirveen/puukon/vesurin/pistoolin kanssa, niin taustalla on joko alkoholi tai psyykelääkkeet (ja ongelmat joihin niitä lääkkeitä määrätään).

Jotenkin huvittavaa, että näiden tyyppien antihuumeraivarit perustuu vain siihen, minkä joku on joskus jossain katsonut kiellettäväksi, kun tieteellisestä näkökulmasta reseptilääkkeet ja alkoholi ovat huomattavasti suurinta osaa kielletyistä aineista vaarallisempia.

Vierailija

Haluaisimpa tosiaan joskus ihan vilpittömästi nähdä hulluna riehuvan murhamiehen, joka on tsempannut itsensä siihen kuntoon kannabiksella!

Kyllä se kaali menee aikalailla psykoottisemmin sekaisin vaikkapa amfetamiinilla tai metamfetamiinilla. Näillä rohdoilla se onnistuu lahtaus todistetusti varsin tehokkaasti. Sen voivat todistaa omat sotaveteraanimme, jotka pääsivät nappailemaan Pervitiiniä. Sehän oli metamfetamiinia parhaimmillaan.

Mitähän olisi käynyt jos olisivat poltelleet pikku myssyt vähän erilaista mahorkkaa? Olisivat varmaan kuunnelleet yhdessä slobojen kanssa Eldakajärven jäätä ja Armi Bataljoonia ja ihmetelleet, mitenkä musiikki voikin kuulostaa niin hyvältä. Olisi sotiminen jäänyt vallan puolitiehen.

Vierailija

Mutku näin on totuttu tekemään (yhen sukupolven ajan..) niin tehää sitte aina!
Erittäin hienoa, että moderni lääketiede on voinut ottaa hampun osat tutkimus- ja lääkekäyttöön pahimman "neekerihuumehysterian" laskeuduttua. Kaiken kaikkiaan melko paljon lääketieteellistä potentiaalia omaava mieto yrtti, josta on tyhjästä nyhjästy järkyttävän suuri haloo. Eli lähinnä Ylen dokumenttiin viitaten (joka oli muistaakseni vielä ihan hyvä) - ei taida olla mikään ihmelääke tai paholaisyrtti vaan jotain huomattavasti neutraalimpaa siitä välistä.

Puolueeton ja ilman poliittisia tai rahallisia syitä pelaava lääketiede tosin on antiikin Kiinasta kautta satojen kulttuurien todennut hampun miedoksi, rauhoittavia vaikutuksia omaavaksi yrtiksi. Usa:n johtaman huumesodan agenda taitaa olla historian ainoita poikkeus kannabiksen roimasti vääristellystä analysoinnista.

Vierailija

Minua ei haittaa vaikka koko aine laillistettais. Itse olen kyseistä ainetta kokeillut ja ei oikein ollut minun juttu. Kyllähän se rauhoitti sun muuta, että turha syyttää pilvipäitä väkivaltaisuudesta. Ainoa asia mitä en ymmärrä on noiden pilviveikkojen väitteet siitä, että se on terveellistä, auttaa alkoholismissa tai tupakoinnissa. Millä helvetillä se muka auttaa korvaavaan tupakin?

Edit: Ellei sitten vedä tupakin kanssa sitä, mutta alkoholia se ei korvaa milläänlailla. Kukaan alkoholiriippuvainen ei voi luopua alkoholista pelkästään hampun takia.

Vierailija

Ehkä tämänkin keskustelun voisi siirtää Tänne.

Kun kerran on olemassa hyvä ja suomalaisten foorumien kattavin keskustelu aiheesta, jatketaan sitä siellä.

Vierailija
Tomppa1984
Ainoa asia mitä en ymmärrä on noiden pilviveikkojen väitteet siitä, että se on terveellistä, auttaa alkoholismissa tai tupakoinnissa. Millä helvetillä se muka auttaa korvaavaan tupakin?

Tunnetusti kannabiksella voidaan hoitaa alkoholiriippuvuutta, nikotiiniriippuvuutta ja muita huumeriippuvuuksia.

skOh
Ehkä tämänkin keskustelun voisi siirtää Tänne.

Vai tänne? http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=17384

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat